1

Onderwerp: vraagjes over dulce de leche

Ik heb een blikje gecondenseerde melk gekocht, maar hoelang moet het nu precies in het kokende water staan? Ik lees dat sommige het anderhalf uur en andere weer drie uur laten staan. En hoelang duurt het afkoelen of moet ik het dan in koud water zetten. En hoelang kan ik het bewaren?
Sorry ik weet het, veel vragen maar hoop toch dat jullie me kunnen helpen
Groetjes Vonn

Help mijn vrouw heeft een hobby

2

Re: vraagjes over dulce de leche

idd wordt er verschillend over de tijden gedacht,heb zelfs gelezen van 4 uur!, zelf heb ik twee uur gedaan, maar  ik denk dat anderhalf uur genoeg is, en dan gewoon op het aanrecht (onderzettertje ;) ) laten afkoelen, na openen in schone jampot, dan kun je het echt wel een hele tijd in de koelkast bewaren, maar een maand zeker, misschien zelfs langer.
ik heb 2 blikjes tegelijk gedaan, maar vind het toch wel zoet, dus gebruik er niet veel van.

wel zorgen dat je blikje onder water blijft.

succes.

3

Ik doe anderhalf à twee uur, afhankelijk van de tijd die ik heb (als ik weg moet wil ik het gas niet aanlaten bijv.) en dan is ie nog lekker smeerbaar. Als je hem 4 uur doet, wordt ie denk ik erg dik en donker.

Na het afkoelen kun je de ddl in het gesloten blikje nog heel lang bewaren, gewoon in de voorraadkast, als je het blikje open hebt gedaan, overdoen in een schone (jam)pot en in de koelkast bewaren.

Als ik er op tijd aan denk, dan kook ik de ddl 's avonds en laat hem vervolgens 's nachts op de aanrecht afkoelen, zodat ik hem 's morgens in een taart kan verwerken.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

4

Bedankt voor jullie snelle antwoorden  :)
@SweetTooth dat is een goeie tip.

Help mijn vrouw heeft een hobby

5

Heb 'm ook al gemaakt. Uur en kwartier toen was die klaar. Uiteraard blikje laten afkoelen alvorens open te maken

6

christine schreef:

Heb 'm ook al gemaakt. Uur en kwartier toen was die klaar. Uiteraard blikje laten afkoelen alvorens open te maken

inderdaad eerst laten afkoelen voordat je m opent...AUW is mijn ervaring. en 1,5 uur koken is ruim zat.

Taart Smakelijk is de naam

7

Ik had volgens het "recept" hier op de site ook 5 kwartier gedaan maar ik vond m nog erg licht en vloeibaar.... Het hoort toch een beetje caramelkleurig en dikker te worden? Heb nog een blikje dus ga nog,aals proberen, wat langer dan.

Hadden jullie ook roest in je pan? Is dat te voorkomen ?

Wat zijn calorieen toch heerlijk!!
https://www.facebook.com/LekkersvanEsther

8

Esther1979 schreef:

Ik had volgens het "recept" hier op de site ook 5 kwartier gedaan maar ik vond m nog erg licht en vloeibaar.... Het hoort toch een beetje caramelkleurig en dikker te worden? Heb nog een blikje dus ga nog,aals proberen, wat langer dan.

Hadden jullie ook roest in je pan? Is dat te voorkomen ?

Hoe langer je de gecondenseerde melk kookt hoe donkerder van kleur.

Enne nee geen ervaring met roest. Gebruik een goede roestvrijstalen pan om dat te voorkomen!  ;)

9

Om het stuiteren van je blikje in je pan te voorkomen kun je op de bodem van je pan een (vaat)doekje leggen en daar je blikje op. Dan heb je denk ik ook geen last meer van roest in je pan.

Groetjes Gerien

10

Ah slim inderdaad! Het blikje gaat roesten en tast mijn pan aan, hele goede pan va  bk... kreeg het er uiteindelijk wel uit gelukkig!  Volgende keer dus vaatdoek erin :)

Hoe langer hoe donkerder en ook dikker neem ik aan?
Het is jammer dat je niet kan spieken tussendoor!

Wat zijn calorieen toch heerlijk!!
https://www.facebook.com/LekkersvanEsther

11

Ja, hoe langer hoe donkerder en dikker.
Het helpt ook al, als je het blikje plat legt in je pan (kleiner contactoppervlak tussen pan en blikje).

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)