1

Onderwerp: Bakpoeder door FunCakes?

Beste bakkers/baksters,

Heeft het zin / is het mogelijk om bakpoeder door FunCakes biscuitmix te doen, om ervoor te zorgen dat de biscuit hoger en luchtiger wordt?
Ik heb al meerdere dingen geprobeerd, maar mijn biscuits willen niet zo luchtig worden zoals het hoort. Meer water, minder water, langzaamaan de temperatuur in de oven ophogen, in de diepvries, eieren langer in warm water, etc.

Nu zag ik dat bakpoeder veel gebruikt wordt bij eigen recepten, maar ik vind niks over het gebruiken van bakpoeder door de mix. Vandaar mijn vraag.

2

Re: Bakpoeder door FunCakes?

bij die van funcakes je niet nodig extra bakpoeder

3

Het beste wat denk ik helpt, is echt warme eieren en warm water.
Dit eerst luchtig mixen en dan de mix er pas bij doen. En dan nog zeker 10 min. mixen.
Ik gebruik 4 eieren M voor een 20 cm bakblik en heb dan mooie hoge biscuits, 7/ 8 cm hoog.
Dit werkt voor mij prima. Succes!

4

Zou ik niet doen....
Misschien ligt het aan de hoeveelheid mix die je gebruikt dat je biscuits niet hoog worden. Ik verwarm mijn eieren nooit voor en gebruik ook geen warm water en mijn biscuit wordt 8 cm hoog
Gebruik voor een 20 cm 270 mix en voor een 25 cm 400 mix  ;)
Ook geen oplopende temperaturen. Gewoon 155 gr hetelucht

5

ik gebruik ook geen warme eieren oid. wel oplopende temp.
ik doe 200 gram mix bij 20 cm en krijg een mooie hoge taart van 7-8 cm.

6 Laatst bewerkt door Esther mv Nick en Sanne (14-05-2013 06:33)

Ik had eerst ook geen mooie hoge biscuits,tot ik het topic van Djehr las met daarin de verhoudingen.
En toen heb ik dat eens toegepast en ik had een hele mooie biscuit met de hoogte die ik wilden dat ik hem zelf 4x kon vullen  :Y
Ik ben helaas geen wonder dat ik de link er in kan plaatsen maar hij staat ook in dit topic.

Veel liefs Esther mv Nick en Sanne.

7

Bedankt voor de tips!  :thumb:
Ik doe de eieren altijd in warm water omdat ze 9 van de 10 keer bij mij uit de koeling komen.
De tip van het eerst opkloppen van de eieren ga ik eens proberen. Ik doe altijd direct alles bij elkaar (mix, water en eieren) en mix dat 10 minuten op de hoogste snelheid.

Ik gebruik altijd de verhoudingen uit de tabel op deze site, maar ik ga eens op zoek naar het topic van Djehr. Of zijn dat dezelfde verhoudingen?

8

Ik gebruik de tabel van DLT-shop/Felicitaartjes. De tabel van Djehr heb ik (nog) niet gebruikt omdat ik eigenlijk tevreden ben met deze tabel  ;).

9 Laatst bewerkt door mieperdepiep (14-05-2013 10:00)

Ik zou geen extra bakpoeder aan de mix toevoegen. De mix zelf bevat al bakpoeder (E500i, E336, E541 e.a.) en de fabrikant heeft daar niet voor niks niet meer of minder ingestopt dan ze nu doen. Ik denk dat je dus moet kijken naar je bakproces, waarvoor je al veel tips hebt gekregen.

10

Bevenstaande tips,en zorgen dat je niet teveel beslag in 1x mixt.  Het beslag moet niet (of weinig) boven de gardes van je mixer uit komen. Je mixt er dan namelijk niet genoeg lucht in. Het stangetje boven de garde doet niks, draait alleen maar rond

11

Wederom bedankt voor de tips.
Ik kom eigenlijk nooit aan zoveel mix dat het boven de garde uit komt, maar mocht het wel dreigen te gaan gebeuren dan zal ik erop letten. :)