1

Onderwerp: Bisquits bakken

Ik heb een vraagje over het bakken van mijn bisquits. Ik doe het altijd hetzelfde: 10 minuten op 140*, 10 min. op 155* en dan nog 10 min. op 170*. De taarten komen mooi omhoog, maar ze worden dan bol aan de bovenkant. Na  het openen van de ovendeur zakken ze dan in en dan hou je zo'n flubber bovenkant over. Hebben jullie dat nou ook? Of doe ik iets niet goed en moet ik misschien langer bakken?

Re: Bisquits bakken

Als ze bol worden, betekent dat dat je oventemperatuur alsnog te hoog is. Probeer eens te eindigen met 160 graden. (je kunt ook meteen van 140 naar 160 gaan, hoor.

Als hij inzakt; dan is hij blijkbaar nog niet goed gaar. 30 minuten is ook wel weinig voor een gemiddeld groot biscuit. Weet je waar je op moet letten om gaarheid te bepalen?

3

mieperdepiep schreef:

Als ze bol worden, betekent dat dat je oventemperatuur alsnog te hoog is. Probeer eens te eindigen met 160 graden. (je kunt ook meteen van 140 naar 160 gaan, hoor.

Als hij inzakt; dan is hij blijkbaar nog niet goed gaar. 30 minuten is ook wel weinig voor een gemiddeld groot biscuit. Weet je waar je op moet letten om gaarheid te bepalen?

Nee eigenlijk niet. Ik weet wel dat ik een satéstokje erin moet prikken. Als dat er droog uikomt is ie goed, toch? Kan je ook nog ergens anders naar kijken?

veerkracht van de biscuit in iedergeval.. 30 min kan wel maar dat ligt aan welk bakblik je heb.. (hier met 35 min gaar een 20diameter pan)

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

5

pennyroyaltea schreef:

veerkracht van de biscuit in iedergeval.. 30 min kan wel maar dat ligt aan welk bakblik je heb.. (hier met 35 min gaar een 20diameter pan)

OK, als ik dan langer bakken wil, waar moet ik de tijd dan verlengen?? Allen bij de hoogste temperatuur of i.p.v. iedere keer 10 minuten, er 11 of 12 minuten van maken? Dus dan bv. 12 minuten op 140, 12 minuten op 150 en 12 minuten op 160?

geen idee.. elke oven is anders.. + om eerlijk te zijn zet ik mijn oven op de 160 en ik verhoog hem niet.. hij rijst altijd goed en hoog en omdat ik het beslag bij de randen wat verhoog heb ik ook niet zo'n giga bobbel\

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

7

Ik bak ook op 1 standaard temperatuur (160 graden hetelucht) Oplopend bakken is geen garantie voor hogere biscuits.

Elke oven is anders........het is echt trial-and-error.......de eerste keren hield ik een lijstje bij: hoe ik de mix had gemaakt (tijden mixen, verhoudingen, hoeveelheden) welke temperatuur de oven, hoelang etc........en als dan ineens de perfecte biscuit eruitkomt kun je dat regeltje uit je lijstje aanhouden voor de volgende keren.

Een oventhermometer kan ook nog een handige uitkomst zijn, niet elke oven wordt zo warm als je vraagt........

Als de bol echt blijft zou je ook voor je de vorm in oven zet even met water de bovenkant kunnen nat sprayen, zodat eerst de hoeken en daarna de middenkant gaat rijzen.......

Succes!

8

Nou, heel erg bedankt voor alle tips. Ik ga het zeker uitproberen, met een papiertje ernaast voor de resultaten! Ik heb nog niet eerder de temperatuur op één stand gehouden, dus ben heel benieuwd en ik ga ook een oventermometer kopen.