1

Onderwerp: Bakken, nou wat voor taartbodems dit zijn???

Hallo,

Misschien kunnen jullie mij vertellen waarom mijn taarten niet groter worden dan 2,5 centimeter?

Ik heb via deze site 2 recepten gevonden voor basis biscuitmix om ze eens zelf te proberen.
Ik gebruik trouwens zelfrijzend bakmeel.
In de ene vorm ging 1,5 liter water, de andere is een vorm van 24 centimeter.
De een geprobeerd met het ene recept. En de andere met de andere.
Wat ik al raar vind is dat er 45 minuten in het ene recept vind, mijn taart kan er niet langer in dan 20 minuten (20 ).

In de ander heb ik nu het zelfrijzend bakmeel veroverd van 150 naar 300. Het rijst meer, maar toch komt hij niet tot aan de rand zoals ik hem wil.

Wie heeft er enig idee waarom mijn taarten niet hoger willen worden?
Met het recept precies zoals op deze site, worden ze niet hoger dan 2,5 cm.

2 Laatst bewerkt door Tante Tien (27-07-2013 06:24)

Re: Bakken, nou wat voor taartbodems dit zijn???

Hoeveel eieren gebruikte je voor de vorm van 1,5 liter? Er zouden drie eieren in moeten (1 ei op een halve liter). En verwarm je je eieren voor (10 minuten in heet kraanwater leggen) en klop je ze lang genoeg (10 minuten)?
Ik gebruik zelf een combinatie van bloem en maïzena, geen zelfrijzend bakmeel. Ik heb geen idee of dat zou helpen, maar mij gevoel zegt van wel. Zelfrijzend bakmeel gaat rijzen door warmte, maar bij biscuit komt de lucht in het beslag al van de geklopte eieren. Wellicht werken die twee elkaar tegen of zakt het in door zoveel lucht. Ziet je taart er wellicht ingezakt en compact uit? Dan zou ik het eens met gewone bloem proberen.

Tieneke

3

Wat is de doorsnede van je (ronde?) bakvorm? Heb je misschien te weinig biscuitbeslag gemaakt naar verhouding? :think:

4 Laatst bewerkt door Bianca1969 (27-07-2013 08:10)

Idd zoals Tieneke schrijft....je eieren in een bakje warm water leggen, je eieren met de suiker LANG mixen (zeker 10min!!!), dan je bloemmengsel (ik gebruik ook bloem i.p.v. bakmeel) erdoor spatelen (ikzelf spatel niet, dit lukt me niet, dus ik mix heeeel kort en op laagste snelheid het bloemmengsel erdoor)....deze fase moet KORT gebeuren, anders spatel/mix je de luchtigheid weer weg.

Wat ik zelf ook anders doe, is een klein beetje bakpoeder toevoegen, niet te veel (indicatie: bij de bakvorm van 24cm gebruik ik 6gr bakpoeder)...niet teveel dus, anders rijst het teveel en zakt ie daarna weer in....dat is "mijn" toevoeging op het biscuitrecept wat hier op het DLT staat bij recepten.

Dan moet je even met je oventemperatuur en tijd zoeken, dat is voor iedereen anders, heb al veel verschillen gelezen hier op het forum

Ik bak mijn biscuit 35à45 minuten op 180graden

Vervang dus eens het bakmeel door gewone bloem..mss maakt dit al wat uit....

Je kunt ook eens de hoeveelheden voor een grotere vorm in een maatje kleinere vorm bakken, dan wordt ie ook wat hoger.

Suc6, niet te snel opgeven...je vind jouw ideale recept/temperatuur nog wel.....in het begin had ik ook lage biscuits. Uiteindelijk heb ik "mijn" ideale receptuur gevonden, en die heb ik in een schriftje staan, voor iedere bakvorm die ik heb, uitgewerkt in hoeveelheden...zo hoef ik niet meer te zoeken, en na te denken hoe het ook alweer zat.

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

5

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties.
Ik zal per bakvorm uitleggen wat ik gedaan heb.
Bianca ik heb ook gelijk het aantal van alles opgeschreven (waarna er een grote kruis doorheen kwam van mislukt) het is dus echt zoeken. Het is jammer want ik hoopte vandaag 3 taarten klaar te hebben. Dus dat word zo maar evn biscuitmix halen.

Voor de vorm van 20 cm, waar 1,5 liter water in ging heb ik berekend:
3 eieren
90 gram suiker
90 gram zelfrijzend bakmeel
snufje zout.

