1

Onderwerp: Fondant rond uitrollen

Ik heb net mijn eerste taart gemaakt. Het ging op zich wel goed alleen kreeg ik de fondant voor rond om niet rond uitgerold. Daardoor pastte hij ook niet helemaal. Ik heb al verschillende filmpjes bekeken. Hoe doen jullie dat?

Re: Fondant rond uitrollen

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met de fondant voor rondom? Als je een ronde taart bekleed dan rol je het fondant zo rond mogelijk uit. Het makkelijkst is om de doorsnede en de hoogte op te meten en dit bij elkaar op te tellen, zodat je weet hoe groot de doorsnede moet zijn.

3

Re: Fondant rond uitrollen

Je fondant blijven draaien tijdens het uitrollen....zo zou je min of meer een rode vorm moeten krijgen. Als het niet past moet je de lap groter uitrollen denk ik

Live as if you were to die tomorrow
Learn as if you were to live forever! -Ghandi-

4

Re: Fondant rond uitrollen

DotjeSlagroom schreef:

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met de fondant voor rondom? Als je een ronde taart bekleed dan rol je het fondant zo rond mogelijk uit. Het makkelijkst is om de doorsnede en de hoogte op te meten en dit bij elkaar op te tellen, zodat je weet hoe groot de doorsnede moet zijn.

De grootte wist ik wel maar ik kreeg de lap niet helemaal rond.

5

Re: Fondant rond uitrollen

Volgende keer iets meer fondant gebruiken zodat je een grotere lap kunt maken. Of dunner uitrollen.  :Y

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

6 Laatst bewerkt door @ppeltje (10-07-2013 15:42)

Re: Fondant rond uitrollen

Met uitrollen is mijn lap ook lang niet altijd rond hoor, maar gelukkig kun je met een vierkante lap ook een ronde taart bekleden, mits die maar groot genoeg is.  ;)
Wat helpt is om rustig uit te rollen en niet te hard te willen drukken op de roller. Gewoon telkens een klein stukje en dan de lap weer een kwartslag draaien, totdat de lap groot genoeg is om de hele taart te bedekken. Dan de lap over de taart draperen en met je handen de lap om de taart heen modeleren. Dan ga ik met de smoother aan de slag om alles netjes om de taart te krijgen en het te veel aan fondant snij je er dan langs de randjes af.

Dat is toch een TAART waard!

7 Laatst bewerkt door Tamataartje (10-07-2013 16:45)

Re: Fondant rond uitrollen

Wat ik doe is vanuit het midden naar links en daarna vanuit het midden naar rechts rollen, in een kwart cirkel beweging zeg maar. Dan het fondant een kwartslag draaien n opnieuw vanuit het midden links en dan vanuit het midden naar rechts rollen, enz. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel?
Verder gebruik ik de mat, en dat maakt het ook eenvoudiger  ;)

8

Re: Fondant rond uitrollen

gewoon voldoende fondant gebruiken, liever iets teveel,

en idd van het midden naar de randen rollen.

van het midden naar rechts, van midden naar links,
de lap een kwart slag draaien, en weer opnieuw.
(wat boven en onder was, is dan links en rechts,
zodat je alle kanten 'pakt')

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

9

Re: Fondant rond uitrollen

inderdaad, zo doe ik het ook: ik gebruik een mat (en dat werkt echt perfect!) en vanuit het midden rol ik alle kanten op. Mat steeds een beetje draaien, en dan weer alle kanten oprollen vanuit het midden.......

begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach...
want wie vrolijk is in de morgen, die lacht de hele dag!

10

Re: Fondant rond uitrollen

Ik rol uit op een mdf-plaat bekleed met tafelzeil. Op de plaat heb ik verschillende maten cirkels getekend passend bij de grootte van taart. Zo heb ik altijd de perfecte grootte  :)