1

Onderwerp: laten drogen bloemen!

heey allemaal!

ik vroeg mij af hoe jullie je bloembladeren, van bijvoorbeeld een orchidee laten drogen om het bolle effect te krijgen, ik heb al gelezen dat mensen dit in eierdoosjes doen maar daar ben ik op tegen. ik ben meer op zoek naar een soort poffertjespan idee! maar dan iets waarmee ik er heel veel tegelijk kan drogen, iemand een idee of er zoiets bestaat? of hoe ik dit op een creabea manier op kan lossen? :)

2 Laatst bewerkt door Visite taartjes (13-08-2013 19:35)

Re: laten drogen bloemen!

Er bestaan bloemvormers voor verschillende grote.
Kijk maar eens op de site van maak je taart.
Maar inderdaad een poffertjes pan gaat ook prima.
Of een verf bakje (met die ronde kuiltjes).

Het gaat niet om de weg die je inslaat,maar het spoor dat je nalaat.

3

oooow die verfbakjes had ik nooit bedacht!! en ik ga ook zeker even op maak je taart kijken! dankje wel voor de tip! :D

4

....

LovelyPie schreef:

.... dat mensen dit in eierdoosjes doen maar daar ben ik op tegen.

.....  :think:  hoezo dan? Wanneer je er vershoudfolie in doet gebeurt er toch niks mee?

voor kleine bloemetjes wordt de verpakking van Toffifee gebruikt :Y

verder de appel-inleg-dingen van de supermarkt, voor grotere bloemen (maar daar zul je dan ook op tegen zijn...).

je kunt ook van zilverpapier kommetjes persen (vind ik persoonlijk dan weer veel vervuilend afval opleveren :s ).

op omgekeerde lepels wil ook :Y

gewoon je ogen de kost geven in je kast ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

5

LovelyPie schreef:

oooow die verfbakjes had ik nooit bedacht!!

wel ongebruikte zien te vinden dan  ;)

6 Laatst bewerkt door Visite taartjes (13-08-2013 19:43)

Carien schreef:

....

LovelyPie schreef:

.... dat mensen dit in eierdoosjes doen maar daar ben ik op tegen.

.....  :think:  hoezo dan? Wanneer je er vershoudfolie in doet gebeurt er toch niks mee?

voor kleine bloemetjes wordt de verpakking van Toffifee gebruikt :Y

verder de appel-inleg-dingen van de supermarkt, voor grotere bloemen (maar daar zul je dan ook op tegen zijn...).

je kunt ook van zilverpapier kommetjes persen (vind ik persoonlijk dan weer veel vervuilend afval opleveren :s ).

op omgekeerde lepels wil ook :Y

gewoon je ogen de kost geven in je kast ;)

Da's een goeie,Toffifee! :9

Het gaat niet om de weg die je inslaat,maar het spoor dat je nalaat.

7

Deze? http://www.deleukstetaartenshop.nl/wilt … ting-plate

Ben ook wel benieuwd waarom je tegen eierdozen bent...........

8

Die toffifee is ook handig! Moet ik m wel eerst even leeg eten, wat vervelend nou! :) de reden waarom ik tegen die eierdoosjes ben is vanwege de risicovolle bacterien, dan kun je idd vershoudfolie gebruiken, maar het blijft een groot risico met die eierdoosjes, en zeker als je dan wat maakt voor ouderen of mensen die lichamelijk zwakker zijn moet je hiermee toch heel erg uitkijken, het kan lang goed gaan maar de kans dat t misgaat is zeker dik aanwezig! Daarom gebruik ik die dingen niet, met die appelinlegdingen vind ik het een ander verhaal, dat vind ik een goeie optie! En die lepels had ik ook niet bij nagedacht, zo simpel want dat ligt idd gewoon in de keukenlade!!

9

De allerkleinste blandaschaaltjes van de Ikea. Die zijn ook niet duur. En de eierrekjes uit de koelkast (die kunnen in de vaatwasser  ;) )

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

10 Laatst bewerkt door cakebym (13-08-2013 20:29)

Dubbel...

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

11

:think: je bedoeld salmonella in die doosjes?? :think:

12

jaa!!

13

Heb het even nagevraagd bij manlief (pluimveedierenarts met als hoofdaandachtsveld Salmonella):

Er is een theoretische kans op Salmonella besmetting, maar dat is echt heel minimaal. En wordt dus opgeheven bij gebruik van vershoudfolie. Waar het om gaat is dat er op eieren Salmonella kunnen zou kunnen zitten op de organische resten (achtergebleven mest of pluimpjes die via de eieren op de doosjes terecht komt. Kans is heel klein maar aanwezig. Dus als dat achterblijft in de kartonnen eierdoosjes, heb je kans (indien vrij vers gebruikt, want die salmonella blijft niet eeuwig leven) op besmetting. Maar dat risico zit vnl op bedrijfsniveau, bij de verse eieren. Maar deze gaan eerst nog in grote plastic trays, en pas bij de verdelers in de kleine commerciële kartonnen gedaan. Er gaat heel wat tijd tussen het leggen van de eieren en het belanden in de supermarkt, dus risico is erg klein..

