1

Onderwerp: Vraag over de dijkjes van botercreme

Ik heb een vraag aan jullie over het decoreren van de taarten met botercreme
Het is gebruikelijk om bij het vullen van een taart een dijkje te spuiten voordat je de taart met bv bavarois vult nietwaar zodat het er niet tussenuit geknepen wordt.
Is dit echt noodzakelijk? Ik vind namelijk dat je dan aan de buitenkant zo'n hap botercreme krijgt.
Een poosje geleden proefde ik een bruidstaart die dit niet had.
Het was gevuld met bavarois, en de buitenkant van het biscuit van besmeerd met een soort van creme, lekker dun en als bekleding marsepein.
Kun je de taart ook vullen met bavarois bijvoorbeeld, dan de helften op elkaar leggen en dan de taart rondom afsmeren met botercreme?
Het is misschien wat warrig, maar ik hoop dat jullie het begrijpen.
In ieder geval bedankt voor jullie support.

2

Re: Vraag over de dijkjes van botercreme

je verhaal is duidelijk hoor, en ik geef je helemaal gelijk,
ik houd ook niet van die hap botercreme op het einde van de taart!

een dijkje hoeft ook lang niet altijd.

het dient ter bescherming van je fondant bij natte vullingen.

Fondant smelt namelijk als er vocht/water bij komt, en dus ook als er een natte vulling tegenaan komt.

bij een niet te natte vulling hoef je dus geen dijkje te spuiten!

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

3

Ik maak nooit een dijkje, zelfs niet bij bavarois en ook bijvoorbeeld niet bij natte dingen als jam of vlaaivulling. Ik blijf gewoon een centimeter uit de rand vandaan, druk de boel niet aan van bovenaf en smeer goed met botercreme af. Afsmeren doe ik in twee rondes, tussendoor gaat de taart een poos in de koelkast. Dan krijg je ook een soort bescherming tussen vulling en fondant, maar niet zo dik.

Tieneke

4

Het scheelt ook enorm wat voor botercrème je gebruikt.
Ik gebruik vaak merengue botercrème, ook om af te smeren, die van zichzelf al heel lekker smaakt. Dan is het niet zo hinderlijk om een hap(je) van de bc te krijgen.
Ik vul vrij dik (ca 1 cm) en maak dus ook dijkjes. Maar je kunt ook dunne dijkjes maken en dan 2 lagen op elkaar. Scheelt ook al weer!

Dat is toch een TAART waard!

5

Hi,
Ik geef je ook gelijk. Ben zelf ook helemaal niet van de botercreme. Ik smeer taarten zelfs af met aangevette (chocolade) slagroom als hij binnen 24 uur gegeten wordt, no problem. Ik gebruik dan wel iets meer mascarpone.
Soms smeer ik wel af met botercreme, heel dun en zonder dijkjes. Zorg dan voor het afsmeren voor vrij zachte botercreme en een goed gekoelde taart zodat de vulling niet meteen mengt met de botercreme. Voor het bekleden weer in de koelkast en dan nastrijken met een warm mes. Dan pas de marsepein erover.

6

Ik vind dat mijn taarten strakker/rechter worden wanneer ik op elke laag een dijkje spuit. Doe dit dus op elke laag. Ik maak de 1:1+smaakje (vind juist de MBC niet lekker  ;) ). Ik probeer wel altijd zo dun mogelijk af te smeren.

7 Laatst bewerkt door Carien (20-07-2013 07:52)

geen dijkjes hier :nooo  niet lekker inderdaad (en ook niet mooi, zo'n wit stuk aan het uiteinde :s )
Ik vul tot (over) de rand, draai er een mes omheen, zodat de uitpuilende vulling weg is
https://lh6.googleusercontent.com/-Om-ltvQCd5U/UefvKheserI/AAAAAAAAZL0/RD7LEI4LWu4/s640/IMG_7725%2520%2528Kopie%2529.JPG
en smeer dan af met ganache. Eerst een dun laagje (als crumbcoat), op laten stijven en dan weer een dunne laag. Nog nooit fout gegaan :nooo  :) En ik gebruik vaak koelkastvullingen (mousse enz) ;)
https://lh5.googleusercontent.com/-hAtxF1HLkZU/UefvKUEYHvI/AAAAAAAAZLw/Z8dJV5EP5zc/s640/IMG_7727%2520%2528Kopie%2529.JPG
Dit is dezelfde taart, maar dan af ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

8

@ Carien:

die vulling ziet er goed uit!  :9

is dat MBC met frambozen? of...

ik vul nu ook niet meer met dijkjes, maar blijf juist nog wel binnen de rand met vullen,
ga het eens op jou manier proberen!

(en toch ook weer eens met ganache, heb dat eens gedaan,
maar gebruik laatste tijd MBC)

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

9

dit was inderdaad mbc met frambozen :Y  :thumb:  Ze wilde graag mousse, maar de taart was voor een leraar en zou een hele tijd in een warme aula staan.... leek mij geen goed plan met mousse :nooo  ;)

10

vraagje:
smeren jullie af met witte ganache?
Hindert de smaak van witte chocolade dan niet?
Ik kan me niet goed voorstellen dat witte chocolade lekker is met alles? Of vergis ik me hierin?
Donkere chocolade ook niet, het heeft toch een heel uitgesproken smaak? Kost het ook niet meer dan botercrème?

11

Pink_lady schreef:

vraagje:
smeren jullie af met witte ganache?
Hindert de smaak van witte chocolade dan niet?
Ik kan me niet goed voorstellen dat witte chocolade lekker is met alles? Of vergis ik me hierin?
Donkere chocolade ook niet, het heeft toch een heel uitgesproken smaak? Kost het ook niet meer dan botercrème?

Dat heb ik dus ook.....ik vind bv witte chocolade erg lekker met rood fruit, maar donkere chocolade juist weer niet. Vind de combi fruit/cacoa sowieso niet lekker. Bijna vies eigenlijk  :o .Ook vind ik het niet altijd passen bij de taart. Als ik bv een taart heb met een roze vulling dan vind ik een bruine kleur in de taart niet mooi. Denk ook dat het duurder is, want een kilo chocolade kost duurder dan een kilo boter, en dan komt er ook nog slagroom bij.. Heb ik het wel over goeie chocolade  trouwens ;)

12 Laatst bewerkt door Kruimeleyn (20-07-2013 15:18)

ja idd.... zo voel ik me er dus ook bij  :lol:

Weet je, ik denk dat het gewoon van taart tot taart scheelt....
Het geheel moet bij elkaar passen. Dus àlles kan.
Ik hou ervan om smaken te balanceren en doe dan ook altijd wat zout bij mijn biscuit én botercrème. Ik zorg dat er een mooie zoet-zuurbalans is in het combineren van 2 vullingen; althans dat probeer ik  :D
Tot nog toe heb ik nog geen klachten gehad, alleen dat de taart nogal zwaar is, maar ik denk dat ik daar weinig aan kan veranderen....
Biscuit is luchtiger dan cake en ik probeer altijd zo dun mogelijk af te smeren en de fondant of marsefond zo dun mogelijk uit te rollen. Meer kan ik dan niet doen vrees ik.... taart is altijd zwaar denk ik dan...

13

Esther68 schreef:

ik vind bv witte chocolade erg lekker met rood fruit, maar donkere chocolade juist weer niet. Vind de combi fruit/cacoa sowieso niet lekker. Bijna vies eigenlijk  :o .Ook vind ik het niet altijd passen bij de taart. Als ik bv een taart heb met een roze vulling dan vind ik een bruine kleur in de taart niet mooi. Denk ook dat het duurder is, want een kilo chocolade kost duurder dan een kilo boter, en dan komt er ook nog slagroom bij.. Heb ik het wel over goeie chocolade  trouwens ;)

grappig ik vind de combinatie pure chololade met rood fruit weer heerlijk en er ook lekker uit zien het rood in combi met bruin. Witte chocolade vind ik dan weer een stuk minder lekker en veeeeel zoeter, maar in bepaalde combinaties wel te doen, vooral als er aangegeven wordt dat men niet zo van pure chocolade houdt.

14

de witte choc van Callebout vind ik niet zo zoet hoor :nooo
Ik smeer nagenoeg alles af met witte chocganache, alleen niet bij appelvulling, dat vind ik niet combineren :nooo Maar verder, smaakt overal bij :)
Is wel ietsje duurder, maar scheelt echt niet zo heel veel hoor :) Ik vind het zelf zoooooveel lekkerder dan bc 1:1 én het resultaat is veel strakker, dus tsja O-)  ;)

15

Ikmerk dat ik bij ganache geen dijkje nodig heb maar bij bc is t echt nodig.. bij kleine taartjes (20cm) gaat dat nog wel zonder dijkje maar bij de grotere taarten wordt t dan echt minder strak. Dan gaat de vulling uitpuilen zegmaar.
En als je t niet tot aan de rand vult dan krijg je dat je taart ongelijk wordt doordat hij wat inzakt aan de randen.

Ik gebruik bc 1:1 en voeg dan een smaakje toe. Vaak lime of citroen van Lor Ann maar ik kies iets wat bij de vulling past. Niet veel maar net dat t botercremerige van de bc af is  ;)  en dan idd een relatief smal dijkje met een spuitzak...

t gaat denk ik ook echt een beetje om de techniek waardoor je zo'n hele hap bc binnenkrijgt.. ik smeer verder ook erg dun af. Als je naast je dijkje ook nog een meter bc om je taart smeert ala 'inspired by michelle' dan wordt t wel een dikke laagnatuurlijk!

Een dag niet getaart is een dag niet geleefd!
www.loveatfirstbite.nl

16

:D  :lol: ja, die Michelle, die smeert minstens 2 kg chocola per taartje volgens mij :Y  :s  :rolleyes: