1

Onderwerp: gepasturiseerd eiwit voor vulling en macarons

Wie weet waar ik eiwit kan kopen? En wat is jullie ervaring in het
gebruik er van. Werkt het net zo als vers eiwit? Ik vind het eieren
scheiden zo'n gedoe.
Ik hoor het graag,
Groetjes, Riny

Ik kook en bak glutenvrij :-))

2

Re: gepasturiseerd eiwit voor vulling en macarons

Hoi Rini, Ik koop altijd pakken bij de Sligro, maar ook merengue powder of eiwit poeder werken prima, die hoef je alleen aan te lengen met water.

Kom eens een kijkje nemen in onze winkel in Tilburg, 95m2 taartplezier!

3

ik haal altijd pakken eiwit bij de Sligro en Makro!
ze gaan per liter

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

4

Je kunt het bij de Sligro/Makro kopen, bij de grotere Jumbo's tegenwoordig ook geloof ik.

Ik gebruik het beide. Als ik 1 of 2 taartjes moet doen, dan zal ik de eieren scheiden, maar dan moet je ze wel pasteuriseren (tot 72 graden verwarmen), als het meer is, dan koop ik liever het eiwit in pak. Is ook afhankelijk van wat ik meer moet maken, bv. als ik een curd moet maken erbij, dan is het scheiden van de eieren handiger, want het eigeel heb je dan toch weer nodig.

Nadeel is namelijk dat dat 1 liter pakken zijn, en meestal heb je niet zoveel nodig voor wat je gaat maken. En zodra je een pak openmaakt, is het nog maar beperkt houdbaar.

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

5

Ik koop het bij de  Hanos, die flessen zijn langer houdbaar dan bij de Sligro/Makro. Daar moet je het na openen binnen 2 of 3 dagen opmaken.... de flessen bij de Hanos zijn (ook dan nog!) enkele weken houdbaar, er staat een datum op de fles.

6

Bedankt voor jullie reakties. Ik wist niet dat het eiwit zo kort houdbaar is.
Hoe zou het komen dat het eiwit van Hanos langer houdbaar is?
Ik heb een pasje van de Sligro te keen van een vriendin. Weet iemand of ze
streng zijn bij controle? Zou ik wel vervelend vinden voor zoiets.
Kan ik met hetzelfde pasje ook naar de Hanos?
En waar zit de Hanos?
Wat een vragen hé?
Groetjes, Riny

7

bij de Sligro zijn ze niet zo moeilijk. Ik geef mijn pasje ook wel eens aan mijn zusje of een collega. Nooit problemen mee gehad. Mijn ervaring is dat de Makro was strenger is.

Ik ken de Hanos niet, moet ik zeggen. Geen idee ook waarom dat eiwit langer houdbaar is, ik vermoed dat het door chemische toevoegingen komt  ;)

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

8 Laatst bewerkt door Henriette34 (15-08-2013 12:25)

Ik heb die van de sligro laatst gehaald, maar ik vond het niet lekker. Je proeft dat het anders is. Dus als het niet perse nodig is... gewoon vers eiwit.

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"

9

Hanos hier in Zwolle is ook niet moeilijk. Haal geregeld koffie voor het bedrijf van mn man en het pasje zit altijd in portemonnee van mn schoonmoeder. Ik liep hier altijd zonder pasje heen, moest dan postcode opgeven van t bedrijf en kreeg dagpasje. Nu maar eens een extra pasje gevraagd, dus heb nu pasje in mn eigen portemonnee.

Toch maar eens voor bakspullen gaan kijken, ipv alleen koffie halen

De nieuwe Trigger Arrow --> www.triggercars.eu www.facebook.com/triggercars
Mijn mooi verzameling sneeuwbalbolletjes --> www.facebook.com/sneeuwbalbolletjes

10

Hanos eiwit uit de can (staat gekoeld uiteraard) is fijn.

Het is veilig vanwege de pasteurisatie.
Het smaakt beter dan van poeder.

En je gebruikt wat je nodig hebt op dat moment en de rest vries je in porties in (voor nog meer meringue of voor RI) als je niets meer te bakken gepland hebt.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

11

Suuske schreef:

Nadeel is namelijk dat dat 1 liter pakken zijn, en meestal heb je niet zoveel nodig voor wat je gaat maken. En zodra je een pak openmaakt, is het nog maar beperkt houdbaar.

Suuske, de rest van het eiwit, vries je gewoon in porties (meringue of RI) in.
Ik ben niet zo'n fan van invriezen maar met eiwit gaat het super.

12

:) Nogmaals dank voor jullie adviezen over het eiwit.
Ben van plan om maandag maar naar de Sligro te gaan.
Lijkt me erg leuk om daar eens te kijken.
Wil het experiment aangaan om gepasturiseerd eiwit te gebruiken.
Vanmorgen maakte ik macarons en vond het toch weer zo'n kliederboel met die verse eieren. Ik heb gewoon iets tegen eieren. (Ben panisch voor Salmonella als verpleegkundige :Y )

En uhh Ireen...vind jij MBC van gepasturiseerd eiwit lekker? Is het luchtiger dan van de mix? Kan je het goed invriezen? Welke vullingen maak jij nog meer met dit eiwit? (Ik bak ook glutenvrij)
Dan is zo'n 1 liter pak zo op. :Y denk ik dan. Misschien koop ik wel 2
pakken tegelijk...haha
Hoor het heel graag als het mag onder dit topic of anders via mail...

13

Net nog gepasteuriseerd eiwit ( salmonella vrij) gekocht bij de Hanos uit een Can, merk Danaeg.
Per liter/kg eiwit is de prijs 4.23, inc BTW is dat 4.48.
Dit is het eiwit van 28.57 eieren.

Ik mag dan zeggen dat het niet duur is, of wel?
Als je er toch bent  :D Ook de slagroom in het literpak ( Naarman is goedkoop)

14

Suuske schreef:

Je kunt het bij de Sligro/Makro kopen, bij de grotere Jumbo's tegenwoordig ook geloof ik.

Ik gebruik het beide. Als ik 1 of 2 taartjes moet doen, dan zal ik de eieren scheiden, maar dan moet je ze wel pasteuriseren (tot 72 graden verwarmen), als het meer is, dan koop ik liever het eiwit in pak. Is ook afhankelijk van wat ik meer moet maken, bv. als ik een curd moet maken erbij, dan is het scheiden van de eieren handiger, want het eigeel heb je dan toch weer nodig.

Ik koop ook altijd die pakken bij de Sligro en dan giet ik ze in van die zakjes waar je ijsblokjes in maakt en dan vries ik het in. 3 à 4 blokjes is 1 eiwit. Is echt ideaal je hebt het altijd in huis, is zo ondooit en geen gedoe. Ik heb het vandaag nog gebruikt voor een pavlova.

groetjes Hanneke

15

Je merkt wel echt heel duidelijk verschil met opkloppen als je t invriest...