51 Laatst bewerkt door Jelly (14-06-2013 15:30)

Re: Doei botercrème!!!

Nou .... ik ook een ganache maken. Pfffff ik kan niet zeggen dat het helemaal gelukt is. Ik had 200 pure chocolade met 100 ml. slagroom gedaan. Toen had ik al gelijk een probleem. Want voor de vulling moet je se ganache opkloppen, toch??? Te hard, te zacht, uiteindelijk nog maar wat chocolade en slagroom gehaald en overnieuw gedaan. Het zit er nu op, maar glad .... nou nee niet echt. Is het nou zo moeilijk, of doe ik iets verkeerd. Ik heb nu ook aardig wat over. Kan ik dat bewaren in de vriezer??
Graag jullie adviezen!!

Ik wilde wel een foto meesturen, maar weet niet hoe dat moet??

52

Sorry, maar hier kan ik je niet mee helpen... iemand anders?

53

Jelly, bij de taartenparade staat een sticky, waarin beschreven wordt hoe je foto's moet plaatsen.
Komt erop neer dat foto ergens openbaar op het www moet staan. De link kopieer je hiernaartoe en de letters url (die er dan vaak staan) verander je in img.

Ik heb ganache nog nooit opgeklopt, dus daar kan ik je niet mee helpen. Ik begrijp je probleem ook niet helemaal, je hebt het over vulling en over niet glad erop zitten.... Wat bedoel(de) je precies? :think:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

54

Ze heeft de verkeerde verhouding gebruikt.
Maar inmiddels ook een eigen topic aangemaakt en daar veel tips in gekregen.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

55

Dank je Eveline  ;)

56

Jeetje, de taart ziet er zo mooi strak uit, dan hoeft er toch eigenlijk geen fondant of marsepein meer overheen?
Alleen wat decoratie wellicht, maar geen hele lap, toch?

57

Chantaldb schreef:

Jeetje, de taart ziet er zo mooi strak uit, dan hoeft er toch eigenlijk geen fondant of marsepein meer overheen?
Alleen wat decoratie wellicht, maar geen hele lap, toch?

Met deze dikge niet, maar als j het gebruikt zoals je afsmeerd met bc dan kan er gewoon fondant overheen.

58

Inderdaad  :)

59

Tamataartje schreef:

Ik heb net Flo Coat van AmeriColor geprobeerd om ganache te kleuren, en dat gaat super! 5 druppels flo-coat op 1 druppel kleur gel mengen en daarna door de gesmolten ganache doen. Ik heb nu ganache in teal  :)

de taart is erg strak met ganache, ik ben benieuwd naar het resultaat van ganache in teal. Heb je een foto?

60

ik had nog wat restjes van zoons verjaardag, om een beeld te geven van de dikte van de afsmeerganache even foto's gemaakt ;)
https://lh3.googleusercontent.com/-7SxP-iqmd_U/UcAp_mysj3I/AAAAAAAAY-E/bP7Y4ftM3wg/s400/IMG_7669.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-IKGhLV5cf-s/UcAqA2JbJJI/AAAAAAAAY-M/44k9g6fv3oQ/s400/IMG_7670.JPG

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

61

fenny schreef:
Tamataartje schreef:

Ik heb net Flo Coat van AmeriColor geprobeerd om ganache te kleuren, en dat gaat super! 5 druppels flo-coat op 1 druppel kleur gel mengen en daarna door de gesmolten ganache doen. Ik heb nu ganache in teal  :)

de taart is erg strak met ganache, ik ben benieuwd naar het resultaat van ganache in teal. Heb je een foto?

Nee, helaas, ik heb gewoon een heeeeeeeel klein beetje witte ganache gemaakt en deze daarna gekleurd, om te kijken of het zou gaan. Ik zal binnenkort een keer proberen een hele taart met een leuk kleurtje te ganachen, mijn gezin vindt dat vast niet zo erg  ;)

62

Carien schreef:

ik had nog wat restjes van zoons verjaardag, om een beeld te geven van de dikte van de afsmeerganache even foto's gemaakt ;)
https://lh3.googleusercontent.com/-7SxP-iqmd_U/UcAp_mysj3I/AAAAAAAAY-E/bP7Y4ftM3wg/s400/IMG_7669.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-IKGhLV5cf-s/UcAqA2JbJJI/AAAAAAAAY-M/44k9g6fv3oQ/s400/IMG_7670.JPG

Voor onder fondant is dat inderdaad dik genoeg  :Y  Maar als je alleen ganache gebruikt is een iets dikkere laag wel zo lekker, toch?

63

Heb het filmpje gevolgd en er was een laag van 4 mm met ganach alleen moeilijk om een karton te krijgen die dan 4 mm groter is maar hij ziet er wel gaaf uit hoor ga het ook proberen

Die is mooi strak afsmeren met ganache nog nooit gedaan toch ook eens gaan p
roberen

https://www.facebook.com/Fienstaarten
hoogeloon nbr omgeving eindhoven

65

geertje60 schreef:

Heb het filmpje gevolgd en er was een laag van 4 mm met ganach alleen moeilijk om een karton te krijgen die dan 4 mm groter is maar hij ziet er wel gaaf uit hoor ga het ook proberen

Een laag van 4 mm rondom betekend een board van 8 mm groter dan je biscuit. Aangezien je biscuit altijd iets krimpt kun je een board kopen dat 7,5 mm groter is dan je bakpan.
Maar als je het wilt gebruiken om daarna te bekleden, gebruik ik altijd een board dat dezelfde maat is als je pan.

66

hartstikke bedankt voor de tip grtjes

67

Hallo, zou iemand voor mij een kort stappen plan kunnen vertellen van het maken van de ganache.  Ik heb het filmpje wel bekeken maar ik ben niet zo Engels aangelegd  :o

68

Liefk onder het topic recepten staat bij bekleden/decoreren hoe je ganache moet maken.
Misschien heb je er wat aan?

Bakken deed ik al zou ik nu toch ook besmet raken met het taartenvirus??

69

Liefk schreef:

Hallo, zou iemand voor mij een kort stappen plan kunnen vertellen van het maken van de ganache.  Ik heb het filmpje wel bekeken maar ik ben niet zo Engels aangelegd  :o

De snelle manier, die bij mij altijd lukt en door de temp ook buiten de koelkast kan.

Chocoladedrops kopen of repen fijnhakken
Chocolade/slagroom puur 1:1 melk 2:1 wit 3:1 (dus bv 200 gram melkchoco op 100 ml slagroom).

Slagroom aan de kook brengen en daarna over de chocolade gieten.
Goed doorroeren tot er geen stukjes meer inzitten en daarna in de koelkast op laten stijven.
Eruit halen om af te smeren als het ongeveer chocopasta dikte is. Te hard geworden? Dan even in de magnetron.
Dit is evt ook op te kloppen om m iets minder compact te maken als vulling.

70

Niets meer aan toe te voegen  :)

71

prachtige en heerlijke strakke taart
ik moet het ook nog eens proberen
even op mijn to do lijstje zetten voor als ik vakantie heb...

72

wil ik ook nog wel proberen, heb het op youtube ook gezien en lijkt(en klinkt) super...chocolade,mmmm echt mooi strak