1

Onderwerp: Spoedje: hoeveel roosjes (ongeveer)?

Help!!
Ik ben voor het eerst bezig met het maken van roosjes, voor een bruidstaart. Het is een 3-laags 25-20-15 waar ik op de randen roosjes wil leggen (dus rondom). De onderste laag komt dus op de drum te liggen.

Ik maak eenvoudige roosjes en de doorsnede van het ronde uitstekertje voor de 6 blaadjes en hartje is iets meer dan 3 cm.

Kan iemand me zeggen hoeveel roosjes ik ongeveer nodig heb?
Ik vind het niet erg om er lang mee bezig te zijn, maar ik vind het wel jammer als ik er achteraf veel te veel heb.  ;)

Alvast veel dank voor jullie reacties, intussen ploeter ik verder. ;)

~ Never waste a good crisis... ~

2

Re: Spoedje: hoeveel roosjes (ongeveer)?

:nooo helaas daar kan ik je niet bij helpen.

3

De omtrek van een taart is 3,14 keer de doorsnede.
Bij 15-20-25 heb je dus 1,90 strekkende meter rozen nodig. Als je een paar roosjes maakt en die op een rijtje legt en nameet, kun je uitrekenen hoeveel je er in totaal nodig hebt.

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

4

Plus wat extra want je legt ze in grotere cirkels dan de taarten zijn...

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

Als je 1 roosje maakt en dan opmeet hoe breed het roosje is en je weet de omtrek van je taart (3,14 x de diameter van je taart = de omtrek) dan weet je precies hoeveel roosjes je per laag nodig hebt.

Dus stel je roosje is 3 cm dan heb je voor de 25 cm taart een omtrek van 3.14 x 25 = 78,5 cm, delen door 3 cm van de breedte van je roosje= 26.16 roosjes nodig.

Succes!

Groetjes Petra

6

Haha, twee wiskundewonders :lol:

7

Wist niet dat je voor deze taartenhobby ook zo'n rekenwonder moest zijn :)

Als ze op school nou de pi hadden uitgelegd door taart-voorbeelden, dan had ik er misschien wel meer interesse in getoond  :D

8

En had je gelijk geweten waar Birmingham ligt en hoeveel gram een ounce is :lol:

Dus kids: goed opletten op school, je hebt het vàst een keer nodig bij je hobby! ;)

:lol:  :lol:  :lol:  en ook vrijwel tegelijk gepost.

Groetjes Petra

10

:thumb:  bedankt voor jullie reacties!
De afdeling wiskunde is totaal aan mij voorbij gegaan, maar dit moet ik wel kunnen uitrekenen.

Ik had al op de cakedrum voor een kwart roosjes uitgelegd en kwam op zo'n 25 stuks. In totaal maak ik er ong. 55 dan heb ik in elk geval genoeg. Er zijn er nu 32 klaar....morgen is er weer een dag.
Wat zal ik blij zijn als ik hem vrijdag heb afgeleverd. ;)

~ Never waste a good crisis... ~

Weet je zeker dat je dan genoeg hebt.

Je schrijft dat je voor een kwart cakedrum 25 stuks nodig hebt. Dan hb je volgens mij voor een hele 4x25=100 stuks nodig. Dan lijkt me 55 niet genoeg.

12

vanessa1982 schreef:

Wist niet dat je voor deze taartenhobby ook zo'n rekenwonder moest zijn :)

Als ze op school nou de pi hadden uitgelegd door taart-voorbeelden, dan had ik er misschien wel meer interesse in getoond  :D

:lol:  :lol:  :lol: had ik misschien geen 3 jaar bijles van de 4 jaar Mavo nodig gehad  :lol:

Groetjes, Michaela.
A balanced diet is a cookie in each hand.