14

Bedankt voor het navragen, en alle reacties allemaal, maar eierdoosjes gebruik ik gewoon niet, de kans is klein, maar dus zeker aanwezig en zoals ik eerder al zei, ik wil het niet op mijn geweten hebben dat een zwakker persoon ziek word van mijn cupcakes en dan daarbij, kijk ik ook altijd zeer op tegen rudolph van veen en ook mijn vader (kok en dieetkok en ook nog banketbakker van de oude garde)en die raden het beide af om eierdoosjes te gebruiken ook al bedek je ze met huishoudfolie! Maar volgende keer zal ik mijn vraag anders stellen, zodat ik niet allerlei berichten of onzinnige discussies over het gebruik van eierdoosjes maar gewoon een antwoord op mijn vraag, of er een goedkope vervanger is voor eierdoosjes! dus sorry voor mijn onduidelijkheid!

15

:think: nou ja, zo'n onzinnige discussie (dat laatste al helemaal niet) is dit toch niet? Ik had aan Dafje gevraagd of zij nadere info had, want ik kon me er niks bij voorstellen, dat van die besmetting via eierdozen :nooo
Nu weten we allemaal weer iets erbij, is toch niet onzinnig? :)

16

Voor jullie is t misschien niet onzinnig maar voor iemand die een vraag stelt en daar allerlei andere antwoorden en dingen op krijgt die je niet hoeft te horen wel, als je meer over dingen wil weten kun je daar natuurlijk een eigen topic voor openen en niet het topic gebruiken van iemand die gewoon een hele simpele vraag stelt waar je ook gewoon een simpel antwoord op kunt geven.

17

Mijn post is idd niet bedoeld om iemand te overtuigen of te ontraden, maar om gewoon even de feitelijke info te geven..

18

Niet eens zo zeer om salmonella, maar gewoon het feit dat er iets in die doos zit wat ongewassen uit het achterwerk van een kip komt lijkt me al reden genoeg om niet zomaar iets klakkeloos in een eierdoos te leggen zonder vershoudfolie  :lol:

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

19

Zet dan ook even de info erbij over de keuringsdienst van waarden erbij over hun mening over eierdoosjes, die accepteren t namelijk ook niet, en in het ziekenhuis mogen eierdoosjes niet eens bewaard worden vanwege alle bacterien, maargoed, het is leuk dat mensen hier hun "ei" kwijt willen om t even zo te zeggen, wat jullie doen moeten jullie zelf weten, maar ik wil niet dat mijn klanten kans lopen ziek te worden, dus informatieve dingen mag je een ander topic voor openen.

20

LovelyPie schreef:

Zet dan ook even de info erbij over de keuringsdienst van waarden erbij over hun mening over eierdoosjes, die accepteren t namelijk ook niet, en in het ziekenhuis mogen eierdoosjes niet eens bewaard worden vanwege alle bacterien, maargoed, het is leuk dat mensen hier hun "ei" kwijt willen om t even zo te zeggen, wat jullie doen moeten jullie zelf weten, maar ik wil niet dat mijn klanten kans lopen ziek te worden, dus informatieve dingen mag je een ander topic voor openen.

Misschien lees ik het helemaal verkeerd, en in dat geval mijn excuses, maar ik vind deze post een beetje naar overkomen?!
Niemand zegt toch dat je eierdozen zou moeten gebruiken, of dat het onzin is dat je ze niet gebruikt? Juist heel goed dat je zo nadenkt over besmettingsgevaren wanneer je met voedsel bezig bent.
Er vroegen mensen zich af waarom je tegen het gebruik van eierdozen bent, je hebt geantwoord, en ik heb daar info bijgezet omdat ik wel vind dat "groot risico" genuanceerd moet worden.
Meer zodat andere baksters niet meteen in de stress moeten schieten dat ze met mensenlevens hebben zitten spelen omdat ze ooit een keer een eierdoos gebruikt hebben..
Ik maak zelf geen bloemen, dus nooit gebruikt. Er werd gewoon gevraagd of ik even aan manlief kon vragen hoe het zit..

Maar je hebt dus gewoon speciale vormen van oa Wilton die speciaal voor het doel geschikt zijn!

21

Huh, ik geloof dat  de intentie van dafje en alle anderen je even ontgaat...

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

22

jullie intentie is misschien goed bedoeld maar het is off-topic.
Ik stel een vraag is er een vervanger van eierdozen om bloemen te laten drogen.

Ik heb van jullie een paar goede tips gehad.
dat je ze gewoon kon kopen :p en die toffie plaat :D

En als iedereen wilt discussieren hierover maak je daar een topic over: De risico's van eierdozen en dan kan iedereen daar ze zegje doen.

http://img713.imageshack.us/img713/6725/ic0e.jpg

23

:think: bijzonder....

24

vreemde manier van communiceren zo  :think:

25

Maar zijn verfbakjes dan wel voedsel veilig??? Als je toch zo ver wilt gaan zal ik die ook niet gebruiken. Lepel gaat ook goed.... Ps draag wel een haarnetje tijdens het taart maken en handschoenen, want ook via dat kan je mensen besmetten met iets. Succes met het drogen van de bladeren.

Bakken is mijn passie!!!