1

Onderwerp: Boter creme is niet plakerig

Vraag:
Ik bewaar taarten  in de vriezer om andere dag alleen te bekleden, maar als ik de taart gaan afsmeren  met bc en dan in de vriezer, daarna is de boter creme niet meer plakkerig, dus de lap fondant/marsepein plakt niet; hoe moet ik doen om juist de fondant aan de taart plakken?
(inmiddels zijn jullie al gewend met mijn nog slechte Nederlands)
gr, May

2

Re: Boter creme is niet plakerig

Je kunt met een de afsmeerlaag een insmeren met een beetje  piping gel: dat doe ik ook met ganache ( plakt anders ook niet genoeg) : Gaat prima!

( Wel zonrgen dat de taart HELEMAAL ontdooit is eerst, anders krijg je denk ik vocht-problemen

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

3

Re: Boter creme is niet plakerig

Ik snap je prima hoor. Laat je je taart wel eerst ontdooien voordat je je fondant plakt? En welke botercreme gebruik je eigenlijk? Gewone (gelijke delen boter en suikerbakkerspoeder) wordt nooit hard, alleen als hij te koud is.

Tieneke

4

Re: Boter creme is niet plakerig

Dank je Adrianne; eerst de piping gel kopen; ga proberen.

En NEE !! Tieneke; mischien dat is mijn  probleem!!!! Ik laat de taart niet ontdooien; dus als de taart helemaal ontdooi is, wordt de bc, wel weer plakkerig? en meestal doe ik de bc gewoon: roomboter+ anderhalf keer poedersuiker uit supermarkt. Maar je zegt: 1deel boter en een deel poeder suiker; zo heb ik nooit gedaan, maar vind ik veel beter omdat is minder zoet. Ga proberen. en Dankje.

5

Re: Boter creme is niet plakerig

May schreef:

Dank je Adrianne; eerst de piping gel kopen; ga proberen.

En NEE !! Tieneke; mischien dat is mijn  probleem!!!! Ik laat de taart niet ontdooien; dus als de taart helemaal ontdooi is, wordt de bc, wel weer plakkerig? en meestal doe ik de bc gewoon: roomboter+ anderhalf keer poedersuiker uit supermarkt. Maar je zegt: 1deel boter en een deel poeder suiker; zo heb ik nooit gedaan, maar vind ik veel beter omdat is minder zoet. Ga proberen. en Dankje.

Soms ligt de oplossing dichterbij dan je denkt. Als hij ontdooit is, is je creme gewoon plakkerig. En minder suiker helpt ook, bij veel suiker wordt je creme hard.

Tieneke

6

Re: Boter creme is niet plakerig

Heb je dan nooit dat je bekleding gaat smelten?  :think:  Lijkt mij dat, wanneer je een bevroren, afgesmeerde taart gaat bekleden en deze laat ontdooien het fout gaat. Of bekleed je heel snel en zet je de taart dan weer in de vriezer?  ;)

7

Re: Boter creme is niet plakerig

nee, nee. EEn keer bevriezen; na de bekleding en versier, gewoon eten. of ten minste hetzelde dag op eten.

8

Re: Boter creme is niet plakerig

Dan snap ik, eerlijk gezegd  :o , niet dat je nooit last van natte/smeltende fondant hebt gehad  :think: ......

9

Re: Boter creme is niet plakerig

Esther, ik ben nieuw in dit forum, maar ik heb meerdere taarten gepubliceerd; het zijn niet de mooiste, dat is een ander probleem maar daar kan je zien dat de fondant/ marsepein goed is na het ontdooien.