1

Onderwerp: 1 laag marsepein + 1 laag fondant

Hallo allemaal,

Ik wil graag een taartje wit bekleden.
Fondant vind ik alleen niet zo lekker en de witte marsepein zie je altijd toch nog wat stukjes in zitten.

Nu had ik het idee om op de taart eerst een dunne laag (naturel kleur) marsepein te doen en daar overheen een dunne laag witte fondant.
Dit om misschien toch nog de marsepein smaak te hebben. Ik hoop als het dun wordt uitgerold dat het dan niet te zoet gaat worden.

Heeft een van jullie hier ervaring mee of andere tips en ideeen?

Groetjes Desiree

Re: 1 laag marsepein + 1 laag fondant

Er zijn diverse profesionele bakkers die het zo doen. Bijv peggy porschen. Voordeel je kunt je fondant dunner uitrollen en je taart wordt sneller strak, nadeel het is ook lastig bekleden met een dunne lap fondant, scheurt veel sneller. Zelf vind ik zo'n dikke laag decoratie ook niet lekker, maar er zijn ook mensen die het geweldig vinden. Misschien kun je proberen te mengen tot marsefond. Heb je meer de smaak van marsepein en de werkbaarheid van fondant. En anders gewoon even uiroberen wat je zelf van zo'n dubbele laag vindt.

Succes!

Groetjes Petra

3

Re: 1 laag marsepein + 1 laag fondant

In Engeland doen ze het ook altijd zo en voor echt wit moet je inderdaad fondant hebben. In marsefond zie je nog stukjes. Twee lagen worden wel dik, dat is dan onvermijdelijk. Een alternatief is om een lekkere witte fondant te kiezen, bijvoorbeeld satinice buttercream.

Tieneke

4 Laatst bewerkt door Siska1974 (07-08-2013 19:24)

Re: 1 laag marsepein + 1 laag fondant

Er is ook een witgekleurde marsepein te koop, moet je even kijken of daar nog wat stukjes in zitten, ik heb het zelf nog nooit gebruikt namelijk....
Voor echt wit kun je anders ook nog kijken om te bekleden met witte ganache met daaroverheen een dunne laag wit fondant.

En fondant kun je ook een smaakje geven, met een paar druppeltjes lorann smaakstof (geconcentreerde olie)

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

5

Re: 1 laag marsepein + 1 laag fondant

Bedankt voor jullie snelle reacties.
Ik zal het inderdaad zelf gaan uitproberen.
Is mijn vriend ook weer blij als hij weer een taartje mag proberen.
En dat met dat smaakje is ook een goed idee, ga ik zeker ook een keer proberen. Dat zou de makkelijkste oplossing zijn als dat lekker is.

Groetjes Desiree

6

Re: 1 laag marsepein + 1 laag fondant

Ik doe dit ook wel eens met witte marsepein. Een hele dunne laag blanke en dan een iets dikkere laag witte marsepein. In totaal is mijn bekleding dan net zo dik als dat ik gewoon een lap uitrol. Ik doe dit (dubbel) omdat je anders de lagen er toch nog doorheen ziet, wat dan niet meer is. Maar witte marsepein is wel wit, maar niet spierwit. Dan kun je inderdaad beter fondant gebruiken. Ik ben zelf niet echt gek van FunCake marsepein, maar deze is wel het witst van alle andere merken marsepein die ik ken. Bij de In2bake witte marsepein zitten best wel veel donkere stukjes. Die gebruik ik dus nooit.

7

Re: 1 laag marsepein + 1 laag fondant

ik heb toevallig witte marsepein in huis, je ziet geen stukjes hoor....
is van cakexclusief