1 Laatst bewerkt door Renren (07-08-2013 12:33)

Onderwerp: Hulp nodig bij Macarons :)

Hoi, ik hoop dat ik het goede subforum heb. Het komt uit de oven, maar het is ook een klein baksel...

Ik houd van macarons maken. Ik vind ze zo leuk om te maken en elke keer dat het lukt is het een soort kleine overwinning voor mezelf. Ik heb echter een klein probleem.

Ik heb een heteluchtoven en wat problemen met het bakken van macarons. Ik bak ze altijd op 140 graden, zo'n 18-20 minuten. Als ik dat doe, zijn ze aan de bovenkant iets te bruin, dat wil ik eigenlijk niet. Maar als ik ze dan van de bakplaat afhaal (Bekleed met vetvrij bakpapier... Of is een siliconen bakmat beter?) dan blijft de onderkant plakken waardoor ik een soort holle macaron heb.

Dus het probleem is, aan de ene kant worden ze bruinig aan de bovenkant, en aan de andere kant zijn ze nog niet gaar van binnen. Ik zou ze heel graag lager in temperatuur willen bakken, maar mijn oven heeft slechts de volgende temperaturen: 40, 100, 140, 160, 180, 200, 220. Dus dat gaat niet. Heeft iemand misschien nog een tip? Ik woon thuis, dus een nieuwe oven is niet echt een optie.

Voor de beeldvorming:
Dit is te bruin, vooral de macaron boven links: https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ … 4500_n.jpg
Hier laten ze los, en lach niet te hard om mijn potloodrondjes: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ … 2046_n.jpg

Dit is allebei dezelfde batch.

Ik maak sites. Cakes alleen voor de lol.

2

Re: Hulp nodig bij Macarons :)

Ik vind 140 graden al best warm. Ik bak altijd op 150 graden elektrisch. dat is vergelijkbaar met 130 graden hetelucht. Misschien zou je eens op 100 graden kunnen proberen en dan wat langer...

3

djehr schreef:

Ik vind 140 graden al best warm. Ik bak altijd op 150 graden elektrisch. dat is vergelijkbaar met 130 graden hetelucht. Misschien zou je eens op 100 graden kunnen proberen en dan wat langer...

Maar bakt het wel op 100 graden? 100 graden is dan weer een verschil van 50 van het originele recept. En hoe lang dan? 35 minuten of zo?

Ik kan het proberen met 1 opgespoten macaron, zien of het werkt.

4

en de potloodrondjes aan de onderkant van het papier :)
zou het ook op 100 graden proberen. succes!

5

chantal1980 schreef:

en de potloodrondjes aan de onderkant van het papier :)
zou het ook op 100 graden proberen. succes!

Toen ik ze omdraaide had ik dat ook door.... Lol. Ik heb mezelf flink uitgelachen.

Hoe lang dan ongeveer?

6

ik zou wel ongeveer dezelfde baktijd aanhouden, zo'n 20 minuutjes. en.. gewoon lekker uitproberen en het ons laten weten  :)
bij 24kitchen.nl staat ook een macaronrecept, misschien is dat wat?

7

100 graden, 40 minuten en nóg blijft de onderkant plakken aan de bakplaat. Verdorie. Ik baal dr echt van.

8

welk recept gebruik je eigenlijk?

9

djehr schreef:

welk recept gebruik je eigenlijk?

Die van Bakerella. 3 eiwit, 25-50 suiker, 200 (of minder, doe dit uit mnvhoofd) poedersuiker en 75 amandelbloem. Geloof ik.

10

Ik ga nu 5 minuten op 140 en dan op 100 zetten. De binnenkant was echt nog goed rauw namelijk

11

Het lijkt mij wat weinig amandelpoeder, zo uit mijn hoofd. Heb je het recept van meentje erbij gepakt?

Tieneke

12

Ik weet niet wie meentje is, ik gebruik deze altijd :o de smaak is in principe prima. Even googlen wie meentje js

13

Tante Tien schreef:

Het lijkt mij wat weinig amandelpoeder, zo uit mijn hoofd. Heb je het recept van meentje erbij gepakt?

Tieneke

110 gram amandelen dus. :') mijn geheugen laat me nog weleens in de steek.

3 eiwit, 25-50 gram suiker, 200 poedersuiker en 110 amandelen

14

Meentjes recept is het recept van Laduree uit Parijs (Google maar ;) ).

Er zijn verschrikkelijk veel verschillende recepten, met evenveel bereidingsmanieren....... ik ga recept nummer 10 uitproberen één dezer dagen  :+

Er is dus geen algemene manier, het is (in mijn ogen) écht recept-afhankelijk. Het zijn niet voor niks (zowat) de moeilijkste koekjes om te maken.....  :o

15

annick67 schreef:

Meentjes recept is het recept van Laduree uit Parijs (Google maar ;) ).

Er zijn verschrikkelijk veel verschillende recepten, met evenveel bereidingsmanieren....... ik ga recept nummer 10 uitproberen één dezer dagen  :+

Er is dus geen algemene manier, het is (in mijn ogen) écht recept-afhankelijk. Het zijn niet voor niks (zowat) de moeilijkste koekjes om te maken.....  :o

Ik ken Ladurée :) het is inmiddels gelukt! Ik zet ze 8 minuten op 140 en dan laat ik de temperatuur teruglopen naar 100 en dan bak ik nog 20 minuten. Niet droog maar heerlijk :D

Heel moeilijk vind ik ze verder niet though. Iedereen was zo geschokt dat het mijn eerste keer lukte, behalve dat de onderkant losliet waren ze prima te doen, een vriendin van mn moeder vond ze lekkerder dan in Parijs (ahum. Yeah right :')) Maar die bodem hè. Dat zat mij dan weer dwars.

16

De eerste keer lukte mij ook, en de paar keer daarna ook. En toen...... mislukte het een forse tijd (en heeeeeeeeeeeeeeeeel veel ingrediënten)...... inmiddels gaat het weer best redelijk. Eerst maar een workshop volgen bij Douglas Delights op 3 september  :D

17

Top dat het gelukt is! :thumb:

18

Ik heb een vraagje over het recept van laduree.
Er staat namelijk in het recept het volgende:
"6 egg whites + half and egg white"

Sowieso dus 6 eiwitten maar wat betekent die "+ half and egg white"? Oftewel hoeveel eiwitten heb je in totaal nodig?