1

Onderwerp: [SPOED] royal icing vraag!

Hoi Dames!

Pff, ik heb gisteren en eergisteren een plaatje van royal icing gespoten op vershoudfolie en die van gisteren was al kapot gegaan. Nu heb ik er nog 3 liggen, waarvan er 1 op de taart van vandaag moet.
En daarbij heb ik nog een heleboel muzieknoten gespoten van royal icing. Nu moet ik vanmiddag om half 4 die taart leveren, maar om 12 uur moet hij eigenlijk al klaar zijn, omdat ik vanmiddag geen tijd meer heb. Nu heb ik het forum al afgezocht en wel wat antwoorden gevonden. Maar kan ik de deco's van RI zometeen al op de taart plakken? En dan weer in de koelkast? En hoe maak ik uberhaupt RI deco's op de taart vast. De muzieknoten komen op de zijkant van de taart, op fondant. Maar het lijkt me dat dat niet met eetbare lijm (tylose) kan. Ik ben bang dat het dan zo afglijd, of smelt. Ik heb geen restje RI meer, maar moet ik daar nog een beetje van maken om het vast te maken met RI? Of zijn er nog andere oplossingen?
Ik hoop dat jullie mij snel kunnen helpen!!!

2

Re: [SPOED] royal icing vraag!

Je kunt ze het beste met een beetje RI vastplakken.
Ik heb geen idee hoe het zich houdt in de koelkast eigenlijk. Ik kan me voorstellen dat het condens bij het uit de koelkast halen voor afleveren geen goede invloed is op je RI-deco. Maar dat is een gokje van mijn kant. Sorry dat ik je niet meer kan helpen. Succes in ieder geval!

3

Hoi, ik heb laatst RI rechtstreeks op de marsefond gespoten, op laten drogen en op de taart geplakt. Vervolgens is hij de koelkast in gegaan. Ik had een rondje van marsefond gemaakt ter grootte van de bovenkant van de taart en daar dus op gespoten. Dit is helemaal goed gebleven. Bij mij was het echter niet erg als het weer zacht zou worden omdat het bovenop de taart lag en 'plat' was.
Ik weet niet wat er gebeurt als je het aan de zijkant doet.
Vastzetten zou ik sowieso met RI doen, klein beetje maken dus maar!
Succes

4

Nou, al met al was mijn royal icing geen succes... alle 3 de plaatjes zijn gebroken...dus dat wordt nog veel oefenen...Ik had gelukkig het plaatje wel al uitgesneden uit fondant, maar dit is natuurlijk lang zo mooi en straks niet als RI. Maar uiteindelijk ook de muzieknootjes van fondant gemaakt en toch maar eerder erop geplakt. Ik zal nu nog even een foto in de parade plaatsen. Bedankt in ieder geval voor jullie hulp!

5

royal icing breekt altijd heel erg snel
moet altijd meer maken en hopen dat het heel blijft

6

royal icing breekt inderdaad erg snel, en ik vrees dat de boosdoener in jouw geval de vershoudfolie was

De folie plakt waardoor je het niet zo makkelijk er af krijgt, daarnaast sluit het helemaal af aan de onderkant, waardoor het lastiger droogt. Volgende keer zou ik het op bakpapier spuiten. Daar kun je de plaatjes een stuk makkelijker afhalen.

Heel lichtjes het bakpapier invetten met crisco is ook een optie trouwens, dan plakt het zeker niet vast.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

7

Helemaal met Bommeltje eens. Mijn eerste kroontjes waren ook niet los te krijgen en daarna van het bakpapier wel.

Tieneke

8

Dankjullie voor de tips.
Het allereerste plaatje had ik wel op bakpapier gespoten, maar daar kreeg ik het juist niet vanaf. En nu had ik het op vershoudfolie gedaan, en dan op een verhoogde snijplank gemaakt. Toen schoof ik het zo naar de rand toe, en kon ik het folie naar beneden buigen en het plaatje op mijn schraper laten 'glijden' Maar dus elke keer als ik bijna op de helft was, braken alle dunnere lijntje af.
Dan ga ik het de volgende keer toch proberen met crisco op bakpapier! Thnx!