1

Onderwerp: stapeltaart

hoi

weet niet of het hier goed staat.

ik moet een stapeltaart voor ongeveer 25 personen maken, 3 lagen.

maar er mag niks "in" komen dus geen stut, geen kitkat e.d.

welke mtn kan ik het beste doen zodat deze niet inzakt.
er mag een dummy tussen zitten omdat het maar voor  25 personen is,
de taart wordt met marsepein bekleed.

heb al op tabellen gezocht, maar krijg toch wel verschillende aantal personen.

wie oh wie kan mij helpen...

Re: stapeltaart

Hoi,

Als je de stapeltaart niet stut zakt deze wel in. Dat vang je niet op met een dummie er tussen plaatsen. Wat is eigenlijk de reden dat deze niet gestut mag worden?

3

nee is de bedoeling dat of de bovenste of de laagste een dummy is.

hun willen deze gewoon aansnijden, alles moet eetbaar zijn en willen niks eraf halen of eruit moeten halen.

Mutsy schreef:

hun willen deze gewoon aansnijden, alles moet eetbaar zijn en willen niks eraf halen of eruit moeten halen.

In dat geval volgens mij 3 keuzes:
- eetbaar stutmateriaal zoals kitkats, maar heb daar wel vaker van gelezen dat het toch kans op verzakking kan geven, doordat de boven-en onderkant niet echt vlak zijn, en zodra je ze vlak snijd staan ze weer meer open voor vocht opnemen en worden ze zachter. 
- een hele stevige cake bakken zoals Engelse kerstcake.
- communiceren dat de wens anders niet mogelijk is voor een stapeltaart...

5

mieperdepiep schreef:
Mutsy schreef:

- eetbaar stutmateriaal zoals kitkats, maar heb daar wel vaker van gelezen dat het toch kans op verzakking kan geven, doordat de boven-en onderkant niet echt vlak zijn, en zodra je ze vlak snijd staan ze weer meer open voor vocht opnemen en worden ze zachter. 

optie 1 kan niet... want dat is geen wens van de klant

optie 2, ik gebruik al redelijk stevig mix

andere taart kan ook niet.

maar kan mijn vraag ook anders stellen.. ;)
voor 25 personen, 2 mtn kan ik het beste gebruiken?

6

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=101284

Ik zou de mensen wel op de risico's wijzen en mijn handen er vervolgens vanaf trekken.

7 Laatst bewerkt door mieperdepiep (06-07-2013 17:52)

Mutsy schreef:
mieperdepiep schreef:
Mutsy schreef:

optie 1 kan niet... want dat is geen wens van de klant

optie 2, ik gebruik al redelijk stevig mix

andere taart kan ook niet.

maar kan mijn vraag ook anders stellen.. ;)
voor 25 personen, 2 mtn kan ik het beste gebruiken?

Ik dacht je toch echt goed te begrijpen en dan blijft alleen optie 3 dus toch over; zeggen dat wat ze willen niet kan, tenzij ze het niet erg vinden met een ingezakte taart te zitten.  ;)
Alleen Engelse fruitcake is zo stevig dat hij gewicht van een ander dragen kan, met geen enkele andere cake zou ik het anders aan durven.

Als ze toch een ingezakte taart durven riskeren  ;) :
Afhankelijk van de hoogte en hoeveelheid lagen vulling van je taart kun je kiezen voor een 25 cm/20 en dan 15 cm dummie bovenop, of 12,5/ 17,5/ 22,5(beiden voor gemiddelde taart) cm, of 20/15/10 (extra hoge taart, goed gevuld dus smal gesneden).

Maar met dit warme weer zou ik het toch echt echt zoiezo niet doen, hoor...  Botercreme is nu extra snel zacht en houdt daardoor al helemaal geen gewicht, zelfs van een groot boetseersel kan het nu indeuken.
Nee is ook een antwoord , toch.  :o

8

Tamataartje schreef:

Ik zou de mensen wel op de risico's wijzen en mijn handen er vervolgens vanaf trekken.

thanx deze kende ik nog niet... :)

9

Tamataartje schreef:

thanx deze kende ik nog niet... :)

10 Laatst bewerkt door Esther68 (12-07-2013 14:10)

Een stapeltaart en niet stutten gaan niet samen  :nooo  (ik stut zelfs niet eens met kitkat oid, maar alleen met houten of plastic dowels)
Ik zou de taart niet maken eerlijk gezegd......Zelfs al zou je erbij zeggen dat de taart (zeker?) in gaat zakken, dan nog is er het risico dat de mensen later bij jou aan de deur gaan staan klagen. Het is daarom geen reclame voor jou wanneer de taart inzakt. De gasten die ook van de taart eten weten misschien helemaal niet dat de mensen per se geen dowels in de taart wilden en zien alleen maar een ingezakte taart. En dat onthouden ze, jammer genoeg....
Ik zou zeggen...of stutten, of geen taart...

Nog een vraagje...mag er dan ook geen taartkarton tussen? Een dummy is trouwens ook niet eetbaar  ;)

11

Ik vind het een raar verzoek van de mensen. Wat is er nou mis mee om tijdens het aansnijden je dowels eruit te trekken  :/
Maar goed...ieder het zijne....

Succes als je besluit de taart toch te maken zonder stut......

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

12

als je dan moet stutten, kan het dan ook dat je alleen de onderste stut?

13

Esther68 schreef:

Een stapeltaart en niet stutten gaan niet samen  :nooo  (ik stut zelfs niet eens met kitkat oid, maar alleen met houten of plastic dowels)
Ik zou de taart niet maken eerlijk gezegd......Zelfs al zou je erbij zeggen dat de taart (zeker?) in gaat zakken, dan nog is er het risico dat de mensen later bij jou aan de deur gaan staan klagen. Het is daarom geen reclame voor jou wanneer de taart inzakt. De gasten die ook van de taart eten weten misschien helemaal niet dat de mensen per se geen dowels in de taart wilden en zien alleen maar een ingezakte taart. En dat onthouden ze, jammer genoeg....
Ik zou zeggen...of stutten, of geen taart...

Nog een vraagje...mag er dan ook geen taartkarton tussen? Een dummy is trouwens ook niet eetbaar  ;)

taartkarton wel , en dummy dat weten ze... maar dat is gewoon omdat je anders zoveel stukken zo hebben..

heb ook erover zitten denken om zo;n standaard te kopen maar nadeel hiervan is dat je er dan tussenruimtes hebt en we hebben juist ervoor gekozen om met en waterval van bloemen (jullie snappen wel wat ik bedoel) dus kan geen ruimte er tussen laten... anders zou ik hier zo voor gaan...

14

je kan toch een dummy onder op doen en dan de echte daarboven op hoef je niet te stutten en heb je toch een stapel.

15

suusve schreef:

je kan toch een dummy onder op doen en dan de echte daarboven op hoef je niet te stutten en heb je toch een stapel.

dat was wel mijn idee, maar iedereen hier zegt dat dat niet kan.
dan zakt de bovenste taart in.

ik heb nog niet zoveel ervaring met marsepein, vandaar dat ik het hier ook vroeg, maar als iedereen zegt dat het niet kan ga ik ervan uit dat hun het beter weten,

suusve, jij  bent de eerste die zegt dat het wel kan.

16

Als de onderste een dummy is kan je daar een taart opzetten, maar als er een tweedaags taart op moet gaat je middelste (de onderste echte taart) inzakken, zeker met dit warme weer, zelfs als de bovenste een kleintje van bijvoorbeeld vijftien centimeter is,.
zoals door iemand al genoemd, met dit weer is zelfs een groot boetseersel al genoeg om je taart te laten inzakken, deuken.

Zonder dowels gaat het gewoon niet, tenzij je een Engelse fruitcake maakt, heel compact en zwaar, dan kan je zonder te stutten stapelen.

Wat deze mensen van je vragen is gewoon niet mogelijk met een gewoon biscuit,cake die gevuld is en bekleed met marsepein.

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

17

Wat een rare vraag  :(  Typisch van mensen, die niet weten hoe een stapeltaart werkt. Ik krijg ook vaak van bruidstaarten de vraag "zullen we maar niet kiezen, want dat is vast moeilijk te snijden" :think: . Weet niet wat je wil afleveren, maar ik zou er absoluut niet aan beginnen, want ik wil geen scheve, bollende taarten op mijn naam hebben staan. Kan het paar wel zeggen, dat het hun wens was, maar ik zou het dus echt niet doen. Dan maar 2 lagen dummie en 1 laag taart (wat ik ook vreemd vind).

Groet, Jolanda

18

de dummy is gewoon omdat ik een taart van 2 lagen niet mooi vind als bruidstaart en het paar heeft zelf gekozen voor een dummy als onderste..

heeft iemand hier wel eens met een stapel standaard gewerkt?
bestaan deze dat ze helemaal verborgen zijn?
want dit zou voor mij de beste oplossing zijn.

betreft de vraag over dowels... ik zou het persoonlijk ook niet als 1e oplossing willen...
heb ik net zo;n idee als met een cordon blue dat je uit moet kijken waar je snijdt ivm de dowels (al zie je ze wel zitten) maar dat even terzijde..

eigenlijk meer mijn vraag hoe je moet stutten of dat er andere manieren zijn of dat er stapelstandaarden bestaan waarbij je niet zit dat dit er onder zit?

