1

Onderwerp: Bianca's softijs botercreme

Ik kreeg Joyce Jaspers Faijer dit recept. Bianca (een kennis van haar) heeft het bedacht. Alle eer komt haar toe. Het is erg lekker. Dit is haar recept.

De basis van het recept is gebaseerd op Swiss Merenque botercreme met 1-2-3 verhouding:
167 gram eiwit (liefst gepasteuriseerd of 5 verse eieren M.
333 gram  fijne kristalsuiker
500 gram  roomboter

Ik wilde graag een wat stevigere botercreme, die snel hard wordt in de koelkast maar ook lekker is om als vulling te gebruiken.

Mijn recept:

750 gram  roomboter
250 gram  poedersuiker
175 gram  eiwit (gepasteuriseerd)
4 zakjes vanillesuiker met 368 gram fijne kristalsuiker (400 gr totaal)
of verse vanille gebruiken

Roomboter met de poedersuiker kloppen tot het er bijna wit uitziet.

In tussentijd de eiwitten en suiker in een pan au bain marie verwarmen,
belangrijk is het om met de garde te blijven mengen, tot het mengsel warm aanvoelt en de suiker is opgelost (ik verwarm tot 60 graden)

Het mengsel in de kom in de mixer doen en tot stijve pieken kloppen,
boter vervolgens beetje bij beetje toevoegen, op het laatst nog even goed door laten draaien.

Uiteraard kunnen er allerlei smaakjes aan de botercreme worden toegevoegd.

2

Re: Bianca's softijs botercreme

hele blonde vraag.. lees overal over eiwit gepasteuriseerd.. waar koop je dat? en.. dank voor je lekkere recept!

3

Re: Bianca's softijs botercreme

Elletje schreef:

hele blonde vraag.. lees overal over eiwit gepasteuriseerd.. waar koop je dat? en.. dank voor je lekkere recept!

Ik heb geen idee eigenlijk, ik gebruik altijd verse eiwitten

4

Re: Bianca's softijs botercreme

AnjaS schreef:
Elletje schreef:

hele blonde vraag.. lees overal over eiwit gepasteuriseerd.. waar koop je dat? en.. dank voor je lekkere recept!

Ik heb geen idee eigenlijk, ik gebruik altijd verse eiwitten

bij de makro en Sligro
zit in liter pakken!

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie