1

Onderwerp: Vele uurtjes werk. Ben dan ook blij dat ie af is!

http://www.taartvanilse.nl/upload/4/2/5/taartvanilse/verjaardag-jongen-16-1.large.jpg?0.27819724759948233

http://www.taartvanilse.nl/upload/4/2/5/taartvanilse/verjaardag-jongen-16-2.large.jpg?0.35727125585567693

Wat ontzettend veel werk was dit dartbord. Ik mocht hem in opdracht maken, maar ik denk er heel hard over om te stoppen met het aannemen van opdrachten...
Het kost me gewoon veel te veel tijd. Bovendien leg ik (en de mensen waar ik taarten voor maak) de lat steeds maar hoger en hoger.
Ik merk dat ik met steeds minder plezier aan een taart begin, en dat ik maar wat blij ben als hij af is  :s
Bovendien krijg ik steeds vaker opdrachten waar ik zelf helemaal niks aan vind. Om vrienden en kennissen vervolgens niet teleur te stellen begin ik er dan toch maar aan..

Hoe gaan jullie hier mee om..?
Is dit herkenbaar?

Groetjes, en bedankt voor het kijken,
Ilse

2

Re: Vele uurtjes werk. Ben dan ook blij dat ie af is!

ik maak geen taarten voor andere ofzo, maar ik snap je gevoel.

het moet wel leuk blijven !!

Maar wauw wat is hij mooi zeg

- Mama van een lief prinsesje -

hij is wel heel gaaf! maar als je gevoel zegt dat het niet leuk meer is om in opdracht te werken, zou ik dat ook lekker niet meer doen. Moet een hobby blijven....

4

Hij is echt gaaf! Kan me wel voorstellen dat dit extreem veel tijd heeft gekost maar je kunt trots zijn op het resultaat.

5 Laatst bewerkt door Taartamel (14-08-2013 20:59)

:thumb:

6

dat lijkt me zeker veel werk!
maar je hebt het prachtig gedaan!!!

opdrachten die je niet leuk vind ..kan je toch weigeren?

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

7

Die is super gaaf zeg , kan je goed zien dat je er veel tijd in heb gestoken maar het resultaat mag er zeker zijn zijn  :thumb:  :thumb:  :thumb: .
Misschien moet je even een stapje terug nemen , minder opdrachten aannemen . Zou zonde zijn als je ermee zou stoppen , met iets wat je juist zo leuk vind . :)

8

Wat een prachtig en strak dartboard. Ik kan zien dat je er veel werk in hebt gestoken, hij is zo zorgvuldig en netjes gemaakt. Ik hoop dat je er plezier in blijft houden.

Tieneke

9

Dank voor jullie reacties en complimenten!!  :D

Ik ga de opdrachten even op een lager pitje zetten.
Lijkt me niet verkeerd. Krijg ik weer wat meer tijd voor mijn 'eigen' taartjes.
Nu ik de taart terug zie, ben ik uiteraard wel blij met het resultaat, al heb ik er wel 2 dagen voor aan de keukentafel gezeten, en is alles om me heen blijven liggen...
Ach, daar begin ik vandaag gewoon aan en dan komt alles weer goed!   :)

10

Supernetjes!
En gezien je werk ben je ook erg perfectionistisch.
Dat herken ik ook heel erg bij mezelf en ben ook erg lang met taarten bezig..want ze moeten gewoon zo strak mogelijk.
Hoewel ik alleen voor vrienden en bekenden maak, heb ik voor mezelf
een limiet gesteld voor het aantal taarten per periode..
Het moet wel echt een hobby blijven..en de essentie van een hobby is dat je er zelf plezier aan beleefd.
Dan maar heel spijtig als je iets af moet wijzen.. Er zijn genoeg mensen naar wie je door zou kunnen verwijzen.

Meer zien? Op m'n pagina deel ik mijn creaties, how to's en mijn favoriete recepten! & sinds kort vogel voederTAARTEN!
www.facebook.com/EllCake

11

Vooral mijn partner herkent dit!! Die wordt altijd gek als ik heel blij roep dat ik weer een taart ga maken! Kost mij idd ook uuuuuuuren en nachtwerk. Ook vanwege perfectionisme, minder dat perfect is niet goed genoeg. Heb zelf ook de opdrachten wat afgehouden en richt mij nu op pme cursussen om te leren om praktischer (en dus sneller) te werken! Misschien zijn cursussen ook een idee voor jou?

12

Je taart is nl heeeel erg mooi en het zou zonde zijn als anderen hier niet van kunnen genieten;-). Succes!

13

Wat heb je de taart supersupersuper netjes gedaan, zeg! Echt heel mooi! Jammer, dat je er met minder plezier aan hebt gewerkt. Beetje gas terugnemen inderdaad en nee durven zeggen tegen opdrachten die je niet leuk of minder leuk vindt. Het zou anders zonde zijn van je plezier in je hobby en je doet het juist zo goed! Succes!

"Ik weet het zeker...........denk ik!"

14

Wat een prachtige,nette, strakke taart! Wauw! Daar heb je heel duidelijk veel tijd in gestoken. Zelfs de cijfers zijn net als op een echt dartbord!

