1

Onderwerp: lucht onderin cupcake ????

kan iemand me vertellen hoe ik de lucht in mijn papiertjes onder mijn cupcake's kan voorkomen??

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

2 Laatst bewerkt door jo-oosie (21-08-2013 11:51)

Re: lucht onderin cupcake ????

up up up

ik heb het forum al verschillende keren doorgezocht, maar kom niet verder dan 6 topics waaronder de mijne...

Maar.....  in geen één staat een tip waar mijn probleem mee opgelost is  :s
Ik heb net weer een heel zooitje mini's gebakken, de ene met gaatjes geprikt, de andere het beslag ingespoten, alle cc cases voorverwarmd in oven, maar nog steeds lucht eronder...

HELP PLEASE !!   :s

3

Hoe heb je gemixt? Cakemix moet op de laagste stand, anders zit er te veel lucht in het beslag, gaat het teveel rijzen tijdens het bakken en zakt daarna weer in. Met als gevolg losse papiertjes en een holle of met lucht gevulde bodem.

Groetjes van Mireille
www.taartopmaat.nl

Ik doe mijn beslag altijd in een spuitzak en spuit het dan in de cc-papiertjes. Geeft een stuk minder geklieder én geen lucht.

Voor de gewone cc's doe ik 40 gram erin. De kleine cc's ben ik nog niet helemaal achter het gewicht.
Kun je hier iets mee?

5

Ik lees mee.... ik heb dat namelijk ook regelmatig.

In de kleine cc's doe ik 12 á 14 gram beslag.

Groetjes Gerien

6

Ik heb het alleen als ik twee treetjes cupcakes tegelijk in de oven doe, onder elkaar... Dus voortaan doe ik ze altijd 1 voor 1, dan heb ik het probleem niet.

Taart en meer...
www.zoetmetstijl.nl

7

dames,

dank voor de reacties.

Het zou idd nog wel eens zo kunnen zijn dat ik te lang mix, dat gaan we volgende keer anders proberen !

In kleine doe ik ook 12-14 gr, gaat goed, krijg ik mooie cc's tot net aan/net onder het randje, zeker als er zoveel lucht onder zit, haha....  :D

Spuiten hielp bij mij nog niet, maar wie weet in combi met korter mixen...

Kennen jullie ook het gaatje prikken onderin, of is dat een "broodje aap" verhaal?

8

Wat ik vaak doe:

met lepel in tray doen en als ik klaar ben laat ik tray 1x lichtjes vallen op aanrecht dan is alle lucht ook eruit. En ik doe altijd zo heb nog nooit lucht in cake gehad... Ik krijg juist erin als ik vergeet te doen.

Voor mij werkt dat goed. Spuiten met spuitzak vind ik juist kliederboel. met lepel gaat snel

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

9

Nog geen problemen gehad. Ik mix idd ook altijd kort.
Doe altijd de natte ingrediënten bij elkaar en de droge ingrediënten. Dan mix ik de natte ingrediënten kort op lage snelheid en vervolgens lepel ik de droge ingrediënten erbij terwijl ik op lage snelheid mix. Als alles er in zit, mix ik niet langer dan nodig...d.w.z. als alles door elkaar zit is het goed. Nog 10sec op de hoogste stand en klaar.

Dan vul ik met een lepel ieder papiertje tot 40gr (mini's doe ik 15gr)

Denk dus idd dat je probleem zit in het te lang en mss te hoge snelheid mixen.

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

10

Ik heb inderdaad ook weleens lucht onderin de cupcakes. Als ik jullie antwoorden lees dan denk ik dat ik te lang en op een te hoge snelheid mix.

Ik schep de mix altijd met een ijslepel in de papiertjes. Hoe wegen jullie die 40 gram af?

11

Petra26 schreef:

.

Ik schep de mix altijd met een ijslepel in de papiertjes. Hoe wegen jullie die 40 gram af?

Ik zet de tray op de weegschaal, zet de teller op 0 en begin met vullen...40gr-80gr-120gr-160gr-200gr-240gr...mijn tray is er één van 6.

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

12

Bianca1969 schreef:
Petra26 schreef:

.

Ik zet de tray op de weegschaal, zet de teller op 0 en begin met vullen...40gr-80gr-120gr-160gr-200gr-240gr...mijn tray is er één van 6.

Ik zet mijn tray met rooster op de weegschaal. Ik tel door met 40 gram, dus 40-80-120-enz. of ik zet steeds de weegschaal weer op 0.
(Ik heb een siliconentray, die is te slap om zo op de weegschaal te zetten.)

Groetjes Gerien

13

Oke. Dat is inderdaad een goed idee  :) .
Moet alleen even kijken of het past, mijn weegschaal is niet zo groot en dan kan ik waarschijnlijk de cijfertjes niet meer lezen  :+

Oud berichtje :Y  maar ik ga het van de week ook proberen.
Lekker muffins bakken jammie, jammie.

15

Ik heb het net geprobeerd om de tray zachtjes te laten vallen! Ben benieuwd of de lucht er dan uit is...