1 Laatst bewerkt door lady-vall (01-09-2013 13:07)

Onderwerp: Aargh overal poedersuiker!!

Ik heb gisteren mijn tweede taart gemaakt, voor het eerst zelf botercreme gemaakt om mee af te smeren ( 1:1 boter : poedersuiker)
Boter was op kamertemperatuur, in blokjes, heb expres de poedersuiker en boter eerst een beetje geroerd zodat het minder zou gaan stuiven, nou dat hielp niet wat een kliederboel, alle poedersuiker waaide op en de boter spatte door de keuken haha, nu kan ik er om lachen maar dit moet toch anders kunnen..   :think:  tips graag!
O ja; ik mixte met een handmixer  :)

Bakrecepten om je vingers bij af te likken? Zoek mij op Pinterest ( valerievdmeer ) en kijk bij mijn Cakelicious recepten! Because we love cake

2

Re: Aargh overal poedersuiker!!

ik mixte altijd eerst de boter romig.. en dan pas de poedersuiker in kleine beetjes erbij.. datging redelijk.

Helemaal stuifvrij heb ik t ook nooit gekregen...

btw.. wacht maar tot je Royal icing gaat maken dan lol... das pas stuifwerk :)

3 Laatst bewerkt door Bianca1969 (01-09-2013 13:24)

:lol:  :lol:  :lol:
Oooh, sorry, maar ik zie het voor me...hele keuken wit.

Ik mix ook altijd eerst mijn boter romig (met handmixer) en doe dan lepelsgewijs de poedersuiker erbij. Stuift nauwelijks.....

ik gebruik de kneedhaken i.p.v. de gardes, maar doe dit eigenlijk omdat anders m'n boter "omhoogkruipt" langs de gardes (zo irritant), maar mss stuift het daarom ook minder?

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

4

Oh Bianca precies! Alles kroop steeds omhoog, moest steeds stoppen met mixen en dan alles weer naar de bodem lepelen.. Dus dan ga ik de haak ook eens gebruiken wordt het dan wel luchtig??

Bakrecepten om je vingers bij af te likken? Zoek mij op Pinterest ( valerievdmeer ) en kijk bij mijn Cakelicious recepten! Because we love cake

5

In het begin een (schone) theedoek over je mixer doen, wil wel helpen om een "te witte" keuken tegen te gaan. Maar inderdaad, evengoed eerst de boter mixen en dan het poedersuiker beetje bij beetje er "door slaan" alvorens de mixer aan te doen.

"Ik weet het zeker...........denk ik!"

6

poedersuiker van de lidl / aldi stuift een stuk minder.
Persoonlijk vind ik 1:1 bc niet te vr...., ik gebruik overal m.b.c voor
Is wat meer werk maar meert goed af en is zoveel lekkerder dan 1:1. Bovendien ook geen stuifbende.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

7

Poedersuiker van de Lidl is wel wat grover dan de Van Gilse.
Sinds kort gebruik ik suikerbakkerspoeder. Deze lijkt fijner dan de Van Gilse, maar is het volgens mij niet. De sbp stuift wel veel minder dan de gewone ps  :Y

8

JPS schreef:

poedersuiker van de lidl / aldi stuift een stuk minder.
Persoonlijk vind ik 1:1 bc niet te vr...., ik gebruik overal m.b.c voor
Is wat meer werk maar meert goed af en is zoveel lekkerder dan 1:1. Bovendien ook geen stuifbende.

Ja wel mee eens, vond het ook niet echt lekker. Er was me gezegd dat ik het niet met de mix botercreme moest afsmeren, nou dat ga ik misschien toch maar wel doen; veel lekkerder en echt niet minder goed

9

@lady ball,

Met m.b.c. bedoel ik meringue botercreme.
botercreme van de mix smaakt wel een stuk beter maar zou ik niet afsmeren.
M.b.c. kun je wel heel strak mee afsmeren en wordt lekker hard in de koelkast
Ook is het heel goed in te vriezen, alleen wel ruim van tevoren op temperatuur laten komen.

Gr,
John.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

10

lady-vall schreef:

Oh Bianca precies! Alles kroop steeds omhoog, moest steeds stoppen met mixen en dan alles weer naar de bodem lepelen.. Dus dan ga ik de haak ook eens gebruiken wordt het dan wel luchtig??

Wordt goed luchtig hoor met de haken....ik mix wel lang!
Ik maak wel bc 1:1 met alleen roomboter (dus niet met deel margarine) en sinds dat ik eens suikerbakkerspoeder bij de Sligro kocht om koekjes te maken, gebruik ik altijd suikerbakkerspoeder i.p.v. poedersuiker....en heb ook het idee dat dat minder stuift

Ik doe bij de bc 1:1 nog vanille-essence (of citroen-essence of zo) erbij...en ik vind mijn bc echt niet teveel boterig van smaak hoor....

