1

Onderwerp: Gebruik van de Blanda vormen, invetten/bekleden enz...

wie kan mij helpen?
Ik heb de blanda vormen van de Ikea (12 en 20 cm denk ik?), hoe maken jullie die klaar voor gebruik? Ik heb het nu 3x geprobeerd en krijg er geen mooie bol uit...
- de eerste keer goed ingevet met cake release van Wilton, cakebeslag gebruikt, bleef de buitenkant in de vorm plakken

- de tweede keer ingevet met cake release en een "kruis" van bakpapier, cakebeslag gebruikt, bleef alles plakken behalve het kruis

- de derde keer heb ik hem helemaal ingevet en met stroken bakpapier bekleed, biscuit deeg gebruikt, werd het dus een bobbelige bol omdat dat bakpapier niet strak in de vorm werd gedrukt omdat biscuit natuurlijk niet zwaar genoeg is...

dus hoe doen jullie dat???????? ik heb al op het punt gestaan de vormen maar weg te gooien maar ik wil ook zo graag een keer een zwangere buik taart maken...

2

Re: Gebruik van de Blanda vormen, invetten/bekleden enz...

smerenb met boter of spray en dat is allees,en mooie bol taartjes

3

vanwelie schreef:

En gebruik je dan cake beslag of biscuit beslag?

4

De 20 cm heb ik nog niet gebruikt,  de 12 al meerdere malen. Geen problemen mee. Ik gebruik de spray van dr Oetker en een kruis met bakpapier. Ik gebruik de mix van fc.

5

Ik heb beide blanda schalen, en ik gebruik bakspray dezelfde als jij. Daar moet het mee goed gaan, al heb ik soms ook last ervan dat er toch wat blijft plakken of dat hij niet heel hoog komt

Maar weggooien is zonde! Als je het niet gebruikt, verkoop ze dan hier op de site, miskien dat iemand anders ze van je wil overkopen

6

De cake release van Wilton is misschien het probleem... ik vind het echt rot spul maar dat kan natuurlijk persoonlijk zijn!

Ik gebruik de blanda's regelmatig zowel voor cake als biscuit en vet ze in met bakspray (ik gebruik op het moment die van Zeelandia maar die van Dr. Oetker werkt ook prima).
Ik haal ze direct uit de vormen als ik ze uit de oven haal en eigenlijk nooit problemen met plakken.

Gek op taart!

7

Ik gebruik òf de Wilton bakspray, òf vloeibare blueband bestoven met bloem als die op is. Geen probleem  :think:

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

8

Ik krijg er ook geen mooie bol uit. Gebruik de repentechniek, dan heb je er iig nog plezier van en kan je een buiktaart maken.

*Repentechniek, een vierkante of ronde taart in repen snijden en daar de blanda mee opvullen.

9

Bakspray van dr Oetker, repen bakpapier en FCmix
Meestal gaat het goed, maar een enkele keer ook een gehavend bolletje.
Ik spray eerst de blanda licht in, dan leg ik een kruis van 2 repen bakpapier, ook hier weer wat spray op. Zorg dat de repen papier zo goed mogelijk tegen de schaal aan liggen. Ik gebruik van die mini knijpertjes om de repen op zijn plaats te houden  ;)
Blanda vullen met beslag, knijpertjes eraf en dan de oven in.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

10

ik boter ze gewoon goed in, en het kapsel komt er altijd even mooi uit. Wel eerst even wachten voor je de vorm omkeerd

je mag altijd een kijkje nemen op mijn blog:
http://mamasstekkie.blogspot.com/

11

Bij mij lukt het prima, ouderwets invetten met boterkwastje en wat boter en dan bestuiven met bloem , werkt prima :Y

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd! grtz Mariëlle

12

Jessi bakt schreef:
vanwelie schreef:

En gebruik je dan cake beslag of biscuit beslag?

biscuit van fncakes

13 Laatst bewerkt door Esther68 (07-04-2013 19:08)

Ik gebruik verschillende baksprays, de Wilton cake release, en soms gewoon boter, maar heb nooit problemen  :think: . Hoe lang en hoe heet bak je dan?

14

Esther68 schreef:

Ik gebruik verschillende baksprays, de Wilton cake release, en soms gewoon boter, maar heb nooit problemen  :think: . Hoe lang en hoe heet bak je dan?

ehm... dat weet ik niet meer, ik had volgens mij de richtlijnen van het forum gevolgd...
wat doe jij dan?

