Onderwerp: Mijn mooiste glutenvrije taarten van het afgelopen jaar.

Hallo,

Sinds 2009 bak ik glutenvrije taarten omdat mijn dochter Coëliakie heeft.
Graag wil ik jullie mijn taarten van het afgelopen jaar laten zien.

Groet Astrid

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QD6JKWOW.jpg

De jongste houdt van schildpadden en wilde graag deze schelpen op haar taart.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-LULHSTCM.jpg

Omdat de oudste een echte fan is mocht deze taart niet ontbreken op haar verjaardag.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CZQX8ZGS-1.jpg

Manlief speelt altijd Angry Bird op de tablet van onze dochter en werd daarom verrast met deze boltaart.
Hierbij heb ik voor de eerste keer met garnache van witte chocola gewerkt.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUXHP8RZ-1.jpg

Een nichtje wilde graag een Pino taart voor haar verjaardag.
Die heeft ze gekregen, maar natuurlijk wel glutenvrij, want dat bak ik alleen maar.

Re: Mijn mooiste glutenvrije taarten van het afgelopen jaar.

Hoi.

Wat fijn dat je glutenvrije taarten bakt, daar is best veel vraag naar.
Ik vind je taarten erg leuk, maar die van Pino toch wel de allerleukste.

3

super leuk!
en.. als je ze altijd bakt, ben je denk ik de expert met het lekkerste recept.. zou je deze met mij willen delen?
groetjes,
ellen

4

Wauw, je bent het bewijs dat glutenvrij ook super leuk kan zijn!

5 Laatst bewerkt door de Glutenvrije Taart (26-05-2013 20:34)

Elletje schreef:

super leuk!
en.. als je ze altijd bakt, ben je denk ik de expert met het lekkerste recept.. zou je deze met mij willen delen?
groetjes,
ellen

Ik gebruik het recept van dit forum, maar neem Schär C    i.p.v. rijstmeel, omdat ik dat niet lekker vind.

Ik splits de eieren.
Ik mix de dooiers met de boter en de suiker 15 minuten in een keukenmachine.
Daarna meel toevoegen en erdoor spatelen.
Ik klop de eiwitten met het zout daarna zo stijf dat je de beslagkom op de kop kunt houden.
Dit spatel ik er met liefde door (niet mixen!!!)
En dan in de oven.

Let er wel op dat je bij het glutenvrij bakken geen spullen gebruikt die in aanraking zijn geweest met gewoon meel!!!!!!
Iemand met Coëliakie wordt al ziek van 1 kruimeltje gluten.
Dat luistert echt heel nauw.
Daarom bak ik alleen glutenvrij en komt er bij mij geen gewoon meel het huis in.

6

Bedankt vpor het delen van je recept. En zeker leuke taarten!
En wat fijn voor je dochter dat mama dat kan!

Pluk de dag! fb pagina Angela's taarten en cupcakes. www.facebook.com/AngelasTaartenEnCupcakes

7 Laatst bewerkt door IlonaP (26-05-2013 21:28)

Wat een leuke taarten.

Mijn dochter is afgelopen vrijdag geprikt op gluten. De kinderarts gaf aan dat de symptomen die ze heeft allemaal wijzen op Coeliakie. Zit me al enigszins voor te bereiden op de uitslag en me dus een beetje te verdiepen in glutenvrij bakken.

Begrijp ik het goed dat je de rijstmeel door dezelfde hoeveelheid schar c vervangt.

Mis in je bereidingswijze de maïzena, gebruik je die wel of niet?
(die in het recept staat onder recepten, bakken, biscuit glutenvrij of gebruik je een ander recept?)

Dan nog een ander vraagje omdat mijn dochter gek is op chocolade. Is dit recept geschikt om er een chocolade biscuit van te bakken. Hoeveel cacaopoeder zou je dan toevoegen/vervangen?

Alvast bedankt.

Groetjes Ilona

8 Laatst bewerkt door de Glutenvrije Taart (27-05-2013 10:12)

IlonaP schreef:

Begrijp ik het goed dat je de rijstmeel door dezelfde hoeveelheid schar c vervangt.        Inderdaad

Mis in je bereidingswijze de maïzena, gebruik je die wel of niet?
(die in het recept staat onder recepten, bakken, biscuit glutenvrij of gebruik je een ander recept?)    Inderdaad

Groetjes Ilona

Ik heb je een privé bericht gestuurd, maar dat ging niet helemaal goed.
Wil je even kijken of je hem ontvangen hebt?