Hij is fijn met afsmeren, hard in de ijskast mooi uit.....vlgs mij hangt en staat alles met het lang genoeg mixen van je bc....tenminste voor mij werkt het, en smaakt het...

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

11

Ik zou de mix ook niet gebruiken om mee af te smeren. Risico op smelten is groot en ik vind deze ook veel te slap om mee af te smeren. Ik maak de 1:1 ook met alleen roomboter en doe hier ook een smaakje door  :Y

Bij mijn beschrijving van de Kenwood staat dat de garde voor bv eieren, room, beslag is. Dus recepten zonder boter, want daar is de garde niet sterk genoeg voor. Daar is juist wel de K-klopper voor, dus recepten met boter. De deeghaak is voor nog zwaardere recepten. Dus bv brooddeeg

12

Oh esther68, je moet dus eigenlijk niet met garde kloppen? Je botercreme.. Goh ik leer me een hoop van jullie. Bedankt!!
O ja John, schaam schaam ik dacht dat je mix boter crème bedoelde, typisch een beginnersfoutje denk ik haha    :o

13

Bianca1969 schreef:

:lol:  :lol:  :lol:
Oooh, sorry, maar ik zie het voor me...hele keuken wit.

Ik mix ook altijd eerst mijn boter romig (met handmixer) en doe dan lepelsgewijs de poedersuiker erbij. Stuift nauwelijks.....

ik gebruik de kneedhaken i.p.v. de gardes, maar doe dit eigenlijk omdat anders m'n boter "omhoogkruipt" langs de gardes (zo irritant), maar mss stuift het daarom ook minder?

Goeie van je, want zo is mijn mixer stuk gegaan omdat alle boter omhoog kwam. uiteindelijk bij het uit elkaar halen van de mixer zat er allemaal boter in.....

Party without cake is just a meeting.

14

lady-vall schreef:

Ik heb gisteren mijn tweede taart gemaakt, voor het eerst zelf botercreme gemaakt om mee af te smeren ( 1:1 boter : poedersuiker)
Boter was op kamertemperatuur, in blokjes, heb expres de poedersuiker en boter eerst een beetje geroerd zodat het minder zou gaan stuiven, nou dat hielp niet wat een kliederboel, alle poedersuiker waaide op en de boter spatte door de keuken haha, nu kan ik er om lachen maar dit moet toch anders kunnen..   :think:  tips graag!
O ja; ik mixte met een handmixer  :)

Hmm... Déjà vu. Zelf ook meegemaakt dat de poedersuiker gaat vliegen. De volgende keer probeer ik het er een beetje door te roeren.

15

Ik gebruik de botercreme mix van dr oetker. Erg makkelijk en lekker, vind ik zelf. Het stuiven valt ook mee.

16

Chantaldb schreef:

Ik gebruik de botercreme mix van dr oetker. Erg makkelijk en lekker, vind ik zelf. Het stuiven valt ook mee.

ziet er makkelijk en best lekker uit, maar zou het niet als afsmeercreme gebruiken hoor! zit veel te veel vocht in, dan gaat de marsepein/fondant echt wel smelten ben ik bang...

zelf hou ik mijn handen boven de mixer in het begin, en op de laagste stand beginnen.

17

chantal1980 schreef:
Chantaldb schreef:

ziet er makkelijk en best lekker uit, maar zou het niet als afsmeercreme gebruiken hoor! zit veel te veel vocht in, dan gaat de marsepein/fondant echt wel smelten ben ik bang...

zelf hou ik mijn handen boven de mixer in het begin, en op de laagste stand beginnen.

Ik heb de bc van dr oetker ook al een paar keer gebruikt en geen last gehad van smeltend fondant. Is dus wel te doen.

Bakken deed ik al zou ik nu toch ook besmet raken met het taartenvirus??

18

@lady vall
Schamen hoeft echt niet hoor, de termen uit je hoofd kennen is een kwestie van ervaring. En we zijn allemaal ooit beginners geweest ;)

19

Je kan ook gewoon een theedoek over je machine houden dan zit niet je hele keuken onder, op school geleerd... Werkt ook bij bloem ;)

20

etmc schreef:

Je kan ook gewoon een theedoek over je machine houden dan zit niet je hele keuken onder, op school geleerd... Werkt ook bij bloem ;)

om op dat idee te komen hoef je nog niet eens op de bakkersschool te hebben gezeten ;)  ;)