19

Ik snap, dat je het niet zo mooi vind (die tik heb ik ook  ;) ), maar dan vind ik de bovenste als dummie leuker, want die kun je bewaren. De onderste is vies, door de echte taart erboven en geen decoratie erop. Maar dit terzijde.
Er bestaan ook (in de webshop) hidden pilars en plates die je dus niet ziet, maar wel als stevige ondersteuning dienen. Maar dat verschilt niet zo heel veel van gewoon stapelen vind ik. Je kiest voor deze manier, zodat het stevig staat, maar ook dit prik je in de taart. Als je geen maiskolfprikkers wil gebruiken als stut materiaal, dan gebruik je toch de Wilton dowels. Die zijn zo groot als een pvc buis, die zie je echt wel zitten. 4 dowels erin en als de taart erboven eraf is, haal je de buisjes uit de taart en ga je de volgende taart aansnijden. Echt een fluitje van een cent en laat je echt niet per ongeluk zitten.

Groet, Jolanda

20

hoi hoi,
ik snap het probleem helemaal. maar geloof iedereen op het forum alsjeblieft en vooral omdat het om een bruidstaart gaat.. stapelen zonder iets van stutten lukt niet.
Dan zakt de taart zeker weten in.
Bij mij is een taart altijd 100% eetbaar, ik gebruik de chocolade sticks van albert heijn hiervoor.
Je hoeft er niet te veel van in te doen. ik doe in het midden vier en dan ongeveer 2 cm vanaf de buitenste rand van de stapeltaart er nog een stuk of 4. je gebruikt immers ook een board ertussen welke ook druk op kan vangen en op deze manier heb je een goede verdeler..
succes ermee!

21

ik geloof jullie wel hoor.. (ben alleen eigenwijs, maar dan met taarten voor mezelf)

deze taart moet gewoon goed zijn.

het is alleen dat een vriendin van mij ook al zei... dat gaat makkelijk (maakt ook veel taarten)

de wens van het bruidspaar snap ik ook (wat trouwens wel hele makkelijke mensen zijn, zijn onze vrienden)

snap juist helemaal waarom ze geen stutmateriaal willen, zou ik zelf ook niet willen...

MAAR ik ben dan meer een voorstander van de hidden pilars..
probleem is alleen dat je met hoogte verschil zit..
kan wel bodems van 10 cm dik gebruiken (de pilaren zijn 15.4 cm) maar hoop dat er dan niet teveel verschil komt, omdat er een bloemenrand op komt, vandaar dat het wel moet aansluiten..

een vulling van 5 cm is wel heel veel of niet?

betreft de taart standaard (met die pilaar in het midden)
tja dat is dan hun verrassing.. omdat het ook voor mij een keer ophoudt... en verwacht dat hun die standaard ook niet erg vinden (hadden ze bij de bakker ook gehad) maar hun willen niet aansnijden en dat ze er iets uit moeten halen, dat is juist het probleem...

zal volgende week ook eens wat shops bellen.. (die die standaarden verkopen.

en tja dan zijn het maar wat grotere taarten... (bv 35,25, 15)
het zij zo..

22

Hier nog een topic met wat plaatjes erbij over stapelen met maiskolfprikkers:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=130997

Groet, Jolanda

23

sorry zie net dat de pilaren 12.6 zijn... vulling 2.5 cm zal die wel redden of zou ik beter een 7.5 pan kunnen kopen?

24

Ik zie nu jouw vorige bericht. Wat de standaards betreft: neem van mij aan, dat snijdt moeilijker dan een stapeltaart. Ik heb zelf op een locatie meegemaakt, dat ze de lagen niet van elkaar haalden, maar tussen de platen gingen snijden! Dat is met een laag van 35 cm echt niet behoorlijk te doen, lijkt mij !
En de hidden pilars snij je zelf op de gewenste maat. Als jij taarten dus een cm of 8 zijn, dan snij je bijna de helft af. Ik heb er zelf nooit mee gewerkt, wel met de pilaren die er boven uit steken.

Als het vrienden van je zijn, zou ik een klein stapeltaartje maken en hiermee bij ze langs gaan. Heb zo'n vermoeden, dat ze bij het zien van een normale stapelconstructie er heel anders tegenaan kijken.
Succes met beslissen! En met de taart natuurlijk.

Groet, Jolanda

25

het grappige is dat ik dus vorige week met een stapel ben geweest (en het was met toch warm)

dat was een 26 met een 12.5 erop (mtn klopte natuurlijk niet) maar moet ze nog bestellen en deze had ik in huis... en de stapel zakte nergens in..