Plezier hebben in je hobby lijkt me belangrijker dan het iedereen maar naar de zin maken. Want dat doe je blijkbaar als je geen nee kunt zeggen. Mensen hebben ook eigenlijk geen idee hoeveel tijd en energie erin gaat zitten. Ik kreeg gisteren (weer) de vraag of ik voor iemand een taart wilde maken. Maar ik houd het alleen bij het maken voor mijn eigen familie. Zo blijft het een leuke hobby!

Groetjes van Marjon

15

Echt perfect gelukt je taart.

En verder is je verhaal heel herkenbaar. Ik zeg nu ook vaker nee en bied dan aan te helpen zoeken naar een andere bakster. Maar zeker tegen goede vriendinnen vind ik het heel moeilijk om nee te zeggen. Je kunt ook een taartlimiet per maand voor je zelf instellen.

Ik zag pas op FB een vraag voorbij komen hoe lang mensen met een taart bezig waren. Veel antwoorden tussen de 4 a 6 uur inclusief bakken enzo. Nou bij mij gaat het eerder richting de 10 a 15 uur.

Wil je me volgen op Facebook, like dan https://www.facebook.com/zoetzwolle
Groetjes Annemarie

16

Als eerste; je taart is super gelukt. Ik kan inderdaad zien dat daar uren aan liefde in deze taart is gestopt. Hij is dan ook tot het kleinste detail perfect lijkend op een echt dartbord.

Ik snap je frustratie wel. Bij mij kost een taart ook echt úren werk. heb geloof ik ook zelden een taart binnen 8 uur gemaakt. Met name door de vele uurtjes puzzelen en boetseren. Een kleurtje precies naar mijn zin krijgen. Daarnaast ook frustratie en stress; red ik het u qua tijd, het is al middernacht, ow.. het gaat vast mis.. pff.. toch gelukt. Aan het eind altijd wel toch tevreden.
Maar voor mij is het verschil tussen werk en hobby duidelijker. Hobby moet leuk zijn. Voor mij is het dat wanneer ik die vele uurtjes werk kan presenteren aan eigen familie en vrienden. Ik de jarige ken en zelf op het feestje ben. Dan is het die stress ook waard.  :Y
En werk mag bij mij werk heten als ik er fatsoenlijk voor betaald wordt. Als ik de taart vervolgens in 5 minuten uit handen geef aan een vage kennis of onbekende en misschien alleen nog een bedankmailtje krijg en verder achter zou blijven met max 2 of 3 tientjes winst. No way.  :nooo

Als ik zelf een taart zou vereenvoudigen naar 4 uurtjes werk.. :think: geloof niet dat ik dan net zo trots zou zijn door alleen een paar kant en klaar uitstekers uit de kast te hebben getrokken en een diepvries taart te hebben gebruikt, of alleen bc en jam. Dan zou mijn werk geen hobby meer zijn, denk ik. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

17

Wouw, super ! Echt strak !
Ik doe het je niet na ;)

18

mieperdepiep schreef:

Als eerste; je taart is super gelukt. Ik kan inderdaad zien dat daar uren aan liefde in deze taart is gestopt. Hij is dan ook tot het kleinste detail perfect lijkend op een echt dartbord.

Ik snap je frustratie wel. Bij mij kost een taart ook echt úren werk. heb geloof ik ook zelden een taart binnen 8 uur gemaakt. Met name door de vele uurtjes puzzelen en boetseren. Een kleurtje precies naar mijn zin krijgen. Daarnaast ook frustratie en stress; red ik het u qua tijd, het is al middernacht, ow.. het gaat vast mis.. pff.. toch gelukt. Aan het eind altijd wel toch tevreden.
Maar voor mij is het verschil tussen werk en hobby duidelijker. Hobby moet leuk zijn. Voor mij is het dat wanneer ik die vele uurtjes werk kan presenteren aan eigen familie en vrienden. Ik de jarige ken en zelf op het feestje ben. Dan is het die stress ook waard.  :Y
En werk mag bij mij werk heten als ik er fatsoenlijk voor betaald wordt. Als ik de taart vervolgens in 5 minuten uit handen geef aan een vage kennis of onbekende en misschien alleen nog een bedankmailtje krijg en verder achter zou blijven met max 2 of 3 tientjes winst. No way.  :nooo

Als ik zelf een taart zou vereenvoudigen naar 4 uurtjes werk.. :think: geloof niet dat ik dan net zo trots zou zijn door alleen een paar kant en klaar uitstekers uit de kast te hebben getrokken en een diepvries taart te hebben gebruikt, of alleen bc en jam. Dan zou mijn werk geen hobby meer zijn, denk ik. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Ik kan het niet beter verwoorden!  :)  Het is précies hoe ik het (ook) ervaar!

Ik vul mijn taarten altijd met 3 lagen. Daar reken ik niets extra's voor.
Deze taart was van chocoladebiscuit, gevuld met chocolademousse en daar geraspte chocolade op, de twee laag aardbeien vlaaifruit en de 3de laag aardbeienmousse ook weer met geraspte chocolade  :P
Winst heb ik er niet zo veel op hoor. Ik ben al blij als ik alle gemaakte kosten terug heb..

Ik zou wel eens willen weten wat 'n bakker zegt, als ik vraag of ze zo'n taart kunnen maken  ;)

Verder iedereen bedankt voor de reacties!! Fijn dat jullie zien dat er veel tijd in is gaan zitten.

Groetjes, Ilse