1

Onderwerp: Een taart met primeurs!

Een tijdje terug heb ik van een oud-collega een bestelling doorgekregen. Ze wilde een strik, parelrand, roosjes en een tekst. Dit waren bijna allemaal nieuwe dingen voor mij om uit te proberen!

Wat heb ik gestoeid met de tappits zeg.....  :s  En de strik is helaas helemaal ingezakt. Te weinig tylose door de marsepein? Helaas... Verder ben ik best tevreden met de taart, voor het eerst mooi strak!
http://img571.imageshack.us/img571/3272/25jubileum.jpg
Wat vinden jullie ervan?

2

Re: Een taart met primeurs!

Ook ik knoei met die tappits: maar vind ze er bij jou toch mooi uitgekomen.
Het is dan ook een prachtige taart geworden!  Heel leuk!
Zal je collega vast blij mee geweest zijn en ik ben benieuwd naar de vullingen :D

Tip voor de strik:  marsepein gaat niet hard worden met tylose. Fondant met tylose wel. Maak ze ruim van te voren omdat ze moeten drogen.

3

Vraag, ik maak mijn rozen altijd met fondant, maar met marsepein zijn ze natuurlijk ook nog lekker om op te eten, maar hoe maak je ze met marsepein? Want dan worden ze toch slap?

4

Vraag, ik maak mijn rozen altijd met fondant, maar met marsepein zijn ze natuurlijk ook nog lekker om op te eten, maar hoe maak je ze met marsepein? Want dan worden ze toch slap?

5

mandy_ester schreef:

Ik heb er (veel) tylose door gedaan en de blaadjes apart een nachtje laten harden. Daarna kon ik ze mooi 'vouwen' tot roosjes ;)

6

jufjeA schreef:

Ook ik knoei met die tappits: maar vind ze er bij jou toch mooi uitgekomen.
Het is dan ook een prachtige taart geworden!  Heel leuk!
Zal je collega vast blij mee geweest zijn en ik ben benieuwd naar de vullingen :D

Tip voor de strik:  marsepein gaat niet hard worden met tylose. Fondant met tylose wel. Maak ze ruim van te voren omdat ze moeten drogen.

Dus geen strik van marsepein? Ik had ze namelijk al minimaal een dag laten drogen, maar helaas... De vulling was basic: laagje aardbeienjam, een laagje slagroom en afgesmeerd met botercrème ;)

7

Qua decoraties maak ik ook altijd alles met fondant..
Vind ik net wat fijner en strakker werken. En het hard, ook zonder tylose mooi uit. Voor rozen/ bloemen gebruik ik dan wel weer vaak tylose.

Mooie taart hoor! Je tappits staan er ook mooi strak op!  :thumb:

Meer zien? Op m'n pagina deel ik mijn creaties, how to's en mijn favoriete recepten! & sinds kort vogel voederTAARTEN!
www.facebook.com/EllCake

8

Ell& schreef:

Qua decoraties maak ik ook altijd alles met fondant..
Vind ik net wat fijner en strakker werken. En het hard, ook zonder tylose mooi uit. Voor rozen/ bloemen gebruik ik dan wel weer vaak tylose.

Mooie taart hoor! Je tappits staan er ook mooi strak op!  :thumb:

Bedankt voor de tip! Dat is misschien nog wel eens te overwegen.. ;)

9

Tylose door je marsepein heeft geen nut, dus ook niet bij je rozen.
Tappits met marsepein is ook een drama, plakt te veel.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

10

Decoraties maak ik ook meestal van fondant+tylose (strik, letters, dingen op ijzerdraadjes enz) omdat marsepein+tylose inderdaad niet gaat werken. Kun je weken laten dogen maar dan nog is het niet hard. Zelfs voor fondant+tylose is 1 dag te kort
Waneer je dus fondant+tylose voor de letters gebruikt is je gestoei ook gelijk over  ;)

11

Mooi taartje :thumb:  En hier ook fondant voor versiering!

12

Bedankt voor de tips van de fondant! Ik had er nooit bij stil gestaan moet ik eerlijk zeggen... Maar het is wel erg handig om te weten!

13

Je tappits gebruik je het beste op deze manier:
Kneed een klein stukje fondant en tylose door elkaar!
Rol deze dan erg dun uit.
Laat deze stukjes aan elke kant drogen een paar minuten.
Druk dan de letter uit.
Laat deze ook even drogen
Tik nu met de tappits op je rol stok herhaal dit net zo vaak tot je letter er uit valt.
Na wat oefenen ging het bij mij op deze manier steeds better.
Sucses er mee!

Groetjes Anita

14

Mijn laatste strik (van marsepein) (zonder tylose want dat werkt niet bij marsepein) heb ik trouwens een weekje vantevoren gemaakt en (afgedekt) laten drogen met opgerolde velletjes keukenpapier tussen de lussen. Op het laatste moment op de taart en het papier ertussen uit. Hij was toen echt wel stevig genoeg om z'n vorm te behouden. Je schijnt marsepein ook in de oven te kunnen drogen, dan hoef je niet een week te wachten. Dat ga ik de volgende keer proberen.