1

Onderwerp: Vast al een gesteld , maar ik kan het nergens vinden op het forum.....

Ik heb een verzoek gekregen voor het maken van een taart die bij de ontvanger nietin de koelkast kan.
Zijkomt de taart de avond voor gebruik (volgende dag middag) ophalen.
Bij mij kan de taart in de koeling, bij haar dus zeg maar voor het gemak 24 uur niet.
Het wordt een vulling die buiten de koelkast kan bv vlaaivulling, botercreme.

Mijn 2 vragen zijn :

1. hoe lang kan zo'n taart buiten de koelkast ?
2. wat wanneer het heel warm is zoals afgelopen dagen, kan het dan ook ??

tot nu toe heb ik altijd ontvangers gehad die konden koelen en ik heb geen ervaring hier mee.

Hoor graag van jullie

Groetjes Margo

2

Re: Vast al een gesteld , maar ik kan het nergens vinden op het forum.....

De meningen over het bewaren vanbotercreme(mix) buiten de koelkast zijn wat verdeeld, maar als je de taart daarmee vult en met vlaaivulling kan hij best een tijd buiten de koelkast is mijn ervaring met taarten voor eigen gebruik.
De crème zal alleen zacht worden waardoor je taart wat kan gaan 'zakken'. Zou de ontvanger adviseren de taart op een zo koel mogelijke plek te bewaren (schuur, garage, bijkeuken, kelder) uiteraard in een afgesloten doos.

Nou, mijn schuur/ garage is absoluut niet koel met deze temperatuur buiten, eerder loeiheet :cool: dus daar bewaren zou ik niet adviseren ;)

I never met a calorie I didn't like....

4

Maar wat is lang, kan 24 uur  echt ???

5

Met deze temperatuur kan eigenlijk geen enkele vulling buiten de koelkast bewaard blijven.

De nieuwe Trigger Arrow --> www.triggercars.eu www.facebook.com/triggercars
Mijn mooi verzameling sneeuwbalbolletjes --> www.facebook.com/sneeuwbalbolletjes

6

tja ik zou liever geen risico lopen.
Je botercreme wordt heel zacht en voor de boter lijkt het me bij deze temperaturen en luchtvochtigheid niet goed zo lang buiten de koeling.
Kan ze hem niet later ophalen of bij buren of bekenden koel weg zetten?

Groetjes Gerien

7

Grietje; ik heb ook al aangegeven dat ik het een groot risico vindt en dat ik niet wil dat er iemand ziek wordt van mijn taarten en dat ik het op het forumwou na vragen. Geen koelkast - geen taart denk ik dan maar !!! Zal maar weer overleggen !!

Thanxs voor jullie reactie !!

8 Laatst bewerkt door Carien (21-06-2013 07:35)

tsja, ik begrijp dat nooit zo.....
ik smeer boter op m'n brood, ja, van die echte :Y
Die boter staat niet in de koelkast :nooo  want dan is het niet smeerbaar, maar gewoon in een keukenkastje, ook met dit weer :Y
Nog never nooit niet rare boter gehad en we eten echt niet 1 heel pakje per dag ;)
Ik denk dan ook dat de bc qua bederf geen enkel probleem is (d'r zit ook nog een hele lading suiker in, daardoor blijft het nog langer houdbaar), het door de warmte wat uitlopen/inzakken zal misschien wel spelen.
Vlaaivulling heb ik geen ervaring mee, maar dat lijkt me ook geen probleem hoor :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

9 Laatst bewerkt door fruitcake (21-06-2013 08:04)

Carien schreef:

tsja, ik begrijp dat nooit zo.....
ik smeer boter op m'n brood, ja, van die echte :Y
Die boter staat niet in de koelkast :nooo  want dan is het niet smeerbaar, maar gewoon in een keukenkastje, ook met dit weer :Y
Nog never nooit niet rare boter gehad en we eten echt niet 1 heel pakje per dag ;)
Ik denk dan ook dat de bc qua bederf geen enkel probleem is (d'r zit ook nog een hele lading suiker in, daardoor blijft het nog langer houdbaar), het door de warmte wat uitlopen/inzakken zal misschien wel spelen.
Vlaaivulling heb ik geen ervaring mee, maar dat lijkt me ook geen probleem hoor :)

