1

Onderwerp: marsfond

Ik heb gisteren mijn eerste taart afgesmeerd met witte chocolade ganache en bekleed met marsefond.

Het afsmeren met choco gananche vond ik echt vreselijk stug werken.
Je kunt niet echt doorwerken. Constant de spatel opwarmen.

bekleden met de marsefond vond ik helemaal een ramp. Ik dacht dat het er goed op zat maar bleek later dat er overal luchtbellen in zat.
Door het door te prikken gingen de luchtbellen ook niet weg. Ik heb er een paar uur overgedaan om de taart er redelijk uit te laten zien.


wat heb ik verkeerd gedaan?
heb je verhoudingen waarmee je marsefond maakt?


Al met al is het toch een plaatje geworden foto volgt binnenkort.

2

Re: marsfond

Ik maak marsefond altijd van gelijke delen marsepein (zeelandia) en fondant (satinice). Maar ik plak nooit op ganache. Luchtbellen heb ik nog nooit gehad. Ik vind marsefond juist heel soepel om mee te werken, en het smaakt ook lekker.

Tieneke

Re: marsfond

Heb je de ganache helemaal koud verwerkt? Dan werkt het idd erg stug, lukt mij het beste op kamertemp of iets hoger. Heb met fondant nooit problemen als ik het op ganache gebruik. Marsefont is hier geen favoriet, dus heb ik geen ervaring mee.

Groetjes Petra

4

Re: marsfond

Ik gebruik ook altijd marsefond, alleen normaal funcakes met zeelandia en nu voor het eerst satin ice met zeelandia.  Ook ik heb luchtbellen en een hele zachte smeuige marsefond nu.  De structuur is heel anders. Veel te zacht.  Over de ganache kan ik je niet adviseren.
Ik vroeg me ook af wat het probleem was.  Ben wel benieuwd naar je foto :)

Soms heb je van die dromen die je wakker houden,
.........tot je ze uitvoert.

Re: marsfond

Marsefond werk ik ook altijd mee. Gewoon 1:1
Ganache hoort niet stug te ijn bij verwerking hoor! Ik kan je daarover beter adviseren als je eerst je werkwijze vertelt:

- welke chocolade heb je gebruikt? (Puur melk of wit)
- welke verhouding met de slagroom?
- koelkast gebruikt of niet?
- hoe lang gewacht tot het verwerken?

Als ik die dingen weet dan zie ik misschien waar het mis is gegaan.

Een dag niet getaart is een dag niet geleefd!
www.loveatfirstbite.nl

6

Re: marsfond

Ik heb de witte chocolade gebruikt en het recept van het forum gebruikt. Ik ben alleen zo stom geweest om het in de koelkast te leggen. Heb het toen even in de magnetron opgewarmd en daarna verwerkt. Het afsmeren van de taart ging goed totdat het natuurlijk wat harder werd. gewerkt met een warme spatel om het zo goed mogelijk glad af te smeren.

Maar het bekleden was een ramp dit ivm luchtbellen die ik er ook moeilijk uitkreeg.

Ik wilde dit eens proberen omdat je met ganache het doorschijnen van de taart niet hebt. begrijp je wat ik bedoel. Wanneer ik een taart bekleed met een lichte kleur schijn de cake/biscuit er door heen.

Fijn dat je mijn vraag wil beantwoorden

Re: marsfond

Hoi Klaproos,

Ik laat mijn ganache ook altijd opstijven in de koelkast alleen dan meot je wel heel regelnatig doorroeren en kijken of het al de juiste dikte heeft. In principe moet het geen probleem zijn om het in de magnetron weer wat op te laten warmen. Doe dat dan steeds 5 seconden op ongeveer 650 watt, anders gaat het te snel en kan je weer van vooraf aan beginnen.

De ganache houd ik altijd op ongeveer dezelfde dikte als botercreme wanneer ik ernee af wil smeren. Aanbrengen niet met een hete spatel doen! Dan smelt de ganache onder je vingers. Afsmeren met een koude spatel. Even laten opstijven in de koelkast en dan erlangs met wel een hete spatel om de oneffenheden glad te 'smelten'.

Voor witte chocolade gebruik ik de verhouding 3:1 dus grofweg gezegd 300 gram chocolade op 100ml slagroom. Als je afsmeert terwijl het nog te dun is, schijnt ook deze ganache door. Maar niet als het de juiste dikte heeft.

Wat de luchtbellen betreft: marsfond is wel iets stugger dan wanneer je alleen fondant gebruikt. Fondant laat zich iets makkelijker gladstrijken en ontbubbelen  ;)
Wat ik je aan kan raden is erg glad afsmeren en smoothers gebruiken bij het bekleden. Eerst de bovenkant glad smootheren voordat je de zijkanten van de bekleding 'plakt' . Dan wrijf je de luchtbellen van boven er nog ondervandaan zegmaar..
Ik denk dat de luchtbellen komen omdat je techniek bij het bekleden niet helemaal goed is. Daar zijn ook veel goede how-to's van over hoe dat moet.

Ik heb geen idee of ik zo je vraag enigzins heb beantwoord?

Een dag niet getaart is een dag niet geleefd!
www.loveatfirstbite.nl

8

Re: marsfond

bedankt. marsfond is niet mijn favoriet. Ik vind het niet echt lekker.
maar de ganache ga ik zeker vaker proberen