Re: Is deze uitzonderlijke planning voor bruidstaart mogelijk?

Mee eens; er gaat niets boven vers!
Soms lukt dat qua planning in combinatie met een baan niet.
Mee eens dat je dat bespreekt met je klant.
Ik zou dit nooit doen zonder dat een klant daarmee accoord gaat; maar eerlijk is eerlijk: een met zorg bereidde taart met goede ingrediënten die ingevroren is geweest, zal niet hard kelderen qua smaak tov een vers gemaakte taart is mijn mening.

En om met Cindy,s woorden af te sluiten: ik zal wel het halve forum op mijn dak krijgen maar post het toch.  :D
Vr groet hansje pansje kevertje.

27

miss schreef:

kijk de planning uit de mjam bruidstaarten special even na
daar staat alles in

zou ik niet doen. Die zegt dat je 4 dagen van tevoren kunt bakken en vullingen maken. Vind ik NIET VERS

28

Ook ik maak alles vers:
Mijn planning voor een uitlevering voor vrijdagavond 20.30 uur:
- donderdag biscuit bakken en alle decoratie maken
- vrijdagochtend vullen en in de koelkast
- vrijdagmiddag bekleden en afdecoreren.

De klant verwacht een verse taart en voor de prijs mag dat natuurlijk ook wel. Invriezen vind ik niet kunnen. Misschien de bodems nog voor een workshop of zo maar niet bij taarten!

Heel veel succes

29

CindyM schreef:

(ik zal het halve forum wel weer op mijn dak krijgen maar ik post dit toch maar wel)

Maar de bruid verwacht toch en verse taart?

Ik moet aanstaande vrijdag een kleine bruidstaart (3 hoog) bezorgen. En mijn 'planning': donderdagochtend kapsels bakken, de rest van de dag vullingen maken, vullen, afsmeren, bekleden, decoreren, vrijdag bezorgen. En dan tussendoor ook nog de kinderen uit school halen enzo.

(overigens deed ik het de vorige keer bij een 6-hoog taart bijna hetzelfde: woensdagavond kapsels bakken, donderdag al het andere en vrijdag bezorgd. De rozen had ik wel vooraf al gemaakt)

Nu heeft mijn bruidspaar in elk geval vrijdag wel de verse taart die ze gevraagd hebben en verdienen en waar ze ook voor betaald hebben.

Sorry, maar ik vind ingevroren taarten verkopen echt zo ontzettend NOT DONE  :nooo (maar ik weet dat de meningen verdeeld zijn daarover  ;) . Persoonlijk vind ik wel dat je je klant vooraf moet informeren dat je een ingevroren taart gaat afleveren. Dan kan ze alsnog kiezen voor een andere bakker die het wel vers aflevert)

Succes!

Cindy, je doet net of invriezen een schande is, maar in de banketbakkers wereld is dit echt niet zo hoor. Bijvoorbeeld geglaceerde taarten gaan wel drie keer in de ( shock) vriezer voor ze klaar zijn. En ingevroren biscuit is echt niet minder vers. Zolang je ze goed inpakt in folie is het geen probleem.

www.keukenprinses.com voor mijn bruidstaarten en Dessert Tables!
www.shopkeukenprinses.nl voor Dessert Table spullen!

30

sab1 schreef:

Cindy, je doet net of invriezen een schande is, maar in de banketbakkers wereld is dit echt niet zo hoor. Bijvoorbeeld geglaceerde taarten gaan wel drie keer in de ( shock) vriezer voor ze klaar zijn. En ingevroren biscuit is echt niet minder vers. Zolang je ze goed inpakt in folie is het geen probleem.

Een shockvriezer is zoiezo wel anders dan een gewone huishoudvriezer. Het tempo waarin ingevroren wordt is afhankelijk voor hoeveel de structuur wordt aangetast en hoeveel bacteriegroei er mogelijk is. Daarnaast is er een verschil tussen alleen de buitenkant laten opvriezen om te kunnen glaceren of dat je de hele taart invriest.

Een ingevroren biscuit is altijd minder vers. ;) , maar dat wil niet zeggen dat iedereen het zal proeven. Gebakken met de mix zitten er zoveel hulpstoffen in dat je dat minder snel zal proeven dan bij een 'from scratch'biscuit. Een botercreme of ganache laat zich ook weer makkelijker invriezen dan een BBR, laat staan een bavaroise of slagroom. Dan proef je echt wel het verschil. Vers fruit zie je het zelfs zonder te proeven.
Niet dat het niet meer lekker zou zijn, hoor, maar je proeft gewoon kwaliteitsverchil.

mieperdepiep schreef:
sab1 schreef:

Een shockvriezer is zoiezo wel anders dan een gewone huishoudvriezer. Het tempo waarin ingevroren wordt is afhankelijk voor hoeveel de structuur wordt aangetast en hoeveel bacteriegroei er mogelijk is. Daarnaast is er een verschil tussen alleen de buitenkant laten opvriezen om te kunnen glaceren of dat je de hele taart invriest.

Een ingevroren biscuit is altijd minder vers. ;) , maar dat wil niet zeggen dat iedereen het zal proeven. Gebakken met de mix zitten er zoveel hulpstoffen in dat je dat minder snel zal proeven dan bij een 'from scratch'biscuit. Een botercreme of ganache laat zich ook weer makkelijker invriezen dan een BBR, laat staan een bavaroise of slagroom. Dan proef je echt wel het verschil. Vers fruit zie je het zelfs zonder te proeven.
Niet dat het niet meer lekker zou zijn, hoor, maar je proeft gewoon kwaliteitsverchil.

Inderdaad, eens met mieperdemiep!
Ik heb thuis geen shockvriezer staan .....  heb er wel mee gewerkt, en dat is inderdaad heel handig

Maar voor thuis ben ik een voorstander van vers werken

I never met a calorie I didn't like....

32

Ongeacht of je het wel of niet proeft.... Ik zou balen als ik 3 dagen oude taart op mijn bruiloft opgediend zou krijgen ( laat staan mijn gasten!) en daar dan wel een vers gepeperde rekening voor mocht betalen....
Onze bruidstaart was erg duur dan mag je kwaliteit verwachten, en die kregen wij, zoals het hoort.  Zo zullen ook jou klanten kwaliteit verwachten, als een taart je qua planning niet uitkomt moet je hem gewoon niet aannemen.... Maar dat is mijn mening, ieder het Zijne!

een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!