1

Onderwerp: Dun afsmeren + bekleden met witte fondant - hoe?!

Oke ik weet hoe ik moet afsmeren en bekleden haha, maar wat ik met deze vraag bedoel is: ik smeer altijd zo dun mogelijk af, vind een dikke laag niet lekker, maar als ik m bekleed met witte mmf dan zie ik altijd delen van het biscuit er doorheen. Ik wil dus liever niet dikker afsmeren of een dikke laag fondant gebruiken...

Iemand tips?! Please :D?

2

Re: Dun afsmeren + bekleden met witte fondant - hoe?!

Ik gebruik ook wel eens witte chocoladepasta. Dat kun je wat dikker doen. Ik lees hier ook wel eens dat men een ganache gebruikt, daar heb ik geen ervaring mee.

3

Re: Dun afsmeren + bekleden met witte fondant - hoe?!

Afsmeren met (biscuit)kleurige crème! Of met kleurstof of anders een paar lepels chocopasta erdoorheen  :Y

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

4

Re: Dun afsmeren + bekleden met witte fondant - hoe?!

met witte ganache is het probleem praktisch weg :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

5

Re: Dun afsmeren + bekleden met witte fondant - hoe?!

Ik smeer af juist met dónkere ganache onder een witte taart....... met witte ganache blijf je (altijd) nog iets zien, met donkere (melkchoco) ganache niet. Althans, bij mij niet....

De logica hierachter kan ik je niet vertellen, ik weet alleen dat het bij mij dus het beste werkt om met melkchoco (donkere) ganache af te smeren onder een witte taart. Je ziet niks meer van biscuit en/of vullingen enzo....

Succes!

6 Laatst bewerkt door taartjesdroom (23-07-2013 19:13)

Re: Dun afsmeren + bekleden met witte fondant - hoe?!

annick67 schreef:

Ik smeer af juist met dónkere ganache onder een witte taart....... met witte ganache blijf je (altijd) nog iets zien, met donkere (melkchoco) ganache niet. Althans, bij mij niet...

:Y

7

Re: Dun afsmeren + bekleden met witte fondant - hoe?!

Dank jullie wel voor de snelle reacties!

Ik heb 1x eerder ganache geprobeerd te maken maar vond het een ramp :s na de crumbcoat was het helemaal gescheurd toen ik het uit de vriezer haalde.

De vullingen zijn banaan en chocolade dus op zich zou ganache ideaal zijn, als ik weet hoe ik het moet maken/gebruiken hahaha :lol:

Enne, chocopasta? Wordt dat niet erg machtig?  :o

8

Re: Dun afsmeren + bekleden met witte fondant - hoe?!

Sonj@ schreef:

Afsmeren met (biscuit)kleurige crème! Of met kleurstof of anders een paar lepels chocopasta erdoorheen  :Y

Oh waarom heb ik daar nooit aan gedacht hahaha! Super! Dank je wel voor de tip!

Re: Dun afsmeren + bekleden met witte fondant - hoe?!

Een witte onderbroek onder een witte broek schijnt ook door.
Huidskleur niet!
Beetje hetzelfde principe :lol:

Ik zing mijn eigen wijsje!

10

Re: Dun afsmeren + bekleden met witte fondant - hoe?!

Nikkiiieee schreef:

Ik heb 1x eerder ganache geprobeerd te maken maar vond het een ramp :s na de crumbcoat was het helemaal gescheurd toen ik het uit de vriezer haalde.

:think: waarom had je 'm in de vriezer dan?
:think: hoe had je je ganache gemaakt?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

11

Re: Dun afsmeren + bekleden met witte fondant - hoe?!

Carien schreef:
Nikkiiieee schreef:

Ik heb 1x eerder ganache geprobeerd te maken maar vond het een ramp :s na de crumbcoat was het helemaal gescheurd toen ik het uit de vriezer haalde.

:think: waarom had je 'm in de vriezer dan?
:think: hoe had je je ganache gemaakt?

Ik doe de taart altijd ff 5 min in de vriezer nadat ik 'm heb afgesmeerd en dan eventueel nog een laag erover of bij sommige plekken als ik een stukje heb gemist.

Haha, ff denken hoor is alweer een tijdje geleden! :lol:! De ganache had ik gemaakt aan de hand van het filmpje van Inspired by Michelle op YouTube, dus 3x witte chocolade tegenover 1x slagroom. Dan in de magnetron elke keer en geloof dat het daarna even in de koelkast moet om op te stijven. Klopt mijn idee van ganache maken een beetje haha?  :o

12

Re: Dun afsmeren + bekleden met witte fondant - hoe?!

ja hoor, zo doe ik het ook altijd :Y  alleen doe ik geen vriezer, maar koelkast :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

13

Re: Dun afsmeren + bekleden met witte fondant - hoe?!

Hmm dan ga ik het maar eens proberen door in de koelkast te zetten! Ipv vriezer, wie weet is dat wat fout ging :D dank je wel!

14

Re: Dun afsmeren + bekleden met witte fondant - hoe?!

ik maak altijd 1:1 BC met een beetje nutella tot het ong de kleur van het kapsel heeft. Geen last meer met de lagen die doorschijnen!!!

groetjes......

Aldoende kom ik steeds een stapje verder!

15

Re: Dun afsmeren + bekleden met witte fondant - hoe?!

Ik gebruik normaal altijd mix maar ik lees net dat je idd beter 1:1 kunt gebruiken... Hoeveel heb ik nodig voor een 30cm rond denken jullie? En klopt het dat je redelijk lang moet mixen voordat het goed te gebruiken is :)?

Thanks voor jullie tips, heb er veel aan!

16

Re: Dun afsmeren + bekleden met witte fondant - hoe?!

10min boter hoge snelheid los kloppen, poedersuiker erbij en weer 10min....

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

17

Re: Dun afsmeren + bekleden met witte fondant - hoe?!

Oke, super! dank je Carien.

Is 1 pakje boter genoeg voor 30 cm? (En dus 250 gr poedersuiker)

18

Re: Dun afsmeren + bekleden met witte fondant - hoe?!

koekiemonster schreef:

Een witte onderbroek onder een witte broek schijnt ook door.
Huidskleur niet!
Beetje hetzelfde principe :lol:

:D  :D  :D  :thumb:

19

Re: Dun afsmeren + bekleden met witte fondant - hoe?!

Nikkiiieee schreef:

Is 1 pakje boter genoeg voor 30 cm? (En dus 250 gr poedersuiker)

geeeen idee :(

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

20

Re: Dun afsmeren + bekleden met witte fondant - hoe?!

Ik gebruik 250 250 voor een 20 cm, daar spuit ik dan wel ook dijkjes mee. Houd ik meestal een klein beetje over.

'You can't buy happines but you can buy cupcakes, and that's kind of the same thing'

21

Re: Dun afsmeren + bekleden met witte fondant - hoe?!

Voor een 30 cm gebruik ik 300:300. Ik spuit hier ook dijkjes mee (vul 3x). Ik heb voor morgen ook een witte taart en bekleed deze eerst heel dun met blanke marsepein, dan nog een keer bekleden met witte marsepein. Dit schijnt (bijna) niet door. Ik vind biscuitkleurige bc niet altijd bij de taart passen, dus niet mooi