1

Onderwerp: vraagje over ganache

Nou .... ik ook een ganache maken. Pfffff ik kan niet zeggen dat het helemaal gelukt is. Ik had 200 pure chocolade met 100 ml. slagroom gedaan. Toen had ik al gelijk een probleem. Want voor de vulling moet je se ganache opkloppen, toch??? Te hard, te zacht, uiteindelijk nog maar wat chocolade en slagroom gehaald en overnieuw gedaan. Het zit er nu op, maar glad .... nou nee niet echt. Is het nou zo moeilijk, of doe ik iets verkeerd. Ik heb nu ook aardig wat over. Kan ik dat bewaren in de vriezer??
Graag jullie adviezen!!

Ik wilde wel een foto meesturen, maar weet niet hoe dat moet??

2

Re: vraagje over ganache

Ik snap je vraag niet helemaal, hoe maak je je ganache?

3

Deze snap ik ook niet helemaal  :think:

Maar voor vullen zou ik in ieder geval niet 2 pure choco : 1 slagroom doen, dat wordt wel erg zwaar.

Ikzelf maak altijd stukjes van de choco die ik in een schaal doe, dan de slagroom aan de kook brengen in een pannetje en over de chocostukjes gieten. Dan roeren (NIET met een houten lepel) tot alles gesmolten is en af laten koelen.

Kun je hier wat mee?

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

4 Laatst bewerkt door djehr (14-06-2013 21:31)

Voor de juiste verhoudingen en gebruiksaanwijzing kijk even hier:
http://www.deleukstetaarten.nl/recept/153/Ganache/

5

Ik kan het niet eens goed uitleggen. ik had gelezen dat je van 300 gr. chocolade een hele taart kon vullen en afsmeren. Nou ik had niet eens genoeg voor de vulling. dus wat ik nou verkeerd gedaan had???? ik had de helft voor de vulling opgeklopt, maar dat werd al heel snel heel hard, dus ik hoop maar dat dat nog te eten is.
Hoe doen jullie dat dan? De helft voor de vulling, en dan opkloppen? En moet de chocolade dan heel koud of of kamertemperatuur zijn?
Ik heb de ganache gemaakt met de magnetron, zoals ook in het filmpje gezegd werd. Daar werd ook gezegd 2:1 dus 2x keer de hoeveelheid chocolade op 1 deel slagroom.

6

Ik maak hem altijd 1:1 en dan is hij vloeibaar genoeg om mee af te smeren. Als je 2:1 doet krijg je inderdaad een heel dikke ganache. 
Als je 330 gram chocolade met 300 ml slagroom mengt moet dat ook voldoende zijn .

Ik denk echt dat je een andere verhouding moet maken...

7

2:1 is voor melkchocolade, met puur is 1:1 echt prima!
Wat djehr zegt, 300 gr chocolade en 300 ml slagroom moet meer dan voldoende zijn om je taart te vullen en af te smeren.

Succes!

8

Dank jullie wel! Ik moet van de week weer een taart maken en ga het dan met jullie tips weer proberen!

9

Puur is 1:1 melk is 2:1 en witte choco is 300 gram op 125 ml

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

10

wit kan prima 1:3  :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

11

Ik vind m zelf wat bros worden 1:3.
Maar dat is persoonlijk.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart