1

Onderwerp: koekje zacht van icing?

Afgelopen zaterdag heb ik voor het eerst koekjes gebakken (suikerkoekjes, recept van hier, erg lekker!). Ik wilde ze ook graag met icing versieren, had daar nog nooit mee gewerkt best spannend! De icing maken met mix ging volgens mij wel goed. Had een klein beetje gemaakt met 1 kleurtje om eerst eens een paar koekjes te proberen. De lijntjes maken ging goed voor de eerste keer vond ik zelf. Het inkleuren uiteindelijk ook, op het begin had ik de icing nog te stevig gehouden, daarna ging het goed.. Alleen... de koekjes werden er een beetje zacht van. Doe ik iets verkeerd of ben ik iets vergeten? Iemand tips?

Verder een vraag, hoe snel wordt icing hard? Als je in spuitzakken meerdere kleurtjes doet, moet je dan snel werken of het iedere keer op een of andere manier afdekken? En hoe snel hard de icing uit ongeveer als je de koekjes hebt ingekleurd? Ik had ze nu duidelijk te snel opgepakt, gelukkig waren het alleen een paar koekjes om te proberen. Alle tips zijn welkom, het is nl. wel erg leuk om koekjes te bakken vind ik. Voor het versieren moet ik verder nog wat inspiratie opdoen, maar ga hier wel wat foto's zoeken en dan komt dat zeker goed. Weer een verslaving erbij!!!

2

Re: koekje zacht van icing?

het vocht van de icing trekt eerst in het koekje. hoe nat ligt natuurlijk ook aan hoe dun en dus vochtig je de icing maakt. ik droog ze altijd aan de lucht voor een paar dagen voordat ze weer knapperig zijn en de icing echt helemaal door en door is uitgehard. daarna bewaar ik ze in een taartdoos, dus geen plastic trommels ofzo. dan blijven ze goed en bros. ff geduld dus, ik maak suikerkoekjes vaak rond kerst. dan is het droger in huis als nu ivm verwarming ed. kan dus best zijn dat ze door deze temp wat langer moeten liggen.

3

ow je hebt speciale dopjes voor op de zakken, ik gebruik als ik ze exht weg moet leggen voor de nacht gewoon folie waarmee ik ze goed afdek. tijdens het spuiten, wat bij mij best wat tijd kost aangezien ik meestal rond de kerst 80 koekjes versier, leg ik de zakken met de spuitmond tussen een vochtige doek. daar kan je ook de puntjes aan afvegen als het nodig is. dus doek nat maken, iets wringen e dan dubbelvouwen en zakken met voorkant eronder. zo droogt de icing niet op als je die kleur even niet gebruikt.

4

Bedankt voor deze uitleg, dan snap ik het! Wie weet probeer ik de volgende keer een ander recept, deze vond ik in ieder geval wel erg lekker!

Blijven de koekjes wel lang vers in een taartdoos? Klinkt alsof ze dan uiteindelijk toch sneller oud worden? Hoe lang kun je ze in een taartdoos ongeveer bewaren?