Ik heb zeker 10 minuten gemixt!
Vooraf de eieren niet in warm water gelegd, wel op kamertemperatuur.
Deze taart werd dus zo dun dat ik hem niet eens door midden zou kunnen snijden. Ingezakt was hij niet. Het is wel een stevige taart en de binnenkant is opzich goed, maar mag luchtiger/ zachter.
Vervolgens heb ik het geprobeerd met:
5 eieren
150 gram suiker
150 gram zelfrijzend bakmeel
snufje zout

De taart is hoger, maar zou ik maar 1 keer door kunnen snijden (bedoeling was 3 lagen).
Na 15 minuten was de binnenkant gaar, heb hem nog iets langer erin laten zitten, maar werd te snel bruin dus bij 18 minuten heb ik hem eruit moeten halen.

Voor de vorm van 24 cm heb ik een ander recept gebruikt (ik wilde verschil proberen, qua smaak en dichtheid).
5 eieren
150 gram suiker
125 gram bloem (niet het zelfrijzende bakmeel)
25 gram maizena
zakje vanille suiker
snufje zout.
Deze taart werd ook 2,5 centimeter hoog.
Eieren op kamertemperatuur.
Deze taart heeft er 25 minuten ingezeten. En was ook niet ingezakt, maar stevig, binnenkant had ook wel wat zachter gemogen.

Qua smaak waren ze beiden prima! Misschien iets te zoet, dus voor mijn gevoel wat minder suiker voor beide recepten, maar goed ik ga er vanuit dat het hier niet aan mag liggen.

Als test heb ik zelf het volgende geprobeerd bij de vorm van  24 cm.
6 eieren
300 gram zelfrijzend bakmeel
50 gram suiker
snufje zout
Maar ook nu is de taart niet gaan rijzen.

Zelfde geprobeerd met bloem in plaats van zelfrijzend bakmeel, maar helaas.

Ik heb de temperatuur op 185 graden staan. En heb het later nog geprobeerd op 165 graden zodat hij er wat langer in zit. Nou heb ik vaker het boekje van mijn oven doorgenomen en ik heb geen idee wat alle standen op de knoppen zijn, dit staat ook niet beschreven in het boekje.  Ter indicatie: wij hebben voor de pizza's/ pistoletjes een stand gevonden.
Stel een pizza zou er 12 minuten in moeten op 185 graden, dan is hij bij ons verbrand. 8 a 9 minuten is voldoende!

Bianca: nee ik ga niet opgeven, maar was het wel een beetje zat gisteren avond, ik snapte er niets van.
Ik heb zelfs mijn vader gebeld, die heeft ook wel goed verstand van bakken. Maar die kwam er ook niet achter wat het zou kunnen zijn.

6 Laatst bewerkt door Miss Pebble (27-07-2013 10:26)

Heb je al wel vaker gebakken met biscuitmix dan?

Want afgaand op je werkwijze lijkt mij dat het aan je oven ligt... Ik ga ervan uit dat je een gewone oven hebt, maar bij de baktijden krijg ik het idee dat je een combi hebt? Het beslag krijgt bij jouw oven denk ik niet de tijd om te rijzen maar gaart gelijk.
Bij bak- en kookwinkels (maar ik denk ook bij Blokker en Hema) kun je een oventhermometer kopen; dan kun je iig nagaan of de temp wel klopt met wat er op de knop staat.
Vaak kun je handleidingen ook online vinden, gewoon het merk en typenr en 'handleiding' of 'manual' intikken.

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

7

Nee geen combi althans. Het is een oven onder keramische kookplaten zeg maar.
Met biscuitmix heb ik vaker gebakken en dat gaat goed, rijst prima!

Wat betreft de handleiding heb ik daarover al eens gebeld naar de service van het merk oven.
Een handleiding heb ik wel maar qua tekens en iconen komen die niet overeen met wat er op de oven staat helaas

8

Ik bak op 1 constante temperatuur, 150 graden.......... 185 is zeker (veel) te warm..... ik zou zeggen probeer je temperatuur eens naar beneden bij te stellen, en de baktijd dan verlengen.

9

Ik denk ook dat je oven te heet staat of te warm wordt. Probeer het eens op 150 inderdaad.

Succes ermee,

Tieneke

10

Het laagste wat ik geprobeerd heb is 165.
Ik zal de tip meenemen voor een volgende keer! Dank jullie wel!

11 Laatst bewerkt door djehr (27-07-2013 16:46)

Waarschijnlijk heb je een hetelucht oven en dan bak je op maximaal 160 graden. Als je het beslag mixt doe je dit dan met een handmixer of een standmachine? met de handmixer moet je zeker wel 15 minuten mixen en zorgen dat je mixer gardes (dus niet de deeghaken) niet helemaal onder het beslag komen. dan klop je er namelijk niet voldoende lucht in. Verder moet je beslag na het kloppen bijna in volume verdubbeld zijn en er een beetje wittig uitzien.
Qua hoeveelheden die je gebruikt zou je cake iets minder dan 5 cm hoog moeten worden.

en inderdaad even kijken of je online de juiste gebruiksaanwijzing van je oven kunt vinden.