1

Onderwerp: bakken in blanda schalen?

Hallo luitjes!
Ik heb het heel forum al 10 x overgelezen en veel gelezen over de blanda schalen. Nu heb ik alle maten blanda gekocht en moet dinsdag een Hoge sarah taart maken.
De jurk maak ik van 2 blanda schalen die van 20cm en die van 12 cm.
Nu heb ik al zoveel gelezen dat ik helemaal in de war ben!

Ik gebruik een gewone oven maar weet niet of het hete lucht is of niet. Omdat de oven niet van mij is maar van mijn nicht...

Op welke graden bakken jullie de blanda's? en hoelang?
Ik gebruike de funcake mix.
En de maten die in de tabellen staan kloppen die nog??

Ik hoop jullie meer weten dan mij.

Bedankt alvast!

2

Re: bakken in blanda schalen?

hoi hoi,
bij mij is het simpel.. als ik mijn oven op hetelucht zet hoor ik hem aan staan, op de normale oven functie niet (misschien heb je daar wat aan?)
ik meet de maat met mijn normale bakvormen. Dus water in normale bakvorm van bijv 10 cm rond doen. kijken of dat ik mijn de blanda schalen past en/of er nog iets bij moet. Zo kan je zelf uitrekenen hoevaak je de hoeveelheid spullen van de 10 cm rond moet dubbelen (snap je het nog?).
en ik doe ze minder kort.. na 15 minuten ga ik al kijken, dan zijn ze bij mij meestal - bijna - goed, even prikken dan :)

heel veel succes!

3

Re: bakken in blanda schalen?

Ik heb laatst de blanda's gebakken, niet met de mix maar met het recept van de website maar ik denk dat je het wel kan omzetten aan de hand van het aantal eieren. Voor die van 12 cm heb ik 1 ei gebruikt en voor die van 20 cm 4 eieren, moet je alleen even bij het recept van de mix kijken hoeveel mix je dan per ei moet toevoegen. Ze waren beide mooi tot de rand toen ze uit de oven kwamen.

ik heb een heteluchtoven, dat hoor je inderdaad wel meteen als je hem aanzet (zoemend/blazend geluid)
de 12 cm heb ik 30-35 minuten gebakken (voorverwarmd op 130 graden en toen ik m erin zette de temp.  omhoog gezet naar 150 graden)
die van 20 cm 45-50 minuten (ook voorverwarmd op 130, toen op 150 en de aatste 10 minuten op 170 graden gezet)
Maar iedere oven is anders dus t beste is als je denkt dat hij bijna klaar is steeds even te kijken (niet te vroeg kijken want dan zakt hij in)