Bedankt voor jullie uitgebreide reacties.
Ik zal per bakvorm uitleggen wat ik gedaan heb.
Bianca ik heb ook gelijk het aantal van alles opgeschreven (waarna er een grote kruis doorheen kwam van mislukt) het is dus echt zoeken. Het is jammer want ik hoopte vandaag 3 taarten klaar te hebben. Dus dat word zo maar evn biscuitmix halen.
Voor de vorm van 20 cm, waar 1,5 liter water in ging heb ik berekend:
3 eieren
90 gram suiker
90 gram zelfrijzend bakmeel
snufje zout.
Ik heb zeker 10 minuten gemixt!
Vooraf de eieren niet in warm water gelegd, wel op kamertemperatuur.
Deze taart werd dus zo dun dat ik hem niet eens door midden zou kunnen snijden. Ingezakt was hij niet. Het is wel een stevige taart en de binnenkant is opzich goed, maar mag luchtiger/ zachter.
Vervolgens heb ik het geprobeerd met:
5 eieren
150 gram suiker
150 gram zelfrijzend bakmeel
snufje zout
De taart is hoger, maar zou ik maar 1 keer door kunnen snijden (bedoeling was 3 lagen).
Na 15 minuten was de binnenkant gaar, heb hem nog iets langer erin laten zitten, maar werd te snel bruin dus bij 18 minuten heb ik hem eruit moeten halen.
Voor de vorm van 24 cm heb ik een ander recept gebruikt (ik wilde verschil proberen, qua smaak en dichtheid).
5 eieren
150 gram suiker
125 gram bloem (niet het zelfrijzende bakmeel)
25 gram maizena
zakje vanille suiker
snufje zout.
Deze taart werd ook 2,5 centimeter hoog.
Eieren op kamertemperatuur.
Deze taart heeft er 25 minuten ingezeten. En was ook niet ingezakt, maar stevig, binnenkant had ook wel wat zachter gemogen.
Qua smaak waren ze beiden prima! Misschien iets te zoet, dus voor mijn gevoel wat minder suiker voor beide recepten, maar goed ik ga er vanuit dat het hier niet aan mag liggen.
Als test heb ik zelf het volgende geprobeerd bij de vorm van 24 cm.
6 eieren
300 gram zelfrijzend bakmeel
50 gram suiker
snufje zout
Maar ook nu is de taart niet gaan rijzen.
Zelfde geprobeerd met bloem in plaats van zelfrijzend bakmeel, maar helaas.
Ik heb de temperatuur op 185 graden staan. En heb het later nog geprobeerd op 165 graden zodat hij er wat langer in zit. Nou heb ik vaker het boekje van mijn oven doorgenomen en ik heb geen idee wat alle standen op de knoppen zijn, dit staat ook niet beschreven in het boekje. Ter indicatie: wij hebben voor de pizza's/ pistoletjes een stand gevonden.
Stel een pizza zou er 12 minuten in moeten op 185 graden, dan is hij bij ons verbrand. 8 a 9 minuten is voldoende!
Bianca: nee ik ga niet opgeven, maar was het wel een beetje zat gisteren avond, ik snapte er niets van.
Ik heb zelfs mijn vader gebeld, die heeft ook wel goed verstand van bakken. Maar die kwam er ook niet achter wat het zou kunnen zijn.