Onderwerp: Italiaanse Merengue (schuim & botercrème)
Ik heb al meerdere keren Italiaanse Merengue (schuim & botercrème) gemaakt en vind het heerlijk. Daarom wil ik mijn recept graag met jullie delen. Ik heb het op internet namelijk alleen in het Engels gevonden. Nu heb ik het vertaald en een beetje naar mijn eigen smaak aangepast.
Benodigdheden:
- 5 eiwitten (m)
- 1 cup kristalsuiker
- ½ cup water
- eventueel smaakstof, zoals vanille extract, koffie extract, of andere smaakstoffen naar keuze.
Voor de botercrème heb je nog extra nodig:
- 225-250 gr. boter op kamertemperatuur
Materiaal:
- kleine steelpan
- suikerthermometer
- standmixer met ballongarde (+ platte klopper als je botercrème wilt maken)
1. Doe de suiker en het water in de steelpan en bevestig de suikerthermometer dusdanig dat de voeler in het mengsel staat.
Breng het mengsel aan de kook en draai zo nu en dan met de pan rond, zodat er zich geen bruine verkleuringen aan de rand van de pan kunnen voordoen.
Kook de suikerstroop tot een temperatuur van ca. 120°C. (Firm ball)
2. Begin met het kloppen van de eiwitten als de suikerstroop een temperatuur van 115°C heeft bereikt.
Klop de eiwitten op een middelhoge tot hoge snelheid stijf. (controleer door de kom op de kop te houden. Als er niets uit valt is het goed) Klop niet te ver door, want dan is de luchtigheid er weer uit!
3. Als de suikerstroop de ‘firm ball’ temperatuur heeft bereikt (120°C) mag je de pan van het vuur afnemen. Pas op; is gloeiend heet!
4. Laat de mixer op hoge snelheid draaien en giet de suikerstroop langzaam met een dun, maar continu straaltje bij de eiwitten. Probeer hierbij precies tussen de kom en de garde te mikken.
5. Laat het eiwit mengsel draaien tot het afgekoeld is. Dit kan wel 10-15 min. duren.
6. Doe ondertussen wat water in de pan van de suikerstroop en breng dit aan de kook om zo de pan weer gemakkelijk schoon te krijgen. Zet ook de suikerthermometer hier bij in.
7. Het mengsel heeft nu de consistentie van marshmallow fluff. Je kunt hier een taart mee afsmeren of schuimgebak van maken door het in de gewenste vorm te spuiten en op een lage temperatuur in de oven te bakken / drogen. Als je er een smaakje aan toe wilt voegen kan dat op dit punt. (bij botercrème voeg ik het smaakje pas toe nadat ik de boter hebt toegevoegd, maar ik weet niet of het verschil zou maken als je het nu al toe zou voegen.)
Om botercrème te maken doe je het volgende:
8. Gebruik de platte klopper en zet de mixer op lage tot middelhoge snelheid.
Snijdt 250 gram boter in blokjes. Let op, boter moet op kamertemperatuur zijn!
Voeg deze één voor één toe aan het eiwitmengsel. Wacht met het toevoegen van het volgende stukje boter tot het vorige volledig is opgenomen in het eiwitmengsel. (ik tel altijd tot 20 )
Schraap tussentijds de randen schoon met een spatel.
9. Als alle boter is toegevoegd zet je de mixer weer op de hoogste stand.
Je ziet nu het mengsel door een paar verschillende stadia gaan:
Eerst is het dun, dan wordt het dikker, dan wordt het wat korrelig (het lijkt dan of het in de schift gaat, maar geen paniek; het komt goed) en dan wordt het weer dikker en heb je het eindresultaat bereikt.
Dit duurt ca. 10-15 minuten.
* Mocht het mengsel dun blijven, dan kan het zijn dat de boter te vroeg is toegevoegd. Plaats dan de kom voor 7-10 minuten in de koelkast en ga dan weer verder met kloppen.
10. Voeg nu eventueel een theelepel smaakstof toe en klop het nog even door, zodat het goed wordt opgenomen.
Hiervoor kun je verschillende extracten gebruiken of oliën.
Let wel op dat olie veel sterker smaakt dan extracten. Dus 1 of 2 druppels per keer toevoegen.
Gesmolten chocolade kun je ook toevoegen, maar zorg er dan wel voor dat deze genoeg is afgekoeld, zodat het mengsel niet smelt.
Ook is het mogelijk om jam toe te voegen als smaakstof. Let hierbij wel op dat je een dikke jam gebruikt, daar te veel vloeistof er voor kan zorgen dat het niet goed opgenomen wordt. (of zelfs in de schift gaat)
Ook kun je voedingskleurstoffen gebruiken om een kleurtje te geven aan de crème.
11. Restjes kunnen voor ca. 2 weken in de koelkast bewaard worden. Ook kan de IMB ingevroren worden. Klop het mengsel wel weer goed op voor gebruik.
Ik vind dit zelf de lekkerste botercrème; zijdezacht van smaak en volledig veilig, doordat de eiwitten door de toevoeging van de suikersiroop volledig gaar zijn geworden.
Veel plezier ermee!