15

Lees nu pas goed dat je cakebeslag gebruikt...bij cakebeslag vet je eerst de vorm goed in en bepoeder deze dan met bloem. Dan pas het beslag erin. Dan komt je cake er goed uit, als het goed is  ;) . Bij biscuitbeslag hoeft dit niet. Ik gebruik nooit bakpapier en dit hoeft ook niet wanneer je goed, maar niet te veel, invet.

16

Esther68 schreef:

Lees nu pas goed dat je cakebeslag gebruikt...bij cakebeslag vet je eerst de vorm goed in en bepoeder deze dan met bloem. Dan pas het beslag erin. Dan komt je cake er goed uit, als het goed is  ;) . Bij biscuitbeslag hoeft dit niet. Ik gebruik nooit bakpapier en dit hoeft ook niet wanneer je goed, maar niet te veel, invet.

Nou ik heb het beiden wel eens geprobeerd,,, maar het lukte dus allebei niet...

17

Wat ik wel soms moet doen is de rand met een mesje lossnijden. Die zit soms vast, maar dan valt de bol er zo uit. Weet niet waar je woont, maar zou je graag willen helpen...

18

Esther68 schreef:

Wat ik wel soms moet doen is de rand met een mesje lossnijden. Die zit soms vast, maar dan valt de bol er zo uit. Weet niet waar je woont, maar zou je graag willen helpen...

Lief van je! Ik woon in Amersfoort, dus dat is best ver weg...

19 Laatst bewerkt door kriskros (23-06-2013 15:26)

Hallo,

Ik heb vandaag voor het eerst de Blanda schaal ( 20 cm )van Ikea gebruikt met bakken.

Heb hem helemaal ingevet met margarine en daar het biscuitbeslag in gedaan.

Mijn recept voor deze schaal is:

75 gram zelfrijzend bakmeel
25 gram maïzena
3 eieren
90 gram suiker
snufje zout.

Dit boltaartje heb ik gebakken op 175 graden in 30 minuten (hete lucht oven)

Kon hem na het bakken zo storten op een rooster om hem af te laten koelen.

Groetjes christa

20

Ik gebruik crisco, en dat is met biscuit van de jamin. Gaat hiet altijd goed.

21

De blandaschaaltjes vet ik altijd in met boter en bestuif daarna met bloem of zelfrijzend bakmeel (net wat ik het eerste te pakken heb). Zowel met cakebeslag als met biscuit werkt dat voor mij het beste.
Direct als je ze uit de oven haalt even flink met de handen (in panwanten) tegen de zijkanten aanslaan, dan zijn ze los en vallen ze  makkelijk uit de vorm.
(Heb ook al heel wat af gerommeld met spay's maar dat werkt bij mij ook niet lekker.)

Dat is toch een TAART waard!

22

@ppeltje schreef:

De blandaschaaltjes vet ik altijd in met boter en bestuif daarna met bloem of zelfrijzend bakmeel (net wat ik het eerste te pakken heb). Zowel met cakebeslag als met biscuit werkt dat voor mij het beste.
Direct als je ze uit de oven haalt even flink met de handen (in panwanten) tegen de zijkanten aanslaan, dan zijn ze los en vallen ze  makkelijk uit de vorm.
(Heb ook al heel wat af gerommeld met spay's maar dat werkt bij mij ook niet lekker.)

Mag ik vragen hoe je dat doet met cakebeslag?
Die van mij is uiteindelijk wel gaar geworden in de grote schaal (met heating core), maar dat heeft bij elkaar bijna 2 uur geduurd...

Vraag me af of ik iets fout doe??
Kwam er wel mooi uit...  :Y

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

23

jo-oosie schreef:
@ppeltje schreef:

Mag ik vragen hoe je dat doet met cakebeslag?
Die van mij is uiteindelijk wel gaar geworden in de grote schaal (met heating core), maar dat heeft bij elkaar bijna 2 uur geduurd...

Vraag me af of ik iets fout doe??
Kwam er wel mooi uit...  :Y

Een grote blanda is vrij dik en hoog. Een gewone cake moet al ca. een uur in de oven, dus het kan goed zijn dat een cake in de grote blanda (zelfs met een heating core) nog een stuk langer moet. Ik denk dat je het wel goed gedaan hebt hoor. Maar mss heeft iemand anders nog een tip voor je...

Dat is toch een TAART waard!