1 Laatst bewerkt door Pure (05-06-2013 19:19)

Onderwerp: Verschil 10 cm hoog of 2x 5 cm hoog

Hallo allemaal

Ik ga een taart van 26 cm doorsnee maken. Om het mooi te bekleden is een hoge taart van zo'n 10 cm het mooist. Maar ik heb geen 10 cm hoog bakblik. Nu heb ik 2 kapsels van 5 cm hoog gebakken. Kan ik deze gewoon op elkaar leggen met vulling te tussen, of moet er voor de stevigheid een kartonnetje tussen?

Zit er verschil in qua zwaarte/scheef zakken bij 1x10 cm of 2x5 cm?

Sweet like chocolate ♥

2

Re: Verschil 10 cm hoog of 2x 5 cm hoog

Je kunt ook je bakvorm verhogen met bakpapier en ineens bakken  :Y

Mijn taarten zijn meestal ± 9 cm hoog en ik gebruik nooit een tussen-kartonnetje, maar wellicht zijn er anderen met andere ervaringen  ;)

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

3

Ik doe er ook niets tussen als mijn taart zo hoog komt, maar je moet wel een beetje oppassen met vullen. Als je hele dikke lagen vulling gebruikt, gaat de vulling uitpuilen door het gewicht van de taart. Snap je? Meerdere lagen dun vullen dun.

Tieneke

Je zou je bakblik inderdaad kunnen ophogen,en 'm zo toch in een keer bakken.
Dan zou je geen kartonnetje hoeven te gebruiken.

Als je er 2 van 5 zou bakken dan zou ik zelf wel een kartonnetje gebruiken.
Omdat als je ze gaat snijden en vullen,er een verschil kan komen zitten tussen de 2 biscuits,omdat ze niet een geheel zijn.
Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :think: ..

Het gaat niet om de weg die je inslaat,maar het spoor dat je nalaat.

5

Kartonnetje is niet nodig, hoor: ik zou gewoon elk biscuit doormidden snijden, dan kun je lekker 3 lagen vullen. Misschien moet je de top zelf eraf snijden ( als ie erg bol is), en ik zou de 2 bovenkanten ( die met ietsje bolling dus) naar elkaar toe laten wijzen; je kunt dan mbv de vulling wel zorgen dat ie weer waterpas wordt :Y

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

6

Tante Tien: Ik was inderdaad van plan de vullingen niet al te dik te doen.

Visite taartjes: Dat was inderdaad waar ik bang voor was, dat er toch een klein verschil in zou zitten.

Adienne: Ik snij inderdaad en bolle topje eraf, was precies mijn gedachte.

Ik denk dat het wel goed komt zo. Bedankt voor alle antwoorden!

Sweet like chocolate ♥

7

ik zou een biscuit van 5 cm zeker een keer doorsnijden, je hebt dan toch 4 lagen?
dat moet zonder kartonnetje kunnen, en als je dezelfde bakvorm gebruikt, kan er niet veel verschil in de biscuits zitten, toch?

lekker niet te dik vullen, en je hebt een dijk van een taart :Y

8 Laatst bewerkt door Adrienne (07-06-2013 10:20)

omakneeltje schreef:

ik zou een biscuit van 5 cm zeker een keer doorsnijden, je hebt dan toch 4 lagen?

Vier lagen biscuit, maar drie lagen vulling :)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

9

Ik heb de 2 biscuits doormidden gesneden zodat ik 4 lagen had. Bleek dat 3 lagen in dit geval ook al hoog zat was. De vullingen zitten er in en straks ga ik verder met bekleden.

De ene laag paste in principe mooi op de lagen van de andere biscuit. De biscuit was wel een beetje scheef maar volgens mij heb ik dat met botercreme wel goed kunnen verhullen. Na het bekleden kan ik dat pas echt goed beoordelen...

Sweet like chocolate ♥

10

:o

Adrienne schreef:
omakneeltje schreef:

Vier lagen biscuit, maar drie lagen vulling :)

:o je hebt gelijk... ;)

(zo hou ik ook nog wel eens een ´vulling ´ over, omdat ik te enthousiast ben geweest :D

@ Pure: klinkt goed, die 4e laag invriezen, altijd makkelijk achter de hand ;)

11

Visite taartjes schreef:

Je zou je bakblik inderdaad kunnen ophogen,en 'm zo toch in een keer bakken.
Dan zou je geen kartonnetje hoeven te gebruiken.

Als je er 2 van 5 zou bakken dan zou ik zelf wel een kartonnetje gebruiken.
Omdat als je ze gaat snijden en vullen,er een verschil kan komen zitten tussen de 2 biscuits,omdat ze niet een geheel zijn.
Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :think: ..

Moet toch eigenlijk niks uitmaken ;) . Ik bedoel...of je hebt er 1 van 10 cm of 2 van 5 cm.

Tussen de 10 doe ik ook geen karton, maar vul wel 3x. Wat je wel krijgt met 2 apart gebakken biscuits is dat ze inderdaad misschien niet helemaal recht op elkaar komen te liggen. Ik zou daarom een bolling als onderkant gebruiken en de gebakken onderkant als bovenkant. Bij 1 biscuit snij je de bolling weg en zo heb je dus 4 gelijke diktes. Als je tenminste een taartzaag gebruikt. Ik kan niet zonder  ;)