Lizetje schreef:anja66 schreef:Voor de ivory kleur is dit geen goede tip, maar wat betreft het startersetje. Ik ben begonnen met de 3 primaire kleuren (rood, geel en (donker)blauw). Dan kun je de meeste kleuren al maken door te mengen. Rood en geel is oranje, rood en blauw is lila, blauw en geel is groen, enz. Dit scheelt behoorlijk in aanschafkosten. De wat meer specifiekere kleuren kun je dan niet maken. Hangt ook een beetje van je eigen creativiteit af. Ik kleur wel altijd eerst de fondant, en meng dan de gekleurde fondant voor de juiste kleur.
Wat bedoel je met specifiekere kleuren? En eerst de fondant kleuren en dan mengen?
Ik bedoel met specifieke kleuren de kleuren als ivoor, huidkleur. Die zijn moeilijk met primaire kleuren te maken. Misschien voor iemand die goed op de hoogte is met kleuren mengen is het mogelijk, maar mij lukt dat niet. En als ik bijv. oranje moet hebben kleur ik eerst een stuk fondant geel, dan een stuk fondant rood, en dit kneed ik dan weer bij elkaar. Te beginnen met de lichtste kleur, en stees wat van de donkere kleur bijvoegen tot je de juiste kleur hebt. Het hoeft niet op die manier, je kan ook gewoon kleurstof bij je basiskleur doen,( Je neemt dan als basis (zelf gekleurd) geel, en voegt daar rode kleurstof aan toe tot je de juiste kleur hebt) maar ik vind het op deze manier makkelijker.