1

Onderwerp: Meringue blijft zacht

Hallo,

Ik ben momenteel meringues aan het maken (doorsnee 8cm, niet erg dik, voor een merveilleux), maar ze blijven zacht.
In het recept staat:
Klop 250gr eiwit stijf met 250gr suiker. Dit heb ik gedaan en het was echt heel erg stevig.
Dan moesten ze 1u in een oven op 90°, maar na 1u waren ze nog steeds heel zacht. Nu zitten ze er al 2u in, maar ze blijven echt heel plakkerig.

Heeft iemand een idee hoe dit kan komen?

Groetjes,
Arii

Re: Meringue blijft zacht

Dat kan gerust 3 uur duren op die temperatuur, maar dan blijven ze wel mooi wit. Jekan de oven ook op 120zetten maar dan krijg je meer kleur op je meringues

I never met a calorie I didn't like....

3

Oke, bedankt voor het antwoord, dan zal ik nog wat geduld moeten hebben :D
Ik zal binnen een uur laten weten of ze dan hard zijn geworden :)

4 Laatst bewerkt door Arii (04-07-2013 18:10)

Momenteel, na 3u, nog steeds heel zacht. Echt nog helemaal niet krokant :nooo

Doordat het zolang duurt kan ik ze ook niet meer allemaal vandaag afbakken. Kan ik het opgeklopte eiwit bewaren? Een deel is al opgespoten, een ander deel zit nog in de spuitzak.

Edit: 15minuten geleden de oven op 120° gezet en nu ziet de meringue helemaal bruin, maar nog altijd echt héél erg zacht.

5

Heb je oven dicht? Wordt het vocht afgevoerd? Ik moet mn oven altijd op een kier laten staan, anders drogen ze bij mij niet.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

6

De oven is dicht ja, misschien moet ik volgende keer proberen hem op een kier te zetten.

Ik heb de oven om 19u uitgezet, ik moest weg en laat hem niet graag opstaan. Heb hem wel toegelaten. Toen ik daarnet, om 21u30 keek, waren ze wel hard. Hopelijk blijven ze dat ook :)

Wat ik wel vreemd vind, ik heb in deze oven al meringues gemaakt, zonder probleem. Wel al een hele tijd geleden (laatste keer dat ik me herinner is 3 jaar geleden :) ook wel met oven dicht)
Maar de vorige keer dat ik meringues maakte waren ze ook mislukt, maar toen had ik zelf maar wat gedaan qua ingrediënten, dus dacht dat het daar misschien aan lag. Maar nu wilden ze dus weer niet lukken... De oven zelf zal misschien niet meer zo goed zijn :think:

Ik doe mijn oven ook altijd gewoon dicht hoor, maar ik laat het wel 3 tot 4 uur drogen in de oven op 90 graden. Ik heb een keer gehad dat de onderste (ik had ze zeg maar 3 lagen gestapeld door middel van die rekjes) nog niet helemaal droog was, dus heb ik die apart nog een uur laten drogen. Dus ik denk dat het een kwestie is van geduld!

8

Ik denk inderdaad dat ik misschien wat te ongeduldig was, doordat in het recept stond dat ze er maar een uur in moesten.

De tweede portie werd trouwens véél sneller hard aan de buitenkant. Deze heb ik 2u op 100° er in gezet en toen waren ze al hard aan de buitenkant. Dan heb ik de oven uitgezet maar er wel in laten staan, en vanmorgen waren deze heerlijk knapperig :)