1

Onderwerp: Allergie

Hoi,

Afgelopen week heb ik de vraag gekregen een taart/cake te bakken voor iemand met een koemelk en soja-allergie. Ik zou graag voor dit jongetje een speciale taart willen bakken aangezien het altijd erg lastig is voor mensen met een allergie een leuke! maar ook nog lekkere (niet geheel onbelangrijk voor een taart) taart te maken.
Heeft iemand ervaring met het bakken van een cake zonder koemelk & soja-vrij? Kan ik de boter bijvoorbeeld gewoon vervangen door plantaardige olie? of worden de verhoudingen etc. dan anders? Iemand anders nog een tip voor een (suuuuuuuuper) lekker recept van cake?  :D

2

Re: Allergie

Misschien dat je in topic verder komt? http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=74530

3

Ik bak voor mijn schoonzus altijd een gewoon biscuit.
1 ei
30 g suiker
30 g zelfrijzend bakmeel
merg van 1 vanillestokje

Daarmee is het probleem van de basis opgelost.

Qua vulling kun je denken aan vlaaifruit, verse vruchten, banketbakkersroom van Dr. Oetker met rijstmelk aanmaken of Minus L. Bij dat laatste even informeren of het wel mag, niet iedereen kan daar tegen en ik weet niet precies hoe het zit.

Botercreme maak ik ook wel eens met plantenmargarine van de AH. Iets minder lekker, maar met een smaakje erdoor best te doen.
Ook pure chocola is te krijgen zonder melkbestanddelen, maar dan moet je een slagroomvervanger hebben, zodat je ganache kan maken.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

4

Bedankt voor jullie info!  :thumb:
Als iemand anders nog een tip/ recept heeft? Altijd welkom (:

5 Laatst bewerkt door mamski (12-08-2013 15:50)

Kijk uit met het gebruik van banketbakkersroom.
Je kunt het wel met water aanmaken, maarrrr vaak zit in het poeder ook al melkpoeder of weipoeder en dan kan het dus NIET.
En als je een koemelk(eiwit) allergie hebt, dan kan Lactosevrije melk volgens mij ook niet.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

6

In banketbakkersroompoeder van dokter oetker zit melk hoor! Je kan het wel zelf maken met ei, bloem en sojamelk of een andere plantaardige melk.
Als je een koemelkallergie hebt heb je idd niets aan lactosevrije melk. Lactose intolerantie en koemelk(eiwit) allergie zijn 2 heel verschillende dingen!

If life gives you lemons, make lemoncurd.

7

Zef dacht ik inderdaad ook al dat er wel melkpoeder oid. in banketbakkersroom-mix zat. Er zit namelijk bijna overal! melk(poeder) in...
Nu bedacht ik me dat ik ook wel eens carrotcake bak. Hier zit geen boter in maar (zonnebloem)olie, kan ik voor een vanille cake de boter niet vervangen voor plantaardige olie? of door bijvoorbeeld plantaardig vet zoals crisco? of zou dit echt niet smaken?

8

Je kunt ook gewoon margarine gebruiken, wel opletten dat hij helemaal plantaardig is, zoals bv wajang of plantaardige van AH.
Je kunt ook vloeibare boter van Blueband met roombotersmaak gebruiken voor cake.
Volgens mij is er nu ook van BlueBand met roombotersmaak een harde margarine. Ik heb deze nog niet gebruikt dus de wikkel nog niet bekeken.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

9

Ja hoor, dat kan prima. Alleen kan je het niet altijd 1 op 1 vervangen omdat het vetpercentage anders is en dat heeft invloed op je structuur. Wat je ook kan gebruiken en dan werkt het net zo makkelijk als boter is wajang. Of anders een vloeibaar bakproduct. Je moet wel even de fles lezen, want in veel soorten zit geen melk, maar in sommige wel. Ik vond zelf die vloeibare altijd een heel goed resultaat geven.

10

In Wajang boter zit wel soja... dit gaat dus niet lukken ;)
Zou je met bv. lemon curd kunnen afsmeren?

11

oh sorry, ik had even niet meer terug naar boven gelezen. Maar dan zeg ik kokosolie!! En als je dat in een recept als vervanging van boter wilt gebruiken neem dan 80% van het botergewicht aan kokosolie en de andere 20% rijstmelk o.i.d.

12 Laatst bewerkt door Tessa92 (14-08-2013 19:28)

Bedankt voor je reactie ;). Altijd fijn als andere mensen mee denken.
Toevallig ben ik gister naar de reform winkel geweest en heb hier inderdaad kokosolie gekocht  :thumb:  Zelf zat ik te denken aan een recept voor cake met plantaardige olie (bijvoorbeeld chiffon-cake) en een 'botercreme' te maken van de kokosolie... Is dit een slim idee? iemand nog een heel lekker luchtig recept voor cake met (zonnebloem)olie? :D

13

Het enige waar je met kokosolie trouwens even om moet denken is de temperatuur. Je kan er prima botercreme mee maken, alleen als de temperatuur boven de 25 graden komt wordt het echt olie en smelt je creme dus weg.

14 Laatst bewerkt door ireen123 (15-08-2013 13:07)

Cake, kun je maken met alle neutrale olie, zonnebloem, rijstolie, maïsolie.(olijfolie vind ik jakkes, maar ook daar zijn liefhebbers van ;) )
Je kunt bij cake de boter door olie vervangen.
De precieze verhouding zou je even moeten opzoeken, er zijn genoeg recepten met olie ipv boter te vinden.

O ja, er zijn ook recepten met appelmoes ipv boter en melk. De vezels van de appelmoes houden vocht vast en zo word het niet droog.
Google maar eens cake+appelmoes recept

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

15

Mirjam5 schreef:

Het enige waar je met kokosolie trouwens even om moet denken is de temperatuur. Je kan er prima botercreme mee maken, alleen als de temperatuur boven de 25 graden komt wordt het echt olie en smelt je creme dus weg.

Klopt ja! dat had ik ook al gehoord/gelezen maar toch bedankt  :thumb:

16

Cakebym in welke taartvorm is deze het beste?
20 cm?

En hoe hoog wordt je biscuit dan?

Groetjes Nancy