1

Onderwerp: Merengue draaamaaa

Ik weet niet wat ik fout doe hoor.. Wat ik wel weet is dat ik al 30 eieren verprutst heb.

De eiwitten willen gewoon niet goed stijf kloppen. Het lijkt eerder een soort badschuim te worden. Er komt een soort vocht vanaf.

Ik weet zeker dat er geen eigeel bij zit (dooiers waren heel) en heb de kom en garde er voor schoongemaakt met heet water en afwasmiddel.

Ik krijg zo langzamerhand zin om er mee te gooien, dus ik hoop dat iemand de ultieme tip heeft :(

.. Want taart kan altijd!!

Re: Merengue draaamaaa

De kom en garde zijn ook goed nagespoeld en droog gemaakt/aan de lucht laten drogen?
Ik weet het verder ook niet maar kan je frustratie begrijpen.

3

Jep, heb het echt droog staan boenen.

4

Ik haal vaak nog een keukenpapiertje met wat citroensap door de kom en laat hem dan aan de lucht drogen.
Als je eieren direct uit de koelkast komen of oud zijn (langer dan een week al in huis) wil het ook nog wel eens misgaan.

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

5

Een snufje zout kan helpen om het eiwit stijver te krijgen!

6

Kom en garde ontvetten met een keukenpapiertje en citroensap. Dan is het helemaal ontvet. Eieren op kamertemperatuur (.tenminste..zo doe ik het), een paar druppels citroensap erbij en een snufje zout.
Succes!  :thumb:

Meer zien? Op m'n pagina deel ik mijn creaties, how to's en mijn favoriete recepten! & sinds kort vogel voederTAARTEN!
www.facebook.com/EllCake

7

Ok, ga ik dat nog een keer proberen.

De citroensap en zout dus door de merengue?

8

NEEEEE, niet het citroensap!! Daar moet je je kom en garde mee ontvetten!!!

9 Laatst bewerkt door Orion (28-08-2013 00:59)

Ei splitsen, en dan een klein beetje/snufje/mes putje, zout bij het eiwit. Niet eens een theelepel.

Kan het zijn dat je de eieren (machinaal) hebt over-klopt? Als je te lang doorgaat krijg je schuim. (staat op internet geschreven maar ik mag de link denk ik niet plaatsen)

10

Is het misschien een plastic kom? Dan kan het zijn dat je hem ondanks je geschrob toch niet helemaal vetvrij krijgt......

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

11 Laatst bewerkt door Ell& (28-08-2013 21:17)

.

Meer zien? Op m'n pagina deel ik mijn creaties, how to's en mijn favoriete recepten! & sinds kort vogel voederTAARTEN!
www.facebook.com/EllCake

12

Dit recept had ik op mijn pagina geplaatst..de eerste keer proberen was ook meteen goed. Wellicht iets voor jou?

Met dit basisrecept kan je vele variaties in smaken meringue maken. In dit geval heb ik kokosrasp aan het basisrecept toegevoegd.

Het basisrecept:
- 2 eiwitten
- 125 gr witte basterdsuiker
- een paar druppels citroensap
- een snufje zout
( en 50 gr geraspte kokos voor de kokosmeringues)

Zorg dat je kom waarin je gaat mixen en je garde goed vetvrij zijn.
Ik ontvet zelf met puur citroensap.

1. Scheid de eiwitten. Let op! Zorg dat er absoluut geen eigeel in de eiwitten zit.
Verwarm de oven voor op 110°C.

2. Klop de eiwitten met een snufje zout en een paar druppels citroensap stijf. Doe dit bij voorkeur met de mixer omdat dat een stuk sneller gaat dan met de hand. Klop net zolang tot er zachte pieken ontstaan (als je de mixer eruit haalt, blijft een piek omhoog staan).

3. Voeg de suiker beetje bij beetje toe. Mix elke keer na het toevoegen van de beetjes suiker. Het schuim is klaar als het aan je mixerhaken blijft hangen en je de kom op de kop kan houden, zonder dat het schuim eruit valt.

4. Voor de kokosmeringues spatel je nu de kokos door het schuim.

5. Bekleed een bakplaat met bakpapier.
Met een spuitzak spuit je toefjes op het bakpapier.
Heb je geen spuitzak? Schep dan met een lepel bolletjes op het bakpapier.

6. Zet de meringues voor 1 tot 1,5 uur in de oven of totdat je ze van het bakpapier af kunt trekken.
Hoe groter de schuimpjes, hoe langer ze in de oven moeten.

Laat ze rustig in de oven afkoelen, met de deur op een kier.
Haal ze uit de oven, trek ze voorzichtig van het bakpapier.

Bewaar ze droog in een afgesloten bakje/doos.

www.facebook.com/EllCake

13

En ineens... besef ik me dat ik er geen suiker door heen heb gedaan  :rolleyes:  :/  :o
*woeps* hahahahahaha!

Wat een blunder :D

De kom is van de kenwood, dus die is van staal (? denk ik).
En overkloppen zou ook nog wel kunnen.

Jeetje wat stom zeg, ik ga het dus nog een keer proberen, en dan MET SUIKER

14 Laatst bewerkt door Zanoni (29-08-2013 06:54)

ohh sorry Lejow, ik lig hier helemaal in een deuk.

Met suiker gaat het vast helemaal goed komen!!!

Liefs, Zanoni

15

Taartmuts....

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

16

Neeeeee.. merengue muts! haha :D

17

Ell& schreef:

Dit recept had ik op mijn pagina geplaatst..de eerste keer proberen was ook meteen goed. Wellicht iets voor jou?

Met dit basisrecept kan je vele variaties in smaken meringue maken. In dit geval heb ik kokosrasp aan het basisrecept toegevoegd.

Het basisrecept:
- 2 eiwitten
- een snufje zout

Merengue beter niet met basterdsuiker maken hoor! Dat is te vochtig en grote kans dat je merengue dan mislukt.
(misschien wel gezien bij 'heel holland bakt'...)
Kristalsuiker of poedersuiker gebruiken hiervoor.

Dat is toch een TAART waard!

18

ik gebruik meestal fijne kristalsuiker. dat wordt beter opgenomen door het eiwit.
En om hem vanbinnen zacht te laten blijven een theelepeltje maizena en witte azijn mengen en erdoorheen doen.
Het bakken in de oven is om ze te laten drogen. Hoeft dus geen hoge temperatuur te zijn, maar moet er liefst wel zolang mogelijk in staan.

Hopelijk lukt het, maar niet meer de suiker vergeten he!

19

@ppeltje schreef:
Ell& schreef:

Het basisrecept:
- 2 eiwitten
- een snufje zout

Merengue beter niet met basterdsuiker maken hoor! Dat is te vochtig en grote kans dat je merengue dan mislukt.
(misschien wel gezien bij 'heel holland bakt'...)
Kristalsuiker of poedersuiker gebruiken hiervoor.

Heb het recept nu een aantal keren gemaakt met basterdsuiker..nog nooit mislukt.
Zal volgende keer eens met kristalsuiker maken..kijken of ik verschil merk  :thumb:

www.facebook.com/EllCake