Dat dacht ik dus ook. Mijn oma en opa hadden de boter ook nooit in de koelkast en die zijn best oud geworden...en nogmaals, een stapeltaart voor eigen gebruik staat hier met een verjaardag ook bijna de hele dag op tafel en dat gaat prima. Wordt alleen wat zachter....
Maar ik heb al eerder gelezen dat mensen daar dus verschillend over denken.

10

Ik heb ergens ook eens bij iemand gelezen dat ze een kernthermometer had gebruikt om te meten en de laag fondant ook redelijk goed isoleert en een koele taart dus koel houdt. Maar 24 uur voor een klaargemaakt product lijkt me toch wat veel, zeker met de huidige temperaturen.

ik weet NIET of het kan, maar als je 'm nou eens bevroren aanlevert? Dan kan 'ie in die 24 uur op de koelste plek in huis ontdooien. Maar ik heb geen ervaring met het buiten de koelkast ontdooien van taarten, dus ik weet het niet zeker.

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

elleoj schreef:

Ik heb ergens ook eens bij iemand gelezen dat ze een kernthermometer had gebruikt om te meten en de laag fondant ook redelijk goed isoleert en een koele taart dus koel houdt. Maar 24 uur voor een klaargemaakt product lijkt me toch wat veel, zeker met de huidige temperaturen.

ik weet NIET of het kan, maar als je 'm nou eens bevroren aanlevert? Dan kan 'ie in die 24 uur op de koelste plek in huis ontdooien. Maar ik heb geen ervaring met het buiten de koelkast ontdooien van taarten, dus ik weet het niet zeker.

Denk dat ie ontiegelijk gaat zweten....Maar het is vandaag al weer een heel stuk koeler dan gisteren!

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

12

Het is vandaag minder warm, dus het probleem zal al een stuk minder groot zijn. Met de warmte van afgelopen dagen weet ik het niet of ik de gok zou nemen. Volgens mij smelt de botercreme gewoon uit je taart. Met deze temp. moet het volgens mij kunnen. Misschien is er een mogelijkheid om de taart in een grote koeltas te bewaren, met een paar koelelementen op de bodem. Scheelt toch aanzienlijk in de temperatuur.

13

En als je je botercreme nu eens op basis van crisco maakt? Zie amerikaanse buttercream onder de recepten. Dat blijft stabieler dan boter (maar je moet wel van de smaak houden).

Ik zou zelf vullen met jam of vlaaivulling en afsmeren met gezeefde abrikozenjam. Desnoods bak je een cake in plaats van een biscuit zodat je een lekkere smaak krijgt. En dan marsepein erover en dan moet het goedkomen.

Tieneke

14

Ik ben nu een taart aan het maken, maar vind de bc (1:1) echt een ramp nu! Veel te slap ik ben dus ook bang dat mijn taart een beetje gaat zakken. Ik heb nu vlaaivulling gebruikt maar de bovenste lagen wiebelen een beetje  :( . Normaal heb ik hier nooit last van. Denk dat ik voor morgen jam gebruik in mijn taart. Toch iets steviger, denk ik.
Met deze temperaturen zet ik mijn taarten altijd in de koeling. Ik denk ook niet dat je ziek wordt van de bc, maar hij wordt erg slap....

15

afsmeren met ganache, dat wordt wel hard  :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

16

En heel dun vullen, als de vulling dan zacht wordt zakt je taart toch niet zo snel in.
Eventueel kun je aan je botercreme een smaakje geven en er dan nog geraspte chocolade of fijngehakte caramel over strooien, heb je toch een wat spannendere vulling maar eentje die wel stevig is.

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!