1

Onderwerp: cupcakes voor kraamvisite

hallo allemaal,

Ik ben in verwachting van mijn eerste kindje. nou wil ik, voor de kraamvisite, cupcakes maken. is weer eens wat anders dan de droge beschuiten.... ;)
De versiering heb ik al in huis, dus dat komt vast goed.
Nou heb ik gisteren de eerste 'proef' cupcakes gemaakt. om te kijken of het goed lukt. Nou heb ik nog een paar vragen, waar jullie mij vast wel een antwoord op kunnen geven:
- de papiertjes laten na het bakken bij sommige cupcakes los. niet bij allemaal. Hoe kan ik dit voorkomen?
- ik heb een gedeelte van de cupcakes ingevroren. een aantal in een luchtdichte bak en een aantal in een diepvrieszakje. Waar hebben jullie de beste ervaring mee?

Nou wil ik de cupcakes versieren met allemaal suiker dingetjes. om ze er op te krijgen (en voor de afwerking) wil ik er dan wat icing op doen. Ik neem aan dat ik dat het beste vlak voor serveren kan doen?

Misschien zitten er wat domme vragen tussen, maar ben ook nog maar een beginner... en niet echt een topkok....  :D
alvast bedankt!

Re: cupcakes voor kraamvisite

Domme vragen bestaan niet, alleen die niet gesteld worden zijn dom.

Er is veel te doen op het forum over los latende papiertjes. Er worden veel tips gegeven over verschillende papiertjes en verschillende soorten beslag. Wat ik altijd doe (niet om te voorkomen, maar om het op te lossen) is een leuke strik om de cupcakjes heen doen. Dan zie je niet dat de papiertjes loslaten en het ziet er nog eens vrolijk uit.

Ik zelf vries mijn cupcakes altijd in een doos in, maar volgens mij kan in een zakje ook. in een doos heb je iets minder kans op 'beschadigingen'.

Icing is heel zoet en wordt heel snel hard. ik zou er een botercrème op smeren. Deze wordt niet hard en het suikergoed smelt niet.
Wil je er toch icing opsmeren, dan zou ik het inderdaad vlak van te voren doen.

succes met alles, ook met de geboorte van de kleine spruit.

3

Ik leg altijd na het bakken direct een platte schaal op de cupcakes, dan blijven ze aan de bovenkant weliswaar platter (wil ikzelf meestal ook), maar ook de papiertjes laten minder snel los.
En er zit ook verschil in de cc-papiertjes...ik gebruik altijd die van Dr.Oetker (gewoon bij de supermarkt) of House of Marie heb ik laatst gebruikt en was daar erg over te spreken.

Met het invriezen, heb je meer kans op loslatende papiertjes. een lintje zoals Lieke voorstelt, lijkt me dan een leuke oplossing.

Ik zou ook met bc doen (ik maak altijd voor op de cc  bc met bbr, vind ik lekkerder).

Succes met de zwangerschap, de bevalling en je cupcakejes....

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

4

Ik heb ook in mijn zwangerschap cc gemaakt. Deze had ik in een taartdoos 2 laags gestapeld met een bakpapiertje ertussen in de vriezer bewaard. Sochtends haalde ik er een paar uit voor de visite en zette ze in de koelkast op een bordje. Zijn zo ontdooid....
Ik had geen last van los latende papiertjes door het invriezen.

5

Bianca1969 schreef:

Ik leg altijd na het bakken direct een platte schaal op de cupcakes, dan blijven ze aan de bovenkant weliswaar platter (wil ikzelf meestal ook), maar ook de papiertjes laten minder snel los.
En er zit ook verschil in de cc-papiertjes...ik gebruik altijd die van Dr.Oetker (gewoon bij de supermarkt) of House of Marie heb ik laatst gebruikt en was daar erg over te spreken.

....

Grappig om te lezen dat je meestal cupcakepapiertjes van Dr. Oetker gebruikt. Bij mij laten die juist los. Voor mijn gevoel zijn deze te hard en stug, en hechten daardoor slecht aan de cupcake. Ik gebruik zelf liever iets dunnere papiertjes. oa. die van Hema. Nadeel is wel dat deze snel vet worden, en door gaan schijnen.

anja66 schreef:
Bianca1969 schreef:

....

Grappig om te lezen dat je meestal cupcakepapiertjes van Dr. Oetker gebruikt. Bij mij laten die juist los. Voor mijn gevoel zijn deze te hard en stug, en hechten daardoor slecht aan de cupcake. Ik gebruik zelf liever iets dunnere papiertjes. oa. die van Hema. Nadeel is wel dat deze snel vet worden, en door gaan schijnen.

