1

Onderwerp: Crisco

Hallo,
Enkele weken geleden heb ik voor het eerst Crisco gebruikt om de fondant uit te rollen (ipv poedersuiker wat steeds wit achterliet op het fondant). Rolde prima uit, kreeg het keurig op het biscuit, maar toen... was het heel stroef om de fondant met de "gladmaker" strak/glad op het biscuit te krijgen. Wat deed ik fout? Of is het gewoon geen goede "gladmaker"? Of, bedenk ik me terwijl ik dit zit te typen, heb ik het fondant er gewoon verkeerdom op gelegd? Met de onderkant boven??

Ik ga zo weer aan de slag, dus misschien kom ik er zelf wel achter... :-)
Bedankt,
Judith

Re: Crisco

Hoi,

Hoeveel crisco heb je gebruikt? Je hebt altijd maar een klein beetje nodig voor het uitrollen. Crisco is niet bedoeld om je fondant glad te maken, dat doe je met een smoother.
Crisco is alleen bedoeld om fondant makkelijk van je werkblad af te krijgen.
Maar je kunt crisco ook gebruiken om je fondant wat soepeler te maken, dan kneed je een beetje door de fondant heen en wordt deze wat soepeler. Bij erg oude fondant die brokkelt werkt dat niet, dan kun je de fondant beter weggooien.

Succes.

3

Re: Crisco

Het nadeel van crisco is, dat het wat vettig wordt. Hierdoor plakt het niet aan je werkoppervlak, maar dus wel aan je smoother.
Je kunt de lap er zo op leggen dat de laag die in contact is gekomen met de crisco aan de taartkant zit, maar ik vindt het zelf veel prettiger om op een mix van poedersuiker en maizena uit te rollen. Deze doe ik in een eigengemaakte dustingpouch (een pantykous). Gewoon een klein beetje op je werkblad poederen en het werkt als een trein!
Geen problemen met wit uitgeslagen fondant of plakkende smoothers.  ;)

Dat is toch een TAART waard!

4

Re: Crisco

Je gladmaker heet 'Smoother' ..

Het kan zijn dat hij wat aanzuigt op het moment dat er crisco op je fondant zit, echter zorg dat je smoother compleet schoon is.. hou hem heel lichtjes op het fondant, en begin dan zachtjes rondjes te draaien.. je zult zien dat je steeds iets harder kunt duwen en dan krijg je je fondant mooi glad..

Kneed nooit crisco door je fondant, als het wat droog is.. gewoon wat water aan je handen, dat goed door kneden, eerst is het wat plakkerig, maar met enkel vochtige handen is het al snel weer gewoon goed kneedbaar en soepel.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

5

Re: Crisco

Ik gebruik nooit crisco of poedersuiker.
Maar een wilton mat, waar ik op kam zien hoever ik ook moet uitrollen :Y  max. Tot 50 cm kan ik dat maar ik bak niet groter als 30 doorsnee taart.
Maar heel soms zuigt mijn smoother ook aan als hij nog op de mat ligt.

6

Re: Crisco

Ik gebruik nooit crisco of poedersuiker.
Maar een wilton mat, waar ik op kam zien hoever ik ook moet uitrollen :Y  max. Tot 50 cm kan ik dat maar ik bak niet groter als 30 doorsnee taart.
Maar heel soms zuigt mijn smoother ook aan als hij nog op de mat ligt.

7 Laatst bewerkt door Siska1974 (12-07-2013 19:42)

Re: Crisco

Ik heb soms ook dat de smoother niet lekker glijdt over mijn fondant of marsepein, tegenwoordig doe ik bakpapier tussen mijn beklede taart en de smoother, dat werkt wat mij betreft echt ideaal!

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

8

Re: Crisco

Bommeltje schreef:

Je gladmaker heet 'Smoother' ..

Het kan zijn dat hij wat aanzuigt op het moment dat er crisco op je fondant zit, echter zorg dat je smoother compleet schoon is.. hou hem heel lichtjes op het fondant, en begin dan zachtjes rondjes te draaien.. je zult zien dat je steeds iets harder kunt duwen en dan krijg je je fondant mooi glad..

Kneed nooit crisco door je fondant, als het wat droog is.. gewoon wat water aan je handen, dat goed door kneden, eerst is het wat plakkerig, maar met enkel vochtige handen is het al snel weer gewoon goed kneedbaar en soepel.


bedankt voor de tip!

maar waarom kun je beter geen crisco door de fondant kneden?

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

Re: Crisco

Ik heb net ook ergens gelezen dat je crisco door het fondant kunt kneden om het minder droog te maken, heb het gedaan maar was geen succes. Ook geen idee hoeveel ik moest gebruiken eigenlijk.. maar goed ga opnieuw beginnen met andere fondant.