1 Laatst bewerkt door Siska1974 (20-08-2013 17:46)

Onderwerp: Koolhydraatarme notenrepen

Ingrediënten
150 gram amandelmeel (ongeveer 1 1/2kop)
1/4 tl zeezout
1/4 tl baking soda
45 gram gemalen kokos ( ongeveer 1/2 kop)
75 ml kokosnootolie ( ongeveer 1/3 cup)
75 ml biologische ahornstroop of yaconsiroop ( ongeveer 1/3 cup)
1 theelepel vanille extract
1/2 kop zaden en pitten (pompoen, zonnebloem, pijnboompitten(naarkeuze))
1/2 kop (gemengde en) gehakte noten (pinda's, walnoten, hazelnoten, amandelen, pecannoten, pistachenoten, macadamia's, paranoten etc. (Naar keuze))
3 eetlepels sesamzaadjes

Naar keuze: eetlepel cacaopoeder,  theelepel speculaaskruiden of kaneelpoeder.
1/3 kop rozijnen, gehakte gedroogde abrikozen of dadels. 
50 - 70 gram  gehakte extra pure chocolade, cacaonibs (max. 3 eetlepels), gehakte zachte caramel (50 tot 75 gram).
Gebruik je vruchten verminder dan de pitten/noten met de hoeveelheid van wat je er aan gedroogde vruchten aan toevoegd.

Werkwijze:
Zet de oven op 170 graden.
Smelt de kokosnootolie in een bakje in warm water (Au bain marie).
Doe in een kom het amandelmeel, zout, gemalen kokos en baking soda (en eventueel cacaopoeder, kaneelpoeder, speculaaskruiden)
Roer dit door elkaar en voeg de kokosolie, vanille extract en siroop toe. Roer dit goed door elkaar.
Hak de noten grof of fijner naar je eigen voorkeur, rooster de noten en de pitten in een droge koekenpan.
Als je chocolade, caramel of gedroogde vruchten wilt toevoegen hak die dan in kleine stukjes.
Voeg vervolgens de noten, zaden en pitten en eventueel andere ingrediënten toe aan het mengsel in je kom, meng alles goed door elkaar.
Je "deeg" mag niet te nat zijn, wel vochtig, maar het moet een beetje uit elkaar vallen, als het te nat is kun je extra meel of fijner gemalen noten toevoegen, of eventueel all bran of meergranen cornflakes.

Neem een bakvorm van ongeveer 25 x 15 cm.
Leg in de bakvorm bakpapier dat over de randen heen valt. Dit maakt straks het uit de vorm halen veel makkelijker.
Doe nu het mengsel in de schaal en druk het met natte vingers of de achterkant van een lepel goed aan.
Zet 20 – 25 minuten in de oven tot het mooi bruin is. Laat de koek  nog een halfuur in de warme/afkoelende oven nagaren. Haal dan de vorm uit de oven.
Laat alles goed afkoelen. Haal uit de vorm en snijd in repen. De repen zijn tien dagen houdbaar in de koelkast.

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

Re: Koolhydraatarme notenrepen

Hoi,

Dit klinkt errug lekker! Ga ik zeker uitproberen!
Dank je wel voor het recept!

Groetjes
Ellen

www.cake-ellicious.nl
Kom maar kijken bij de rest van mijn taartjes of natuurlijk op facebook! facebook.com/cake-ellicious

3

Re: Koolhydraatarme notenrepen

klinkt super!

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4

Re: Koolhydraatarme notenrepen

kinderen zijn weer naar school... en ik ben weer begonnen met koolhydraatarm eten, dus ik ga ze denk ik ook eens proberen!
maar of het goedkoper is met al die dure pitten enzo weet ik niet.

5

Re: Koolhydraatarme notenrepen

Tuurlijk is dat niet goedkoper. Maar wel veeel gezonder! (en ik denk dat ze ook lekkerder zijn.  :cool: )

If life gives you lemons, make lemoncurd.

Re: Koolhydraatarme notenrepen

Zeker gezonder:)

Ik maak ze met honing en zonder pinda's. Je kan het amandelmeel eventueel ook vervangen door de helft kokosmeel.

7

Re: Koolhydraatarme notenrepen

Ik gebruik elke keer andere noten, soms ook maar een soort....
En soms gebruik ik ook  hazelnootmeel in plaats van amandelmeel.

Ze zijn elke keer weer anders en elke keer weer heerlijk! En heel gezond inderdaad.

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!