Groet Astrid

9 Laatst bewerkt door IlonaP (27-05-2013 15:18)

Hoi Astrid,

Ik heb hem ontvangen. Heb je ook een berichtje teruggestuurd.

Ehh even voor de duidelijkheid. Gebruik je dat recept of een ander? Inderdaad kan voor beide gelden, dus snap hem eff niet.

Groetjes Ilona

10

hihi.. waar koop ik schar c?

en.. super dank je voor uitleg!
- intussen ben ik panisch, dus alles zal 2x de vaatwasser en de handwas door gaan alvorens te gebruiken :) -

11

- intussen ben ik panisch, dus alles zal 2x de vaatwasser en de handwas door gaan alvorens te gebruiken :) -

12 Laatst bewerkt door de Glutenvrije Taart (27-05-2013 16:10)

Elletje schreef:

Ja maar je moet ook opletten met de ingrediënten.
Als je suiker gebruikt waarin je met de zelfde lepel als je meel hebt geschept zit, dan heeft daar ook kruisbesmetting plaats gevonden en dan zitten er gluten in.
Ook in de nerven van houten deegrollers,pollepels en snijplanken (zowel plastic als hout) kunnen resten met gluten zitten.
En als je restjes fondant gebruikt dat eerst op een gewone taart heeft gelegen mag dat ook niet.
Dus liever van alle ingrediënten nieuw verpakkingen gebruiken.

Marsepein was eerst glutenvrij, maar nu ook niet meer omdat de fabrikant niet kan garanderen dat er geen kruisbesmetting heeft plaats gevonden. Daarom werk ik momenteel met Satin ice fondant en kleur alles zelf.

Let op niet alle kleurstoffen zijn glutenvrij. Kijk voor dit soort ingrediënten bij de glutenvrije tab van de leukste taarten shop.
Daar staan de glutenvrije ingrediënten.

Tot slot Schär mix C für Kuchen und Kekse kun je kopen bij www.glutenvrijemarkt.com of soms bij de AH. Sommige G&W (gezond en wel) winkels verkopen het en sommige Jumbo's ook

Zoals je merkt kun je niet zo maar even glutenvrij gaan bakken door alleen glutenvrij meel in te kopen.
Weet waar je aan begint en overleg goed met de gene waar je voor gaat bakken.

Persoonlijk zou ik geen taart voor mijn dochter kopen bij iemand die ook met gewoon meel bakt, maar dat beslist natuurlijk iedereen voor zich.

Succes.
Astrid

13

de Glutenvrije Taart schreef:

Let er wel op dat je bij het glutenvrij bakken geen spullen gebruikt die in aanraking zijn geweest met gewoon meel!!!!!!
Daarom bak ik alleen glutenvrij en komt er bij mij geen gewoon meel het huis in.

:D  :thumb:

Wilde je hier voor complementeren.. er zijn helaas nog steeds te veel mensen die het niet zo nauw nemen met bakken voor allergieën.. fijn dat je het nog eens aanstipt

Kimh schreef:
de Glutenvrije Taart schreef:

:D  :thumb:

Wilde je hier voor complementeren.. er zijn helaas nog steeds te veel mensen die het niet zo nauw nemen met bakken voor allergieën.. fijn dat je het nog eens aanstipt

Bedankt voor het compliment.
Juist voor die mensen doe ik het ook, want we weten zelf wel hoe ziek onze Coeliaakjes er van kunnen worden.

hier nog 3 die op dieet staan. helaas heb ik moeten stoppen met bakken. ben dus nog opzoek naar iemand uit de buurt met het liefst persoonlijke ervaring. aangezien ze hier al ziek worden door 1 gluut  :rolleyes:

en inderdaad kim. er zijn veel baksters die nog te veel risico nemen. zelfs gebruik van bloem in de zelfde ruimte minder dan 24 uur van te voren kan schadelijk zijn.

voor de glutenvrije taarten!