1

Onderwerp: Limoen smaak

Hallo allemaal,

Misschien dat iemand het al eens geprobeerd heeft. Maar ik zou graag willen weten of iemand al eens een keer verse limoensap heeft gebruikt in boter creme? Is dat lekker? Proeft dat hetzelfde als de LorAnn potje lime? En hoeveel gebruik je dan op 250 boter creme?

Meestal doe ik het gewoon op gevoel. Maar met limoen heb ik nog nooit uitgeprobeerd!

Ik hoor het graag van jullie!
(Nu even snel de kids van school halen! Ik hoop dat er vanavond reacties zijn!)

2

Re: Limoen smaak

Ik heb het wel eens geprobeerd, het is niet eenvoudig.
Door de zuurheid van de limoen schift de botercreme nogal snel.
Ik heb wel verse botercreme gemaakt, geen mix.
200 g boter, 200 g poedersuiker, 200 g roomkaas, en dan enkele druppels uit een limoen geperst, tot het lekker smaakt.
En dan maar blijven opkloppen in een bak warm water tot het niet meer schiftte :)

3

TineL schreef:

Ik heb het wel eens geprobeerd, het is niet eenvoudig.
Door de zuurheid van de limoen schift de botercreme nogal snel.
Ik heb wel verse botercreme gemaakt, geen mix.
200 g boter, 200 g poedersuiker, 200 g roomkaas, en dan enkele druppels uit een limoen geperst, tot het lekker smaakt.
En dan maar blijven opkloppen in een bak warm water tot het niet meer schiftte :)

ok! Dan ga ik het ook even proberen! Super bedankt voor je reactie hoor! Maar die roomkaas, moet die er perse bij, of kun je ook alleen boter en poedersuiker gebruiken?

4 Laatst bewerkt door taartjejansen (10-06-2013 19:41)

Je kan ook eerst limoencurd maken zoals lemoncurd en dit dan met de bc mengen, schift het minder snel en is ook erg lekker, of limoenrasp erdoor ipv sap, schift het ook niet en heb je wel de limoensmaak.

Edit spelfout

Groetjes Petra

5

taartjejansen schreef:

Je kan ook eerst limoencurd maken zoals lemoncurd en dit dan met de bc mengen, schift het minder snel en is ook erg lekker, of limoenrasp erdoor ipv sap, schift het ook niet en heb je wel de limoensmaak.

Edit spelfout

Das ook een idee! Ik ben meteen gaan zoeken en bij de ah hebben ze kant en klare lemon curd. Ik heb ook nog een recept gezien om deze zelf te maken!
En ik heb deze nog zelfs gevonden. Dat is een limoen botercreme
http://www.cakies.nl/2011/08/te-gekke-l … otercreme/

6

Ik doe dat heel vaak, gewoon 1:1 botercreme maken en dan limoensap erdoor. Meestal sap van een halve limoen ofzo, soms minder en dan wat limoenschil erbij. Heb nog nooit problemen gehad met schiften, gaat altijd goed bij mij. Als het wat dun wordt dan wat extra poedersuiker erbij. Kan geen exacte hoeveelheden geven omdat ik t gewoon op gevoel doe en steeds even proeven. Of het te vergelijken is met de LorAnn weet ik niet want ik gebruik nooit dat soort dingen, altijd alles vers.

7

Roomkaas schift idd met limoen, boter niet... Erg lekker, limoencreme alleen zou k dan geen 1:1 gebruiken maar gewoon n goed recept

8

Ik heb em gemaakt met 200gr botercreme mix en en 150 ml water en 23 theelepeltjes limoensap. Ja je ziet het goed, precies 23 lepeltjes! Toen vond ik de smaak goed! haha.
Net gegeten samen met familie en het was echt een lekkere frisse smaak! Zeker een aanrader!

9 Laatst bewerkt door pauw (30-01-2015 09:55)

Hi, ik zit te twijfelen over de combinatie botercrème + lemoncurd (mengen) . Lijkt me erg lekker , maar ik ben bang dat het gaat schiften. Het gebeurt vaak dat crème met boter schift, soms is het oké in het begin, maar als ik hem in de koelkast bewaar, gaat iets fout. :(  Maar goed: kan die combi bc + lem.curd? plan B is bbr + lem.curd?  Iemand ervaring? thnx

10

pauw schreef:

Hi, ik zit te twijfelen over de combinatie botercrème + lemoncurd (mengen) . Lijkt me erg lekker , maar ik ben bang dat het gaat schiften. Het gebeurt vaak dat crème met boter schift, soms is het oké in het begin, maar als ik hem in de koelkast bewaar, gaat iets fout. :(  Maar goed: kan die combi bc + lem.curd? plan B is bbr + lem.curd?  Iemand ervaring? thnx

Je had misschien beter even een eigen topic aan kunnen maken, dan een oud topic naar boven te halen, maar om op je vraag in te gaan: ik heb al heel vaak lemoncurd door botercreme gemixt en het is bij mij nog nooit geschift. Nou werk ik wel met botercreme van de mix en lemoncurd uit een potje, dus ik weet niet hoe het is als je alles zelf maakt.
Banketbakkersroom met lemoncurd erdoor lijkt mij niet lekker. Maar misschien hebben anderen daar echt ervaring mee.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

11

Dank je wel! Vergeten ook de verhouding te vragen... :rolleyes: ?

12

totdat je het lekker vind smaken =)

lemon curd is heul simpel zelf te maken, net als limecurd. Veel lekkerder dan die van Chivers! =)
Er staat hier ergens het recept met vanillesuiker, da's echt heul heul lekker!

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

13

Even kleine aanvulling, Lemon en lime is niet hetzelfde. Lemon komt van de limoen af, Lime is een familielid en zit tussen de citroen en limoen  in, maar de smaak is net even anders

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

14

Tigrasas schreef:

Even kleine aanvulling, Lemon en lime is niet hetzelfde. Lemon komt van de limoen af, Lime is een familielid en zit tussen de citroen en limoen  in, maar de smaak is net even anders

Als ik me niet vergis is het precies omgekeerd? ;)

Lemon --> citroen
Lime --> limoen

(Allebei heerlijk op zijn tijd, overigens..... :D)