1

Onderwerp: workshop? Surinaams gebak regio Rotterdam

Misschien een wat ongewone vraag voor dit forum  :o , maar ik ben op zoek naar iemand in de regio Rotterdam die workshops geeft in het maken van Surinaams gebak. En dan met name gele en bruine cake (eksi koekoe) en fiadoe.

Heb zelf al zoveel (mislukte) pogingen gedaan en wil het zóóó graag een keer goed doen dat ik nu maar een oproepje plaats. Dus wie geeft deze workshop of kent mensen die deze workshop geven.

Ik hoor het graag

2

Re: workshop? Surinaams gebak regio Rotterdam

Hoi ik ken niemand die daar workshops in geeft maar ik maak het wel eens en als het niet naar mij zin lukt bel ik familie, misschien kan ik je wat tips geven? waar gaat het mis?

It's never to late to become what you might have been

3

Ik had de eieren super luchtig geklutst. Was wel 2x in volume toegenomen. beslag zag er ook super uit. In de oven rees de cake bijna over de rand heen. En ineens zakte het geheel in elkaar  :s

Zal ik opschrijven wat ik de laatste keer gedaan heb?

Ik heb het recept uit het surinaams kookboek gebruikt:

- 8 eieren (medium)
- 8 eetlepels gesmolten en afgekoelde boter (=96 gram), ik heb roomboter gebruikt
- 8 eetlepels suiker (= 96 gram)
- 9 eetlepels blom (=90 gram)

terwijl ik het recept zit over te typen lees ik ineens dat je de oven na 10 - 15 minuten lager moet zetten  :o  :o  :o dat heb ik dus niet gedaan.. :grr:  :grr: dat is alvast 1 reden waarom het mis kan gaan...

ik ga het nogmaals proberen en als het niet lukt maak ik graag gebruik van evventuele tips  :Y

4

Voor eksi koekoe gebruik ik blue band en geen roomboter daar ligt het ook aan  ;)

Groetjes, Frietje.....
www.cakeswithlove.nl

5

https://www.facebook.com/photo.php?fbid … amp;type=3

Groetjes, Frietje.....
www.cakeswithlove.nl

6

Weet je dat ik daar ook over getwijfeld heb. Ik weet dat mijn oma vroeger ook altijd blueband gebruikte voor cakes maar had niet verwacht dat dat zou uitmaken.  Okay...die ga ik ook meenemen als tip  :thumb:  :thumb:

Nog meer tips misschien? :o  :D

7

de link doet het niet?

8

Ooh sorry, is een Facebook link voor vrienden  :o
Ik zal het anders wel mailen maar dat wordt dan morgen  ;)

Groetjes, Frietje.....
www.cakeswithlove.nl

9

is goed hoor. Het is ook wel bedtijd zo langzamerhand  :lol:  :lol:

zooo verslavend dit forum  ;)  :Y

10

upje

Is het nog gelukt?

11

upje

Is het nog gelukt?

12

Nee, niet gelukt. Ook met de blueband niet. Dus mocht je nog een adresje weten voor een workshop dan houd ik mij warm aanbevolen. :)

13

Volgens mij zei mn mama ooit dat je t zo min mogelijk moest bewegen en geen hete lucht moet gebruiken maar ze moet t me nog steeds leren...

14

Ik bak taart en cake sowieso nooit op hetelucht dus dat doe ik in ieder geval goed  :lol:
Er gaat ergens in het proces iets mis waardoor het steeds mislukt. Ik heb de cake nog nooit gebakken zien worden dus weet dan ook niet wat ik anders doe.

15

word hier erg nieuwschierig van, bak je het op dezelfde wijze als biscuit?

maar wat is er dan Surinaams aan? ik zie geen speciale toevoegingen, zoals kruiden of zo :/

16

Het is inderdaad qua ingredienten niet heel bijzonder. Maar door de speciale manier van maken krijg je toch een heel ander soort cake dan gewone cake of biscuit. Het is een echte cake maar heel luchtig sponsachtig en super lekker. Toch anders dan biscuit. Door de boter minder droog. En je moet het echt leren maken

17

Ik wil het ook wel leren maken  :Y

18

vergeet de spikkels niet Djehr ;) die maken t wel anders haha. bedankt, nu heb ik er zin in...

19

Ik word altijd nieuwsgierig van dit soort voor mij onbekende recepten.
Als ik google vind ik dit: http://surinaams-eten.blogspot.nl/2012/ … oekoe.html

Klinkt als de manier waarop je een genoise maakt, alleen dan met nog meer eieren. Kan dat kloppen?
Als ik genoise maak, klop ik eerst ook het eiermengsel (handwarme eieren) zeker 15 minuten. Soms wel 18. Dan is het goed stevig. Suiker in delen toevoegen, vanaf dat er goed schuim is. Niet teveel natte toevoeging zoals de essence, daar heel spaarzaam mee zijn. Bloem goed zeven vantevoren en er via de zeef op gooien. Dan heel voorzichtig spatelen. (doe ik ook bij biscuit, trouwens) Net zoveel dat de bloem net opgenomen is, maar niet meer dan dat. Dan heel voorzichtig de afgekoelde, maar nog vloebare boter erdoor. Hier al helemaal niet teveel meer spatelen.