Je hebt van dr oetker 2 soorten papiertjes. De cake papiertjes en echte cupcake papiertjes. bij de een heb ik ook last van loslatende papiertjes en de ander niet. Maar ik durf zo niet te zeggen welke van de twee!! hahaha

7

lieke-webbie schreef:
anja66 schreef:
Bianca1969 schreef:

....

Je hebt van dr oetker 2 soorten papiertjes. De cake papiertjes en echte cupcake papiertjes. bij de een heb ik ook last van loslatende papiertjes en de ander niet. Maar ik durf zo niet te zeggen welke van de twee!! hahaha

Zo zie je maar, zoveel mensen...zoveel wensen/ervaringen....mss dat het cc-beslag ook invloed heeft....ik bak mijn cuppies altijd met olie, niet met boter

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

Het beslag heeft ook zeker effect. Ik bak tegenwoordig met half roomboter en half vloeibaar en met dezelfde papiertjes is het loslaten echt een heel stuk minder. Nu laten er misschien nog 1 op de 50 los terwijl dat minimaal 1 per baktray van 6 was. Daarom heb ik altijd een touwtje in huis zodat ik er een mooie strik omheen kan doen als ze loslaten.

9 Laatst bewerkt door Jetty1990 (26-07-2013 10:15)

Hallo,

Toen mijn zus bevallen was wilde ze ook graag cupcakes voor de visite. Nu bakte ik ze dus hoefde ze ze niet in te vriezen (dat kan ook als je weet welke dag je gaat bevallen, maar meestal weet je dat niet dus dan is dat al lastiger plannen ;)).
Ik had er een aantal versierd en een aantal leeg achtergelaten. Zij deed dan zelf wat glazuur maken van poedersuiker met een klein beetje water. Daarin dopen in het glazuur en daarna in de (blauwe)muisjes dopen. Ze waren erg lekker en zelfs de kraamhulp vond het leuk om daarmee te helpen, was eens iets anders dan beschuit met muisjes ;).
Dus ook poedersuiker met een klein beetje water is misschien een idee :)!

10

IK heb van die cupcakes gemaakt toen mijn kleinzoon vorig jaar werd geboren. Ik smeerde de cupcakes in met gesmolten witte chocolade en dan even op kop in de blauw met witte muisjes en daarna nog een figuurtje er opplakken met een tipje witte chocolade.
Ging prima.
Willy

11

Als je muisjes op de cc's wil doen is een 1:1 mix van roomboter en gestampte muisjes erg lekker. Samen in de kom en goed mixen. Dan op de cake en de muisjes er over strooien.
Dat heb ik op de cake gedaan nadat onze jongste was geboren.
Dat viel erg goed in de smaak.

Groetjes Gerien

nou mn eerste sessie was dus mislukt na het invriezen.... ze waren helemaal klef. waarschijnlijk waren ze toch niet helemaal gaar of niet helemaal afgekoeld ofzo...
Nu nieuwe gemaakt, oven wat hoger. ze zien er nu al beter uit.  :D

ik heb het bakblik, met lege papiertjes, even 1,5 minuut in de oven gedaan. papiertjes zitten er nu strak om heen!!!  Dus dat is opgelost!!
verder ook een plaat erop gelegd, zodat ze mooi plat zijn!! Zo leer ik nog eens wat! Bedankt voor de tips!!  :D

maar wat ik me afvroeg... hoe lang moeten ze afkoelen voordat ik ze in de vriezer kan doen?

13

Ik laat ze altijd voor de zekerheid toch zeker een uurtje of twee afkoelen. Dan zijn ze zeker koel genoeg om ze in de diepvries te stoppen.

Ok, dat heb ik ook gedaan! Dus daar kan het niet aan liggen!!  ;)

Nog één vraagje: als jullie ze ontdooien, doen jullie dat dan met het diepvrieszakje nog gewoon dicht (zoals ie uit de vriezer komt) of open (zodat de condens weg kan). Want worden ze niet klef van de condens als het zakje dicht blijft?

15

Ik haal ze uit de diepvries zoals ze er in gegaan zijn. Dus of in een zakje of doos. Deze laat ik in de koelkast ontdooien. Dan haal ik ze ontdooit en wel uit de koelkast en laat ze zonder zakje en open doos op kamer temperatuur komen.