1

Onderwerp: HULP GEVR: vanwege gezondheid weinig energie: hoe stapel plannen??

Hoi allemaal,

als 1e, ik hoop dat ik hier goed sta   :)
Als 2e, zoals de titel al zegt:
ik heb niet zoveel energie (ME & Fibromyalgie) , maar mijn vriendin heeft me gevraagd of ik voor de 1e verjaardag van haar zoontje een stapel (2 hoog) te maken en een meppertje erbij.

Een taart bakken gaat nog wel, maar vooral het bekleden kost mij enorm veel energie, daarom kan ik ook geen 3 taarten op een dag bakken, maar ik kan ook geen 3 dagen achter elkaar een taart bakken omdat ik na een dag extra inspanning, zeker een dag of twee bij moet komen... :|

De puzzelplaatjes kan ik vooraf maken en bewaren, maar voor de rest heb ik ff geen idee.....

Wie heeft er waardevolle tips, hoe pak ik dit logistiek aan?

Alvast erg bedankt voor het meedenken, want ik zou wel heel graag die taart voor haar maken....

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

Re: HULP GEVR: vanwege gezondheid weinig energie: hoe stapel plannen??

Dag 1 bakken, dag 1 of dag 2 vullen en afsmeren, dan invriezen, even bijkomen en dan dag bekleden en decoreren? Moeilijk om mee te leven zo'n aandoening die niemand ziet. Vriendin van mij heeft MS en reuma. Moet ook zo veel opgeven en plannen om leuke dingen te kunnen blijven doen.

Sterkte en vooral leuke dingen blijven zoeken!

Groetjes Petra

Vragen aan die vriendin of ze zelf de biscuits wil bakken. Dan door jou laten vullen en afsmeren, dan invriezen, paar dagen later bekleden/decoreren?

4

hulp vragen voor het uitrollen en bekleden van de biscuits? dat kost denk ik de meeste energie

5

Ik bak sinds mijn diagnose fibro eigenlijk vooral vaak met mensen samen of mini-projectjes voor mezelf. Mini-cupcakes en kleine taartjes zijn nu dan ook om meerdere redenen favoriet.

Dingen die makkelijk (iets) verder van te voren kunnen.
- Decoraties maken, dus het puzzelplaatje, maar ook gewoon al andere kleine versierseltjes die je er op denkt te doen. Goed luchtdicht verpakken en dan kan het geen kwaad.
- marsepein/fondant voor bekleding kleuren (of voorgekleurd kopen)
- voor een langer houdbare vulling kiezen en die al eerder in de week bereiden.
-evt. biscuit bakken en invriezen, of zoals Saskia zegt vragen of vriendin dat voor je doet.

Dingen die ik soms uit handen geef omdat ze anderen relatief weinig tijd kosten, en mij een hoop energie schelen.
- Dingen mixen, zeker als het 10 min moet of iets is dat heel stevig is. (ik heb een handmixer, dat hoeft natuurlijk niet met een staande mixer, scheelt mij heel veel pijn in de armen iig)
- bekleding soepel kneden en uitrollen
- Ergens bakken waar een vaatwasser aanwezig is, bij voorkeur al (bijna) leeg voor je begint, dan is alles snel opgeruimd en weg en ben je niet continu vaat aan het verplaatsen.

En natuurlijk niet vergeten ook onder het bakken uit te rusten. Velen kleine beetjes is vaak minder vermoeiend dan aan een stuk door bezig zijn. Even op de bank terwijl iets in de oven staat, of decoraties kleine beetjes tegelijk maken.
Zo heb ik zonder moeite voor mijn vaders verjaardag 32 '70'-jes en 32 paddestoelen gemaakt. Om stukken (voor het gemak ivm fibro nij de bakker gekochte) oranjekoek te versieren.  Maar dus wel verspreid over een dag of 4 (niet aan-een sluitend) met veel pauzes tussendoor.

6

wat ik zou doen (maar misschien is dat voor jou nog steeds teveel werk achter elkaar, dat weet ik natuurlijk niet.
Biscuit van te voren bakken en invriezen
botercreme/ganache om af te smeren van te voren maken en invriezen
Kiezen voor vullingen die je van te voren kan maken, of kant en klaar vullingen (zoals mona toetjes, jam, fruit, vlaaivulling)
decoraties van te voren klaar hebben. Dit kun je steeds beetje bij beetje doen.

Dan dag van te voren taart eruit halen, vullen afsmeren en bekleden. Op tijd beginnen, regelmatig rust nemen en bijtijds stoppen.
Laatste dag de versiering er op maken.
AL blijft dat laatste  2 dagen veel werk maar ik weet dat zelf nooit nog meer uit te spreiden. Probeer waar mogelijk dingen zittend te doen (decoraties ed) en ben dan alsnog gesloopt en daarom doe ik dit soort dingen echt maar af en toe.

Oja en dan die mepper, die zou ik gewoon ruim van te voren maken, vullen met botercreme en jam en in zn geheel in de vriezer gooien. Een kind van 1 gooit t meeste op de grond en zal t echt niks uitmaken dat t ingevroren is geweest. Heeft wat dat betreft toch nog idee van wat lekker is (zoet is zoet...)

succes!!

7

Ik zou overleggen of je het wellicht samen kunt doen! En anders invriezen?

En anders zou ik zoveel mogelijk voorbereidend werk al doen ( puzzelplaatjes, fondant/ marsepein kleuren, botercreme vast mixen, dat kun je prima invriezen, makkelijke vullingen of vullingen die je kunt invriezen en dus vooraf kunt maken) en hulp vragen bij mixen van de biscuits en bekleden...

Sweet as sugar and everything nice

8

tot nu toe alvast heel erg bedankt voor het meedenken   :thumb:   , ik zal alle tips in overweging nemen bij de planning.

Tips blijven nog welkom hoor, je weet maar nooit of er nog iets verrassend nieuws bij komt.....    :Y

taartjejansen schreef:

Dag 1 bakken, dag 1 of dag 2 vullen en afsmeren, dan invriezen, even bijkomen en dan dag bekleden en decoreren? Moeilijk om mee te leven zo'n aandoening die niemand ziet. Vriendin van mij heeft MS en reuma. Moet ook zo veel opgeven en plannen om leuke dingen te kunnen blijven doen.

Sterkte en vooral leuke dingen blijven zoeken!

En ja taartjejansen, het blijft erg lastig als je hoofd veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer wil dan je lijf aankan.... :/

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)