Onderwerp: bruidstaart 60 pers. 4 verdiepingen HELP

er werd mij gevraagt een bruidstaart van 4 verdiepingen voor 60 personen.
nu vraag ik mij het volgende af.

welke maat bakvormen moet ik gebruiken om een mooie stapel te krijgen van 4 hoog.
moet je echt telkens bv. 10 cm er bij optellen dus 40 cm 30 cm 20cm 10cm
of werkt het anders?
hoe hoog zal ik elke biscuit laag maken?
je ziet wel eens van die hele hoge taarten die een stapel vormen maar dat lijkt mij niet zo gemakkelijk snijden je hebt dan al snel te grote stukken of dunne plakjes.
is er een "standaard "hoogte waar je het beste mee kan werken.
te plat is ook voor het oog weer niet mooi.

zijn er nog tips?????
hoe krijg ik hem zo glad mogenlijk
het word een vrij kale taart dus moet hij zo glad mogenlijk zijn.
heeft iemand ervaring met een afsmeer laag van witte chocola gemengd met slagroom ipv botercreme???
wie geeft mij advies. :D
ik hoop op wat reacties.

2

Re: bruidstaart 60 pers. 4 verdiepingen HELP

ik gebruik altijd botercreme, maar heb diverse keren al gelezen dat ganache velen malen beter werkt om strak af te smeren, recepten staan hier wel op de site, ook met witte chocola.

ik zou de taarten zelf inderdaad niet te plat maken, maar ook niet te hoog inderdaad, zou er geen maat aan vast pinnen, (hou ik nooit van) gewoon je bakvormen vullen tot hoever je ze wilt hebben, en beetje rekening houden dat er nog wat vulling tussenkomt, ligt er ook aan wat je er tussenstopt of de taart daardoor nog hoger komt of niet.

en ik denk dat die maten 40, 30, 20,10 wel mooi word  :)

3

Als je de maten 40-30-20-10 aanhoudt dan heb je ruim 75 stukken taart!! Lijkt me dus erg groot voor 60 personen..

Je zou dan kunnen kiezen voor 1 dummy, zodat je wel 4 grote lagen hebt of je kunt kiezen voor 30-25-20-15

Bekleden gewoon op dezelfde manier zoals je altijd doet, ik zou voor een bruidstaart niet gaan experimenteren met iets nieuws persoonlijk!!

4

ik zat ook al even te kijken bij de tabellen en hoe je een taart in bepaald aantal stukjes kunt snijden, maar dan kom je met 40,30,20,10 idd op wel erg veel stukken..als ik dat zo bereken.
Met 30,25,20,15 kom je op ongeveer 56 stukjes... Succes

5

Waarom moet het eigenlijk 4 lagen zijn en niet gewoon uitgerekend op het aantal personen?! Dan kun je met 3 lagen misschien veel mooier uitkomen

Anders zou ik er toch voor kiezen om de onderste laag dummy te doen en dan 3 lagen taart erbovenop

6

en als je toch een echte taart van 40 cm onderop wilt moet je wel even proberen of dat in je oven past. Dat gaat namelijk niet bij iedereen.
Om heel eerlijk te zijn vind ik het we heel veel vragen voor iemand die een bruidstaart gaat maken.... Hoeveel taarten heb je al gemaakt? Is het misschien niet een te moeilijk project voor je? Succes hoor!

7

Ik heb je ook even gemeld, je staat in de rubriek om te showen. Niet om vragen te stellen. Je topic wordt vanzelf verhuisd!

8

Ik werk meestal met een verschil van 5 cm. Dat vind ik het mooist. De hoge taarten waar jij het over hebt, daar zit meestal nog een kartonnetje tussen, dan krijg je niet van die hele hoge stukken. Tijdje terug had ik een taart voor 55 pers. De maten waren 30-25-20. Jij zou er dan een 15 op kunnen zetten. Het ligt er ook aan hoe hoog je biscuits zijn en hoeveel lagen vulling

9

Move to ~> bakken en vullen

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

10

Afsmeren met witte chocolade ganache (verhouding 1 deel slagroom op 3 delen witte chocolade) werkt echt heel fijn. Ik kan de taarten veel strakker krijgen ermee en het hoeft niet zo lang in de koelkast om weer op te stijven!

Dat is toch een TAART waard!

11

Biggeltaart schreef:

...

Om heel eerlijk te zijn vind ik het we heel veel vragen voor iemand die een bruidstaart gaat maken.... Hoeveel taarten heb je al gemaakt? Is het misschien niet een te moeilijk project voor je? Succes hoor!

Dit is het eerste waar ik aan dacht  :o   :o

Ben zelf nog maar beginner, maar weet ondertussen wel hoe ik mijn taarten redelijk strak krijg en welk verschil ik het liefst gebruik bij stapels.. Maar eens bruidstaart zou ik me echt nog niet aan wagen!!  :o   :o

12

Ik wel zeker als die eenvoudig mag blijven, dan is het en kwestie van vullen, bekleden en stapelen, en dat moet toch wel lukken met alle info online en in de boeken.
Je moet wel eerlijk zijn naar de opdrachtgever dat je nog niet zo ervaren bent.

een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

13 Laatst bewerkt door djehr (07-06-2013 16:36)

voor schema's is dit een handig topic:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=101284

35 - 27,5 - 20 - 12,5 cm                   66 personen

14

Volgens mij vraagt de bakster in kwestie tips voor haar bruidstaart, en niet om andere meningen, daar heeft ze toch niets aan?

Zijn jullie dan niet ooit aan jullie eerste bruidstaart begonnen met een hoop,twijfels en onzekerheden????

Persoonlijk vind ik de maten met vijf cm verschil inderdaad het mooiste om te zien, maar het bruidspaar bepaalt lijkt mij, dus overleg eens met hen en leg ze de mogelikheden voor, dan kunnen zij zelf de besilssing nemen.

Wat betreft de hoogte van de taart vind ik het altijd mooi staan als de onderste taarten even hoog zijn en de bovenste net iets groter, maar ook dit kun je met he bruidspaar bespreken. Teken desnood m.b.t. Sjablonen die op het net te vinden zijn wat je bedoelt om het duidelijker te maken, ook dummies gebruiken als voorbeeld is een aanrader
Met een goede taartzaag kun je de taaren qua maat op elkaar afstemmen.

Ik heb geen ervaring met afsmeren met ganache helaas....

Succes!

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

15

Biggeltaart schreef:

Ach joh, als iedereen altijd maar zo voorzichtig was geweest, wisten we nu nog niet dat de aarde rond is. :+
Gewoon doen!

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

16

Pooh schreef:
Biggeltaart schreef:

Ach joh, als iedereen altijd maar zo voorzichtig was geweest, wisten we nu nog niet dat de aarde rond is. :+
Gewoon doen!

:Y

17

Pooh schreef:
Biggeltaart schreef:

Gewoon doen!

Haha dat is een goede! :thumb:

mmmmm. heel veel tips en adviezen precies waar ik op hoopte.
heb voldoende ervaring met bakken en taart en cc en fondant en marsepein maar als je nooit om advies vraagt leer je nooit........

en zo veel vragen had ik toch niet?
welke maten voor 50 personen
hoe hoog zou mooi zijn per laag.
en of iemand ervaring had met witte chocolade om de taart die simpel wordt op verzoek van de bestellers zo glad mogenlijk te krijgen.

zo als wij bakkers weten is het leuk om te bakken en de krijger vind het ook leuk en iedereen staat er met zijn neus op om het te bekijken en te keuren.
dan zie je ieder dingetje.
normaal kan je een butsje of putje nog weg werken met decoratie maar in dit geval op verzoek mooie bloemen boven op en de rest met een simpele decoratie dus foutjes kan ik me nu niet permitteren.
vandaar de vraag.........geen gebrek aan vervaring maar gewoon als bakkers onder elkaar en openstaand voor advies waar ik wat aan heb.

maar kan met de reacties aan de slag hoor.
gelukkig in november zodat het weer wat koeler is en het voor een taart wat fijner weer is :-)
een taart met 30 graden maken is niet altijd een pretje ook omdat je matriaal dan zachter is.
november is nog een end weg maar met ideeen en proberen kan je niet vroeg genoeg beginnen toch.

bedankt voor de tips.

19

57 personen
30 cm vierkant / 25 cm bloem / 15 cm bloem / 10 cm rond
59 personen
30 cm zeshoek / 22,5 cm rond / 20 cm zeshoek / 12,5 cm rond
60 personen
32,5 cm rond / 25 cm rond / 20 cm bloem / 12,5 cm rond
62 personen
35 cm rond / 27,5 cm rond / 20 cm bloem of hart
64 personen
30 cm vierkant / 25 cm vierkant / 20 cm zeshoek / 10 cm vierkant
64 personen
30 cm vierkant / 25 cm vierkant / 20 cm zeshoek / 12,5 cm rond

ik weet niet hoe precies het aantal stukjes moet zijn,
maar wellicht heb je hier iets aan

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

misschien zeg/vraag ik nu iets doms, maar is het soms niet zo dat het bovenste gedeelte bruidstaart bewaart wordt voor een jaar later?
(nu ik dit type denk ik ook, kun je de taart een jaar invriezen?)
maar ik dacht dit wel vaker gehoordte hebben dus als dat wel zo is, moet je die denk ik niet meerekenen mt je personen.

ik hoor graag of ik het wel of net juist heb ;) ben nog niet toe aan een bruidstaart maar wel nieuwsgierig.

groetjes

ja daar heb ik ook wel eens van gehoord
of het dan nog smaakt weet ik niet maar ik denk wel dat het regelmatig bekeken word met een .......weet je nog gevoel.

voor de taarten hype begon ooit voor mijn toen 11 jarige dochter een sneeuwwitje taart gekocht,
koste een vermogen en idd 1  stuk belande in de vriezer om te bewaren.
wel bekeken maar niet meer gegeten :-)

iedereen bedankt voor alle moeite om dingen voor mij op te zoeken of hun mening te delen.
al doende leert men.........

22

De bruidstaart van mijn dochter was zelfgemaakt door haar schoonzusje. Op haar 1e  huwelijksverjaardag hebben wij als ouders en schoonouders samen met het bruidspaar de taart opgegeten. Hij was bekleed met marsepein en smaakte nog heerlijk!

23

ik heb ook zo soort vraag gesteld.

maar inmiddels heb ik het uitgezocht (betreft aantallen heb je denk ik al genoeg tips gekregen)

ik vind juist het 7.5 cm verschil mooi, maar dat is voor iedereen persoonlijk.

ook ik was even vergeten hoe groot mijn oven is.... en mijn max zit aan 30 cm (met een combi over)

ik heb straks 15/22,5/30 en dat is voor 43 personen.

je hebt geluk dat het in november is.. wat koeler  O-)