1 Laatst bewerkt door mieperdepiep (13-08-2013 20:48)

Onderwerp: Hallo wereld taart

Voor mijn lieve nichtje. Ze is een echte wereldreizigster en is zelf ook niet geboren in NL. Net terug van vakantie van het doen van ontwikkelingswerk met hun gezin. Afgelopen jaar had ze een hoofdrol in de kerstmusical "hallo wereld", waarin ze dit KvK-liedje zong. Toen ik maar niet kon bedenken wat voor taart ik voor haar zou maken zei mijn dochter van 4, "mam, ze houdt toch zo van Hallo wereld, je moet een Hallo wereld taart voor de maken! Goed idee kleintje :Y Dus toen is dit hem geworden:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VZUDXMYP-D.jpg

Voor het poppetje voor het eerst met het Tal Tsafrir boekje gewerkt als start en vervolgens zelf mijn eigen ding er van gemaakt. Viel eerlijk gezegd wel tegen.
Achterop nog een stukje van de songtekst.

Ik wilde een houdbaar taartje maken, gezien de lange reis en het warme weer (dat toch weer koud werd..)
Gemaakt van een lekker romige vanillecake van eidooiers, gevuld met lemoncurd en afgesmeerd met een witte chocolade citroencreme, gemaakt van boter, witte chocolade custard en lemoncurd. Goddelijk lekker! Helaas weer geen binnenkant foto gemaakt.

2

Re: Hallo wereld taart

Ziet er fantastisch uit en wat een goed idee van je dochtertje .

3 Laatst bewerkt door Tante Tien (13-08-2013 20:09)

Wauw, die vulling... mmm.... Daar wil ik het recept wel van. Dat klinkt ontzettend goed zeg.
Mooie taart geworden en ik vind je poppetje heel erg gezellig op de wereldbol zitten.

Tieneke

4

Leuk!!

Dank voor jullie leuke reacties!

Tante tien: Het recept komt uit het boek Heavenly cakes, van Rose Levi Beranbaum. Een mega aanrader. Deze combinatie heet daar `Woody´s  lemon luxery layer cake´en alleen de tekst beslaat al 4 bladzijden. Dus een pietsje veel om even over te schrijven. (wat zowiezo al niet zo netjes is om online te zetten). Maar een onderdeel wil ik je gerust in een PM toesturen mocht je belangstelling hebben.

6

mieperdepiep schreef:

Dank voor jullie leuke reacties!

Tante tien: Het recept komt uit het boek Heavenly cakes, van Rose Levi Beranbaum. Een mega aanrader. Deze combinatie heet daar `Woody´s  lemon luxery layer cake´en alleen de tekst beslaat al 4 bladzijden. Dus een pietsje veel om even over te schrijven. (wat zowiezo al niet zo netjes is om online te zetten). Maar een onderdeel wil ik je gerust in een PM toesturen mocht je belangstelling hebben.

Nee, dat moet je niet doen hoor. Ik ben met recepten uit boeken altijd een zeurpiet: daar heeft iemand zijn best op gedaan en dat moet je niet verder verspreiden. Ik zal het boek onthouden, leuk voor Sinterklaas toch?

Tieneke

7

owww, wat klinkt dat toch weer lekkerrrrr!
Heb al meerdere keren Rosy's boeken op een verlanglijstje gezet, maar haal ze er dan weer af, zie toch wel op tegen al die rare maten steeds omrekenen :o  :o

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Valt mee, hoor; ze heeft alle maten ook in grammen en ml omgezet. In dit bovenstaande boek heeft ze zelfs naast Fahrenheit ook Celsius. In haar Cake Bible dat laatste dan weer niet. Heb daar vervolgens zelf een tabelletje ingezet  ;) .

Vind het zelf 2 fijne boeken omdat er heel veel variaties op cake in staan. Weer eens wat anders dan de pound cake. En ook heel veel variaties op botercreme. Ze is wel erg dwangmatig precies. Erg.. De taart als de bovenstaande besloeg dus 4 bladzijde, nog zonder de foto, waarbij  er geregeld een thermometer aan te pas kwam, het precieze aantal seconden (!) waarop gemixt moest worden. Ze maakt er een behoorlijke science van, zeg maar. Kost ook altijd flink wat tijd. Voordeel is, dat wanneer je het dan ook tot op de letter precies op volgt, het resultaat altijd erg goed is.
De cremes die ze heeft komen er altijd héél zacht uit. Voor de smaak is dat echt heel goed, verrukkelijk zelfs, maar voor de stevigheid heb je echt de koelkast nodig om het strak af te kunnen werken.
Ook nog anders dat ze meestal gebruikt maakt van cake flour, niet vergelijkbaar met onze gewone standaard bloem (all purpose flour, noemen ze dat). Nadat mijn Franse bloem op was, gebruik ik nu Zeeuwse bloem van de molen. Heb ook een Turks winkeltje gevonden waar ze de betere cake bloem verkopen. De grotere sligro-achtige winkels verkopen het wel, geloof ik.

9

wat een leuke taart zeg!
en je vulling lijk t me ook Heerlijk !! Mmmmmm

mooi poppetje Miep!!!
alvast geoefend ? kan je ons straks alles uitleggen op de freubelmiddag :)  of staat er iets anders op de planning?

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

10

:thumb:
:shh: Dan gaat het verlanglijstje nu omgezet worden in een bestelling!  ;)  :Y

11

Ha spidygirl, ik wil wat mij betreft nog héél véél oefenen met de poppetjes. Vind het erg leuk om te doen, dus wat mij betreft blijft dat gewoon staan.

Carien, ben benieuwd. Hou me op de hoogte wat je van het boek vind, hoop dat je hem net zo leuk en lekker als ik vind.

12

de pil ligt nu op m'n keukentafel :D  prachtig issie, nu al :Y
ik heb vanavond wat te doen O-)  ;)

13

Ah, leuk om te horen! Ja, alleen doorheen bladeren word ik ook al blij van.
Ben benieuwd wat je er straks als eerste mee gaat maken.

14

ik ook :Y  heb net de intro gelezen enz, idd zeer uitgebreid verwoord alles :s  ;)  ;)
aar recepten gelezen, toen gaan bladeren, want het zijn er zoooooveel....
Ik wil nog meer foto's! Prachtige, smakelijke foto's  :Y
Nu nog tijd vinden :think:  :s