1

Onderwerp: Bak vaak scheve kapsels, wat doe ik fout?

Ik gebruik de Funcake mix en volg dan precies de beschrijving op de verpakking. Beboter en bloem mijn taartvorm en doe er dan ook een bakpapiertje in. Ik hou precies de baktijd aan, en bak opbouwend, 140. 150 en 160 graden (als ik dit niet doe gaat het helemaal mis) vaak laat ik  het kapsel nog 1 of 2 minuten langer in de oven en als ik hem dan op het rooster stort om af te koelen, merk ik dat het kapsel vaak scheef is, of aan 1 kant inzakt.

Zou graag tips willen hebben om betere kapsels te bakken.

Een dag niet getaart is een dag niet geleefd.

2

Re: Bak vaak scheve kapsels, wat doe ik fout?

verwarmd je oven wel goed?
lijkt me dat ie aan de ene kant warmer wordt..

3

Helaas is wat op de verpakking staat enkel een richtlijn en werkt het bij iedere oven vaak net iets anders.
Ik vermoed ook dat je oven niet helemaal gelijkmatig warm wordt.
Wat je kunt doen is halverwege de baktijd de vorm draaien en toch nog iets langer bakken, zodat ie zeker weten helemaal gaar is.
Ik denk dat het inzakken komt doordat ie nog niet niet helemaal goed gaar is.

Succes verder!

Dat is toch een TAART waard!

4

Als je hem uit de vorm stort draai je hem dan weer gelijk terug of laat je hem ondersteboven afkoelen?

@ppeltje schreef:

Helaas is wat op de verpakking staat enkel een richtlijn en werkt het bij iedere oven vaak net iets anders.
Ik vermoed ook dat je oven niet helemaal gelijkmatig warm wordt.
Wat je kunt doen is halverwege de baktijd de vorm draaien en toch nog iets langer bakken, zodat ie zeker weten helemaal gaar is.
Ik denk dat het inzakken komt doordat ie nog niet niet helemaal goed gaar is.

Succes verder!

stomme vraag misschien, maar als je de oven tussentijds open doet gaat ie dan niet helemaal inzakken??

6

moet je ook vrij laat in het bakproces doen, bijv. na 20 min.ong. als je 30min bakt.

djehr schreef:

Als je hem uit de vorm stort draai je hem dan weer gelijk terug of laat je hem ondersteboven afkoelen?

Ik laat hem ondersteboven op een rooster afkoelen.

8

Misschien heel raar, maar gebruik je een hete lucht oven? zo eentje met een ventilator die de warmte rondpompt.

Mijn oven namelijk doet dat wel, en de luchtverplaatsing in de over zorgt bij mij altijd dat de ene kant van mijn taarten/cupcakes e.d. hoger zijn dan de andere kant.

Ik bak dus enkel op boven- en ondertemp, zonder de ventilator. En sindsdien geen problemen meer.
Ik stort ook mijn kapsel onderteboven op het rek, direct als het uit de oven komt.

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

Suuske, ik heb een vrij nieuwe oven en bak i.d.d. altijd op hetelucht, jij dus met boeven- ondertemperatuur, hoe werkt dat precies? En vooral moet je dan ook opbouwend bakken?

10

Zelfgebakken schreef:

Suuske, ik heb een vrij nieuwe oven en bak i.d.d. altijd op hetelucht, jij dus met boeven- ondertemperatuur, hoe werkt dat precies? En vooral moet je dan ook opbouwend bakken?

Ik kan dat instellen op mijn oven ... verschillende standen (zo handig)  :) . In feite "staat" de warmte dan stil in de oven, en is het van onder net zo warm als van de bovenkant. Mijn ventilator is gewoon te sterk en verplaatst gewoon het beslag.

Ik bak niet echt opbouwend. Mijn kapsels (moscovisch) bak ik op 160/170 en mijn cupcakes gaan op 180.

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious