1

Onderwerp: Fondant wordt brossig/brokkelt af

Ik had al een lussenstrik gemaakt, die was mislukt, dus deed ik het 7 seconden in de magnetron, toen leek het goed te gaan. maar vandaag kijk ik, en wil ik opnieuw een lussenstrik maken, maar alles brokkelt af bij het uitrollen ook, het voelt niet zacht en glad aan bij het kneden.
Ik had wel heel veel poedersuiker gebruikt bij de mislukte strik.. ik heb ook al een paar druppels water er doorheen gedaan.. maar dat helpt allemaal niet

Wat moet ik doen? :think:

2

Re: Fondant wordt brossig/brokkelt af

Als mijn fondant een beetje te droog is, dan kneed ik wat crisco erdoor....dat helpt meestal voldoende. Tenzij je fondant echt veels te droog is, dan denk ik dat het niet meer gaat lukken.

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

3

uhhh water? als je een theelepel tylose door je fondant kneed,ipv poedersuiker,of kant en klare gumpaste gebruikt,de lussen maakt,in model laat drogen en een dag later in elkaar zet krijg je een mooie strik. Geen water gebruiken! O-)

Je kunt bij ons nu ook terecht voor de Wilton Courses 1,2,3 en 4 en natuurlijk de basis en vervolgcursussen,basisworkshops en themaworkshops!www.deleukstetaartenshop.nl/veenendaal

4

Je bedoelt fondant waar je al eerder tylose door had gedaan en dus bewaard hebt om nu een 2e strik van te maken?

Karin09 schreef:

Je bedoelt fondant waar je al eerder tylose door had gedaan en dus bewaard hebt om nu een 2e strik van te maken?

Ik had toen nog geen tylose gebruikt, ik was het vergeten, maar ik had dus al een strik gemaakt, die had ik zacht gemaakt door magnetron, en het werd brokkelig, toen deed ik water, maar t helpt niet.. ik heb nu zelf fondant en gumpaste gemaakt, hij is nu aan het drogen... Weten jullie hoe lang een mix van fondant en gumpaste moet uitharden

6

Mijn ervaring met fondant+tylose bewaren is dat ik er niks meer mee kan. Veel te hard. In de magnetron wordt het wel zacht, maar dit is maar even en dan is het gelijk weer brokkelig. Magnetron droogt nl ook uit. Als ik (bv) een strik maak dan doe ik dus tylose door de fondant en ga er gelijk mee aan de slag. Inwerken, wat je wel eens leest, hoeft niet. Juist niet.... Als je de lussen maakt is de fondant nog soepel en kun je de lussen mooi in vorm leggen. Drogen van de lussen is wel minstens 2 dagen trouwens. Bij sommige fondant is het bij mij na een dag al hard

alles is goed gelukt:)
, na het opnieuw maken

Mengen jullie de tylose droog door het fondant? Ofmaken jullie de tylose eerst aan zoals op potje staat?

Wil nl striktaart maken

aanmaken zoals op t potje maak je lijm... (waar je echt maar minimaal moet gebruiken voor je taart of boetseersel)

voor hardmaken van een boetseersel moet je het gewoon droog erdoorheen mengen

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby