1

Onderwerp: Ben & Jerry ijs zonder ijsmachine

Hoi hoi,

Ik heb onlangs toverijs poeder van Van Gilse uitgeprobeerd en daar chocolate cookie dough ijs van gemaakt. Echt heel gemakkelijk en het was toevallig echt nét Ben&Jerry ijs. Wel vrij zoet, maar dat is bij B&J ook zo.. Ik kan me voorstellen dat je met dit poeder en wat fris fruit dit wat compenseert. Ga er zeker meer mee experimenteren!

http://kleinstukjedan.nl/wp-content/uploads/2013/07/1DSC_0788.jpg

Uitgebreide beschrijving vind je op
http://kleinstukjedan.nl/chocolate-cookie-dough-ijs/

Het recept het kort:
65 gram tarwe bloem
5 el licht bruine basterd suiker
25 gram zachte, ongezouten roomboter
0,5 theelepel vanille extract (dr. Oetker)
2 el melk
snufje zout
50 gram chocolade chips
1 pak van Gilse Toverijs
330 ml volle melk
100 gram pure chocolade
25 gram melk chocolade
diepvriesbak of lege gekochte ijsbak (bv. Hertog)

Smelt de 100 gram pure en 25 gram melk chocolade in een pannetje met de helft van de melk. Haal van het vuur en giet in de kom van je mixer met de resterende koude melk. Zet in de vriezer om snel af te koelen.
Maak een koekjesdeeg door suiker, boter, vanille en melk te mixen, daarna de bloem erdoor te mixen en tot slot de chocolade chips erdoor te lepelen. Vries dit deeg in als platte bal.
Neem de zo goed als afgekoelde chocolademelk uit de vriezer en mix hier de tover-ijspoeder doorheen; 1 minuut op lage stand, 2 minuten op de hoge stand.
Giet het mengsel in een diepvriesbakje en zet in de vriezer voor ca 30 minuten. Voor een toevoeging met redelijk wat gewicht, zoals koekjesdeeg moet het ijs wat body hebben, anders zinken alle stukjes naar de bodem.
Snijd na 25 minuten je koekjesdeeg in kleine blokjes (ca 1,5 cm).
Haal het iets bevroren chocolade ijs uit de vriezer en roer er de blokjes koekjesdeeg door. Vries weer in voor minimaal 5 uur.
Serveer in papieren bekers of 1 grote glazen pot voor het echte Ben & Jerry gevoel!

www.kleinstukjedan.nl: Onweerstaanbare recepten
www.facebook.nl/kleinstukjedan: nieuwe recepten op je wall

2

Re: Ben & Jerry ijs zonder ijsmachine

Ziet er geweldig heerlijk uit. :Y

Ik snap echter iets niet, je schrijft:
Smelt de 100 gram pure en 25 gram melk chocolade in een pannetje met de helft van de melk (165 ml). Haal van het vuur en giet in de kom van je mixer met de resterende koude melk (165ml). Zet in de vriezer om snel af te koelen.
Maar dan moet je het koekjesdeeg maken met melk, maar die melk is al op, zit immers in de vriezer?  :s

Is het dan niet zo:
Smelt de 100 gram pure en 25 gram melk chocolade in een pannetje met de helft van de melk (165 ml). Haal van het vuur  en zet het in de vriezer om snel af te koelen.
Giet in de kom van je mixer met de resterende koude melk (165ml).
En daarna komt dan: het maken van het koekjesdeeg en dee rest van het recept..........

3

Re: Ben & Jerry ijs zonder ijsmachine

Hoi hoi,
Ik zet altijd de ingrediënten op volgorde van gebruik. Er staat in de lijst 1x 2 eetlepels melk (voor het deeg) en 1x 330 ml melk (voor de chocolade).

Hoop dat het zo duidelijk is?

Groetjes Myrthe

www.kleinstukjedan.nl: Onweerstaanbare recepten
www.facebook.nl/kleinstukjedan: nieuwe recepten op je wall

4

Re: Ben & Jerry ijs zonder ijsmachine

Ja dat is zo duidelijk, dank je, maar kan het in je beschrijving niet terug vinden, in je recept in het kort.

5

Re: Ben & Jerry ijs zonder ijsmachine

klinkt wel lekker, maar dat betekend dat je wel rauw meel eet, en dat lijkt me weer niet zo gezond voor je maag. volgens mij moet meel altijd eerst gaar gemaakt worden voordat je het 'mag' eten.

als ik het ga maken doe ik er lekker stukjes koek doorheen denk ik, oreo of chocolate chip cookies of zo :)