1

Onderwerp: Merengue lukt niet

Ik hoor van iedereen dat het maken van een merengue heel makkelijk is, maar bij mij blijft hij mislukken. Misschien kan iemand me op weg helpen.

Ik moet hier helaas bakken met een oude elektrische oven. We wonen nu tijdelijk in een woning met oude keuken.

ik heb vorige week de merengue gebakken op 150 graden ged. 1 uur, zoals geleden in het recept. Hierna was de buitenkant behoorlijk bruin en de binnenkant nog zacht. (zoals een negerzoen zeg maar)

Vandaag nogmaals geprobeerd op lagere temperatuur, omdat ik dacht dat de oven eerder te heet was geweest. Nu anderhalf uur op 125 graden en later nog een half uur terug gezet. Buitenkant nu lichtbruin en bijna zonder barsten. Binnenkant nog altijd niet gaar. Ook na het terugzetten niet. Ik zag eigenlijk weinig verschil.

Iemand tips?

2

Re: Merengue lukt niet

:(  kan je helaas niet helpen

3

Ik weet niet welk recept je gebruikt hebt; ik bak altijd ronde meringues van 26 cm doorsnee; die gaan 2 uur in de oven op 100 graden..... Ze komen er dan wit en droog uit. Als ze (licht)bruin zijn is de temperatuur van je oven te hoog. De reden dat ze van binnen zacht zijn kan aan je recept liggen (als je er azijn in doet blijft het van binnen zacht, als je dat niet wil kun je het weglaten) of omdat het een oude oven is; dat het vocht niet goed wegkan. Met oude ovens wordt wel geadviseerd om de ovendeur op een kiertje te houden.. Hopelijk kun je hier iets mee!

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

4

Dank je Wendy! Ik zal het eens met de oven op een kiertje proberen. Qua recept: ik gebruik alleen eiwit en suiker. Zaterdag nieuwe poging!

5

Ben benieuwd: is het gelukt?

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

6

wat voor soort suiker gebruik je?

7

Inderdaad de soort suiker maakt ook nog uit, in de recepten die ik heb gebruiken ze gewone suiker en wordt er gebakken op 80 tot 100 graden voor tenminste twee uur, en de oven op een kiertje.

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!