1

Onderwerp: Ardechoise: Aantal recepten met Kastanjes / vanille / chocolade

Hallo medebakkers,
ik ben in de meivakantie altijd in de Ardeche in Frankrijk en hier maken ze ontzettend veel taarten en hartige gerechten met kastanje.
Als ik in de Ardeche ben werk ik bij een Frans eetcafe in de bergen. Dit is helemaal geweldig. Hier bedien ik mensen, run de bar en help in de keuken. Zo leer ik echte cailletes maken (gehaktballen van buikspek/vlees met kastanjes en knoflook), terrine (wildzwijn, paddestoelen etc), maar ook stoofpotten, brood en natuurlijk: taarten!

Een aantal recepten met kastanjes / vanille / chocolade.

Kastanje'koek'
-kastanjepuree
-gesmolten chocolade (puur)
-gesmolten boter
-basterdsuiker (donker)
Van alles even veel. Mengen in foodprocessor en in een cakevorm gieten. De cakevorm eerst bekleden met plasticfolie. In de koelkast zetten voor minstens 1 nacht. Vervolgens plakjes van snijden.
Is erg machtig maar zeer gewild met lobbige room (zonder suiker) en vanillesaus...
Ook kun je er een bodem onder doen van bijvoorbeeld oreo's en een beetje gesmolten boter.

Ardechoise coupe:
-vanilleijs
-kastanjepuree
-suikersiroop
-vanille
-kastanjeijs (kastanjepuree, vanille, room, suikersiroop - ijsmachine)
-evt chocoladeijs (liefst puur of brownie)
-slagroom
De kastanjepuree zoeter maken met suikersiroop en vanille (in keukenmachine. Doe een flinke eetlepel op het bord (bord het liefst gekoeld) en trek er een mooie streep van.
Leg vervolgens een mooie bol van elke smaak op de streep.
Serveer met lobbige room.


Soesjes met kastanjeroom
-kastanjepuree (liefst gezoet met vanille)
-slagroom
-lege soesjes
-beetje room
-pure chocolade
Klop de slagroom op (niet al te stijf!)
En vouw de kastanjepuree er door. Vul de soesjes met de kastanjeroom en maak een ganache van de chocolade en room. Doop vervolgens de soesjes er in. Laat hard worden.


Ik zal nog meer recepten plaatsen uit frankrijk (als daar vraag naar is :) )

groetjes Maxime (Tari)

Enthousiaste groet, Maxime

2

Re: Ardechoise: Aantal recepten met Kastanjes / vanille / chocolade

Geweldig en bedankt voor het plaatsen! even een dom vraagje, waar kan ik kastanjepuree halen?

3

Re: Ardechoise: Aantal recepten met Kastanjes / vanille / chocolade

Lekker! Ik vind het altijd leuk om goede recepten te krijgen. Graag!

Ik bak in een 4-oven AGA,
Aga gebruikers groep: https://www.facebook.com/groups/715038115222711/

4

Re: Ardechoise: Aantal recepten met Kastanjes / vanille / chocolade

Super!! Kom maar door met die recepten. Ben net terug uit de Ardeche en wil wel terug.. de coupe ardechoise klinkt bekent en is dus ook genuttigd, wie weet kan ik het ook maken... zou leuk zijn...