Dit recept had ik op mijn pagina geplaatst..de eerste keer proberen was ook meteen goed. Wellicht iets voor jou?
Met dit basisrecept kan je vele variaties in smaken meringue maken. In dit geval heb ik kokosrasp aan het basisrecept toegevoegd.
Het basisrecept:
- 2 eiwitten
- 125 gr witte basterdsuiker
- een paar druppels citroensap
- een snufje zout
( en 50 gr geraspte kokos voor de kokosmeringues)
Zorg dat je kom waarin je gaat mixen en je garde goed vetvrij zijn.
Ik ontvet zelf met puur citroensap.
1. Scheid de eiwitten. Let op! Zorg dat er absoluut geen eigeel in de eiwitten zit.
Verwarm de oven voor op 110°C.
2. Klop de eiwitten met een snufje zout en een paar druppels citroensap stijf. Doe dit bij voorkeur met de mixer omdat dat een stuk sneller gaat dan met de hand. Klop net zolang tot er zachte pieken ontstaan (als je de mixer eruit haalt, blijft een piek omhoog staan).
3. Voeg de suiker beetje bij beetje toe. Mix elke keer na het toevoegen van de beetjes suiker. Het schuim is klaar als het aan je mixerhaken blijft hangen en je de kom op de kop kan houden, zonder dat het schuim eruit valt.
4. Voor de kokosmeringues spatel je nu de kokos door het schuim.
5. Bekleed een bakplaat met bakpapier.
Met een spuitzak spuit je toefjes op het bakpapier.
Heb je geen spuitzak? Schep dan met een lepel bolletjes op het bakpapier.
6. Zet de meringues voor 1 tot 1,5 uur in de oven of totdat je ze van het bakpapier af kunt trekken.
Hoe groter de schuimpjes, hoe langer ze in de oven moeten.
Laat ze rustig in de oven afkoelen, met de deur op een kier.
Haal ze uit de oven, trek ze voorzichtig van het bakpapier.
Bewaar ze droog in een afgesloten bakje/doos.
Meer zien? Op m'n pagina deel ik mijn creaties, how to's en mijn favoriete recepten! & sinds kort vogel voederTAARTEN!
www.facebook.com/EllCake