1

Onderwerp: Het gaat al mis bij het bakken van biscuit!

Hallo taartenbaksters,

Ik heb een probleem met het taarten bakken. Ik heb bakvormen van PME aangeschaft voor het maken van mijn taarten.
Wanneer ik de biscuitmix (funcakes) in de oven doe, overstroomt bij mij altijd de bakvorm. Of ik de vorm nu 2/3 of half vul, altijd lijkt de bovenlaag los te liggen (deze is dan al hard) en zit er een opening tussen de rest van de taart, waar dan de nog dunne biscuitmix door lekt en omhoog komt. Het is dus niet zo dat de gehele taart boven de vorm uit komt, maar er lekt altijd mix over de rand.
Iemand die mij hiermee kan helpen?

2

Re: Het gaat al mis bij het bakken van biscuit!

Daar kunnen heel veel oorzaken voor zijn.......

Hoe groot is je bakvorm? En rond of vierkant?
Hoeveel mix gebruik je in welke verhoudingen of gebruik je een ander recept?
Welke oven heb je? Hetelucht of anders?
Hoe warm wordt je oven?
Hoe warm stel je de temperatuur in?

Zoals je het nu beschrijft denk ik dat de temperatuur te hoog is, waardoor de buitenkant al 'hard' gebakken is terwijl de rest nog omhoog wil komen........

3

Hallo Karin,

Ik gebruik verschillende bakvormen, van 10 doorsnede tot 25 doorsnede. Ik heb een heteluchtoven en gebruik de standaardhoeveelheden zoals ze op de achterkant van de verpakking staan.  De oven is pas stuk geweest en daarna gerepareerd. Misschien dat de instellingen daardoor iets anders zijn geworden? Ik zal eens proberen om op een lagere temperatuur te bakken. Dank voor je snelle reactie!

4

Misschien eens een andere verhouding proberen?
Deze heb ik gekregen van iemand en is voor aparte bakvormen.
Bij mij werkt het uitstekend.

Eerst kijken hoeveel liter er in een bakblik gaat.
En dan voor elke halve liter; 1 ei, 66 gr mix en 6 ml water.

Voor cake-pops, cake-ijsjes, cup-cakes, en taarten
www.sweettreats.jouwweb.nl

5

Misschien eens testen of de oven wel de temperatuur krijgt die je vraagt dmv een oventhermometer (bij oa Blokker te koop)

Voor tabellen heb je hier misschien ook nog iets aan: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=207466