1

Onderwerp: schaakbord / checkerboard bakblik

Hallo,

Heb net een pakketje binnen gekregen, ben superblij.
Ik heb oa. een wilton checkerboard cake pan set gekocht.
Natuurlijk kan ik gewoon aan de slag gaan en kijken of het goed werkt, maar aangezien ik op dit moment al teveel taart in huis heb (Ja, dat kan echt!), wil ik eerst even kijken of hier bakkers/ baksters zijn die al ervaring met dit bakblik hebben.
Lukt het echt zo goed als op de doos staat?
Wat voor beslag gebruiken jullie hiervoor? (Moet natuurlijk niet teveel rijzen, ivm stapelen)
Kortom, hebben jullie ervaring en handige tips voor dit gave bakblik?
Ben benieuwd!

Groetjes Katja

If you're lucky enough to be different, don't ever change!
Groetjes, Katja

2

Re: schaakbord / checkerboard bakblik

Ik heb hier helaas geen ervaring mee, maar klinkt erg leuk..
Laat je een foto zien, als je het gemaakt hebt?

groetjes van Katja 2  :lol:

nb is 1604 in je naam je verjaardag? ik ben namelijk 2104 jarig :)

zo hééérlijk ontspannend.....

3

hoi Katja,

Ja da´s idd me verjaardag. :Y 
Ik heb 2 kinderen: van 1304 en van 1804!
Is 81 je geboortejaar? Ben zelf van 80!

Maar we gaan nu beetje off topic, volgens mij :P

Groetjes, Katja

4

Jep, ik ben inderdaad een jaartje jonger.. :) ( en 5 dagen..hihi)
En hier (nog) geen kids :)
Wel handig allemaal in dezelfde maand.. hoeft je niet zo vaak de familie uit te nodigen voor de verjaardag :)
En zeer zeker off topic  :o

Maar ben wel echt benieuwd naar je taart hoor! :)

zo hééérlijk ontspannend.....

5

Tja, dat duurt nog zeker een week voordat ik daaraan ga beginnen.
Ik wou al heel lang taarten bakken, maar had de afgelopen anderhalf jaar alleen een magnetronoven, niet goed genoeg om mooie taarten mee te bakken.
heb voor me verjaardag een nieuw fornuis met super oven gehad (Bedankt pap en mam!!) en ben dus heel enthousiast begonnen met meerdere taarten te bakken!
Nu is de halve buurt op vakantie en zit ik hier met genoeg taart voor de komende week!
Daarna ga ik me aan het schaakbord wagen, ik hoop dat ik tegen die tijd ook weet hoe ik foto´s op de site moet zetten, dan komt ie zeker in de parade!

Groetjes!

Groetjes, Katja

6

even een update, hoop dat iemand weet wat ik moet doen: Heb net de checkerboard pan gebruikt.
Ik heb zelf biscuitdeeg gemaakt, de helft gewoon gelaten en de andere helft gekleurd met cacao.
Maar het deeg reageerd toch op de cacao: Het lichte deeg kwam meer omhoog dan het donkere deeg.
Wie weet wat ik (anders) moet doen?
De mixen zijn wel een beetje in elkaar overgelopen, dus zo´n mooi resultaat als op de doos, lukt (nog?) niet..
En de cake ging héél moeilijk uit de vorm: Ik was in me enthousiasme vergeten de pan in te vetten!! :grr:  :rolleyes:
Groetjes Katja

Groetjes, Katja

7

Volgende keer invetten :+ 
Ik heb zo een taart vandag gebakken... echt waar  :Y  voor bij de koffie vanavond.  Anywho... ik had nog wat biscuit mix dus ik dacht ik gebruik de even (ik hou er namelijk niet echt zo van).
Eerst heb ik de 330 gram mix water en 5 eieren 10 min gemixt.. doen heb ik iets meer als de helft in een andere kom gedaan.. dan +/- 40 gram cocao en nog een ei in de mixer kom en weer ong 5 min mixen. Toen de blikjes gevuld en bakken met de handel.  De was ook niet helemaal perfect geworden.. normaal maak ik et met een dunne cake beslag.. maar toen wij em ging aan snijden zag de taart heeeeel leuk uit. 
Oh ja geen dikke vulling gebruiken.. en vul met iets wits of chocolade dat helpt de effect.  Ik heb chocolate fudge gebruikt zooo lekker

8

Hoi Canadesje,

Bedankt voor de tip.
Ik maak de biscuit niet meer met mix (vind ik ook niet lekker), ik maak hem zelf, maar in "mijn" recept, mix ik eerst de eieren 10 min en dan schep ik bloem etc er met een spatel doorheen. Kan ik daarna nog met de mixer erdoor?
Ik wou idd ook een donkere vulling (met chocoladepasta) maken.

Ik ga in ieder geval volgende keer eerst de vormen invetten :lol:

Groetjes,
Katja

Groetjes, Katja

9

Ik heb de checkerboard cake gemaakt en het was mij goed gelukt
Maar ik moet daarbij wel zeggen ik had de recept van achter op de doos aangehouden :Y  dus het was cake en niet biscuit, met een buttercream icing er tussen ging wel in een deel fout maar ik was niet op aan het letten  :rolleyes:

"Life is too short for drama & petty things, so laugh insanely, Love truly and forgive quickly".

10

Oké, dan ga ik het binnenkort ook eens proberen, met het recept op de doos! Hopelijk lukt het dan beter.
Ben allang blij te horen dat het bij andere wel lukt, moet gewoon wat meer oefenen!
Als ik het nog een keer probeer, laat ik het hier weten, natuurlijk!

Groetjes, Katja

Groetjes, Katja

Even reageren op dit toch wel wat oude bericht.
Ik heb een checkerboard cake gebakken.
750 gr. cc mix
8 eieren
450 gr. roomboter.
5 Minuten mixen op standje 3
de helft van het beslag uit de kom gehaald en andere helft met cacao gemixt 4 minuten op standje 3
180 grader en 35 minuten in de oven.

Taart zag er leuk uit maar was erg droog.
Moet ik ingredi"enten aanpassen, tempratuur lager of korterbakken?